Így fest Tom Hardy, mint öregedő Al Capone

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 18.

Mikrofilm

A film rendezője óriási képregényfilmes bukása után igyekszik visszakapaszkodni Hollywoodba.

Láthattuk már, hogyan jutott a csúcsra, és azt is, hogyan festett ereje teljében – sőt, külön mozi született arról, Aki legyőzte Al Caponét (még ha az nem is mutat sok egyezést a valósággal). Most azonban azt is megnézhetjük, mi történt vele élete utolsó évében. Josh Trank mozijának főhőse ugyanis a 47 éves Capone, aki tízévi börtön után (ahova végül adócsalás miatt tudták csak becsukni), demenciával sújtva szabadul, élete utolsó évében pedig kísérteni kezdik múltjának sötét foltjai. A főszerepben Tom Hardy látható, az előzetes a napokban debütált.

 

"Más cím, saját vágás" – írta a rendező tweetjében. A Capone nemrég még ugyanis Fonzo címen futott; Josh Trank pedig 5 évnyi száműzetés után ült vissza a direktori székbe. Az erő krónikája című talált szalagos sci-fijével robbant be Hollywoodba 2012-ben; rögtön ezután rábízták a Fantasztikus Négyes 2015-ös remake-jét, ami az elmúlt évtized egyik legnagyobb baklövéseként vonult be a filmtörténelembe. A filmnek igazából meg sem kellett volna születnie, hiszen még a nagy képregénybumm előtt, 2005-ben készült egy langyos sikerű Fantasztikus Négyes, amit 2007-ben egy még gyengébb folytatás követett. A Fox stúdió csak azért vágott bele az újabb moziba, mert különben visszaszálltak volna a jogok a Marvelhez – a film ennek megfelelően kapkodva, mindenféle koncepciót nélkülözve készült. A forgatókönyvet számtalanszor átírták, majd miután leszerződött, Trank szintén írt egy saját változatot. A forgatás a beszámolók szerint annyira szörnyű volt, hogy néhány év múlva minden bizonyára külön film születik majd róla: a rendező nem volt hajlandó beszélni a stábbal, inkább bezárkózott egy sátorba, onnan igyekezett még azt is előírni a színészeknek, mikor pislogjanak vagy vegyenek levegőt. Közben Trank és kutyája a forgatás alatt bérelt házat is tönkretették, ami közel 100 ezer dollárt pluszköltséget jelentett a produkciónak. Mire a stúdió kapcsolt volna, már túl voltak a forgatás felén, ezért nem akarták lecserélni a direktort – akit egyébként annak idején "a fiatal J. J. Abrams-nek" tartottak, ezért is bízták rá a projektet. Így inkább nyakára ültettek egy tapasztalt filmesekből álló csapatot, akik igyekeztek gatyába rázni a mozit. A Fantasztikus Négyes körüli mizériából tanulva a Disney 2018-ban már nem tökölt, amikor hasonló helyzet állt elő a Solo - Egy Star Wars-történet forgatásán: menet közben simán kivágták Phil Lordot és Christopher Millert, hogy Ron Howardot ültessék  a helyükbe.

Fantasztikus Négyes végül óriási bukás lett a pénztáraknál, 120 millió dolláros költségének felét se hozta vissza Amerikában. A film bemutatójakor Josh Trank azt írta Twitterén, hogy az általa megálmodott fantasztikus változatot a közönség valószínűleg soha nem láthatja majd, ugyanis elvették tőle a végső vágás jogát. Tavaly – azaz négy évvel a premier után – pedig közzétett egy kritikát saját filmjéről, melyre 2 csillagot adott a 4-ből; dicsérte a színészeket és a stábot, de ismét elhatárolódott a mozitól, ami szerinte egyáltalán nem az, aminek ő szánta.

Ilyen botrányok után nem csoda, hogy hosszú ideig munka nélkül maradt Hollywoodban. A Capone-nak ő írta a forgatókönyvét is, és eredetileg mozis forgalmazásra szánta, ám a jogokat megvásárló Vertical Entertainment végül, a járványhelyzetre való tekintettel úgy döntött, streamingen mutatja be a filmet, várhatóan május 12-én.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.