Így fest Tom Hardy, mint öregedő Al Capone

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 18.

Mikrofilm

A film rendezője óriási képregényfilmes bukása után igyekszik visszakapaszkodni Hollywoodba.

Láthattuk már, hogyan jutott a csúcsra, és azt is, hogyan festett ereje teljében – sőt, külön mozi született arról, Aki legyőzte Al Caponét (még ha az nem is mutat sok egyezést a valósággal). Most azonban azt is megnézhetjük, mi történt vele élete utolsó évében. Josh Trank mozijának főhőse ugyanis a 47 éves Capone, aki tízévi börtön után (ahova végül adócsalás miatt tudták csak becsukni), demenciával sújtva szabadul, élete utolsó évében pedig kísérteni kezdik múltjának sötét foltjai. A főszerepben Tom Hardy látható, az előzetes a napokban debütált.

 

"Más cím, saját vágás" – írta a rendező tweetjében. A Capone nemrég még ugyanis Fonzo címen futott; Josh Trank pedig 5 évnyi száműzetés után ült vissza a direktori székbe. Az erő krónikája című talált szalagos sci-fijével robbant be Hollywoodba 2012-ben; rögtön ezután rábízták a Fantasztikus Négyes 2015-ös remake-jét, ami az elmúlt évtized egyik legnagyobb baklövéseként vonult be a filmtörténelembe. A filmnek igazából meg sem kellett volna születnie, hiszen még a nagy képregénybumm előtt, 2005-ben készült egy langyos sikerű Fantasztikus Négyes, amit 2007-ben egy még gyengébb folytatás követett. A Fox stúdió csak azért vágott bele az újabb moziba, mert különben visszaszálltak volna a jogok a Marvelhez – a film ennek megfelelően kapkodva, mindenféle koncepciót nélkülözve készült. A forgatókönyvet számtalanszor átírták, majd miután leszerződött, Trank szintén írt egy saját változatot. A forgatás a beszámolók szerint annyira szörnyű volt, hogy néhány év múlva minden bizonyára külön film születik majd róla: a rendező nem volt hajlandó beszélni a stábbal, inkább bezárkózott egy sátorba, onnan igyekezett még azt is előírni a színészeknek, mikor pislogjanak vagy vegyenek levegőt. Közben Trank és kutyája a forgatás alatt bérelt házat is tönkretették, ami közel 100 ezer dollárt pluszköltséget jelentett a produkciónak. Mire a stúdió kapcsolt volna, már túl voltak a forgatás felén, ezért nem akarták lecserélni a direktort – akit egyébként annak idején "a fiatal J. J. Abrams-nek" tartottak, ezért is bízták rá a projektet. Így inkább nyakára ültettek egy tapasztalt filmesekből álló csapatot, akik igyekeztek gatyába rázni a mozit. A Fantasztikus Négyes körüli mizériából tanulva a Disney 2018-ban már nem tökölt, amikor hasonló helyzet állt elő a Solo - Egy Star Wars-történet forgatásán: menet közben simán kivágták Phil Lordot és Christopher Millert, hogy Ron Howardot ültessék  a helyükbe.

Fantasztikus Négyes végül óriási bukás lett a pénztáraknál, 120 millió dolláros költségének felét se hozta vissza Amerikában. A film bemutatójakor Josh Trank azt írta Twitterén, hogy az általa megálmodott fantasztikus változatot a közönség valószínűleg soha nem láthatja majd, ugyanis elvették tőle a végső vágás jogát. Tavaly – azaz négy évvel a premier után – pedig közzétett egy kritikát saját filmjéről, melyre 2 csillagot adott a 4-ből; dicsérte a színészeket és a stábot, de ismét elhatárolódott a mozitól, ami szerinte egyáltalán nem az, aminek ő szánta.

Ilyen botrányok után nem csoda, hogy hosszú ideig munka nélkül maradt Hollywoodban. A Capone-nak ő írta a forgatókönyvét is, és eredetileg mozis forgalmazásra szánta, ám a jogokat megvásárló Vertical Entertainment végül, a járványhelyzetre való tekintettel úgy döntött, streamingen mutatja be a filmet, várhatóan május 12-én.

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást” – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor.

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, Jean-Marie Le Pen mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.