Így fest Tom Hardy, mint öregedő Al Capone

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 18.

Mikrofilm

A film rendezője óriási képregényfilmes bukása után igyekszik visszakapaszkodni Hollywoodba.

Láthattuk már, hogyan jutott a csúcsra, és azt is, hogyan festett ereje teljében – sőt, külön mozi született arról, Aki legyőzte Al Caponét (még ha az nem is mutat sok egyezést a valósággal). Most azonban azt is megnézhetjük, mi történt vele élete utolsó évében. Josh Trank mozijának főhőse ugyanis a 47 éves Capone, aki tízévi börtön után (ahova végül adócsalás miatt tudták csak becsukni), demenciával sújtva szabadul, élete utolsó évében pedig kísérteni kezdik múltjának sötét foltjai. A főszerepben Tom Hardy látható, az előzetes a napokban debütált.

 

"Más cím, saját vágás" – írta a rendező tweetjében. A Capone nemrég még ugyanis Fonzo címen futott; Josh Trank pedig 5 évnyi száműzetés után ült vissza a direktori székbe. Az erő krónikája című talált szalagos sci-fijével robbant be Hollywoodba 2012-ben; rögtön ezután rábízták a Fantasztikus Négyes 2015-ös remake-jét, ami az elmúlt évtized egyik legnagyobb baklövéseként vonult be a filmtörténelembe. A filmnek igazából meg sem kellett volna születnie, hiszen még a nagy képregénybumm előtt, 2005-ben készült egy langyos sikerű Fantasztikus Négyes, amit 2007-ben egy még gyengébb folytatás követett. A Fox stúdió csak azért vágott bele az újabb moziba, mert különben visszaszálltak volna a jogok a Marvelhez – a film ennek megfelelően kapkodva, mindenféle koncepciót nélkülözve készült. A forgatókönyvet számtalanszor átírták, majd miután leszerződött, Trank szintén írt egy saját változatot. A forgatás a beszámolók szerint annyira szörnyű volt, hogy néhány év múlva minden bizonyára külön film születik majd róla: a rendező nem volt hajlandó beszélni a stábbal, inkább bezárkózott egy sátorba, onnan igyekezett még azt is előírni a színészeknek, mikor pislogjanak vagy vegyenek levegőt. Közben Trank és kutyája a forgatás alatt bérelt házat is tönkretették, ami közel 100 ezer dollárt pluszköltséget jelentett a produkciónak. Mire a stúdió kapcsolt volna, már túl voltak a forgatás felén, ezért nem akarták lecserélni a direktort – akit egyébként annak idején "a fiatal J. J. Abrams-nek" tartottak, ezért is bízták rá a projektet. Így inkább nyakára ültettek egy tapasztalt filmesekből álló csapatot, akik igyekeztek gatyába rázni a mozit. A Fantasztikus Négyes körüli mizériából tanulva a Disney 2018-ban már nem tökölt, amikor hasonló helyzet állt elő a Solo - Egy Star Wars-történet forgatásán: menet közben simán kivágták Phil Lordot és Christopher Millert, hogy Ron Howardot ültessék  a helyükbe.

Fantasztikus Négyes végül óriási bukás lett a pénztáraknál, 120 millió dolláros költségének felét se hozta vissza Amerikában. A film bemutatójakor Josh Trank azt írta Twitterén, hogy az általa megálmodott fantasztikus változatot a közönség valószínűleg soha nem láthatja majd, ugyanis elvették tőle a végső vágás jogát. Tavaly – azaz négy évvel a premier után – pedig közzétett egy kritikát saját filmjéről, melyre 2 csillagot adott a 4-ből; dicsérte a színészeket és a stábot, de ismét elhatárolódott a mozitól, ami szerinte egyáltalán nem az, aminek ő szánta.

Ilyen botrányok után nem csoda, hogy hosszú ideig munka nélkül maradt Hollywoodban. A Capone-nak ő írta a forgatókönyvét is, és eredetileg mozis forgalmazásra szánta, ám a jogokat megvásárló Vertical Entertainment végül, a járványhelyzetre való tekintettel úgy döntött, streamingen mutatja be a filmet, várhatóan május 12-én.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.