Így fest Tom Hardy, mint öregedő Al Capone

  • Szabó Ádám
  • 2020. április 18.

Mikrofilm

A film rendezője óriási képregényfilmes bukása után igyekszik visszakapaszkodni Hollywoodba.

Láthattuk már, hogyan jutott a csúcsra, és azt is, hogyan festett ereje teljében – sőt, külön mozi született arról, Aki legyőzte Al Caponét (még ha az nem is mutat sok egyezést a valósággal). Most azonban azt is megnézhetjük, mi történt vele élete utolsó évében. Josh Trank mozijának főhőse ugyanis a 47 éves Capone, aki tízévi börtön után (ahova végül adócsalás miatt tudták csak becsukni), demenciával sújtva szabadul, élete utolsó évében pedig kísérteni kezdik múltjának sötét foltjai. A főszerepben Tom Hardy látható, az előzetes a napokban debütált.

 

"Más cím, saját vágás" – írta a rendező tweetjében. A Capone nemrég még ugyanis Fonzo címen futott; Josh Trank pedig 5 évnyi száműzetés után ült vissza a direktori székbe. Az erő krónikája című talált szalagos sci-fijével robbant be Hollywoodba 2012-ben; rögtön ezután rábízták a Fantasztikus Négyes 2015-ös remake-jét, ami az elmúlt évtized egyik legnagyobb baklövéseként vonult be a filmtörténelembe. A filmnek igazából meg sem kellett volna születnie, hiszen még a nagy képregénybumm előtt, 2005-ben készült egy langyos sikerű Fantasztikus Négyes, amit 2007-ben egy még gyengébb folytatás követett. A Fox stúdió csak azért vágott bele az újabb moziba, mert különben visszaszálltak volna a jogok a Marvelhez – a film ennek megfelelően kapkodva, mindenféle koncepciót nélkülözve készült. A forgatókönyvet számtalanszor átírták, majd miután leszerződött, Trank szintén írt egy saját változatot. A forgatás a beszámolók szerint annyira szörnyű volt, hogy néhány év múlva minden bizonyára külön film születik majd róla: a rendező nem volt hajlandó beszélni a stábbal, inkább bezárkózott egy sátorba, onnan igyekezett még azt is előírni a színészeknek, mikor pislogjanak vagy vegyenek levegőt. Közben Trank és kutyája a forgatás alatt bérelt házat is tönkretették, ami közel 100 ezer dollárt pluszköltséget jelentett a produkciónak. Mire a stúdió kapcsolt volna, már túl voltak a forgatás felén, ezért nem akarták lecserélni a direktort – akit egyébként annak idején "a fiatal J. J. Abrams-nek" tartottak, ezért is bízták rá a projektet. Így inkább nyakára ültettek egy tapasztalt filmesekből álló csapatot, akik igyekeztek gatyába rázni a mozit. A Fantasztikus Négyes körüli mizériából tanulva a Disney 2018-ban már nem tökölt, amikor hasonló helyzet állt elő a Solo - Egy Star Wars-történet forgatásán: menet közben simán kivágták Phil Lordot és Christopher Millert, hogy Ron Howardot ültessék  a helyükbe.

Fantasztikus Négyes végül óriási bukás lett a pénztáraknál, 120 millió dolláros költségének felét se hozta vissza Amerikában. A film bemutatójakor Josh Trank azt írta Twitterén, hogy az általa megálmodott fantasztikus változatot a közönség valószínűleg soha nem láthatja majd, ugyanis elvették tőle a végső vágás jogát. Tavaly – azaz négy évvel a premier után – pedig közzétett egy kritikát saját filmjéről, melyre 2 csillagot adott a 4-ből; dicsérte a színészeket és a stábot, de ismét elhatárolódott a mozitól, ami szerinte egyáltalán nem az, aminek ő szánta.

Ilyen botrányok után nem csoda, hogy hosszú ideig munka nélkül maradt Hollywoodban. A Capone-nak ő írta a forgatókönyvét is, és eredetileg mozis forgalmazásra szánta, ám a jogokat megvásárló Vertical Entertainment végül, a járványhelyzetre való tekintettel úgy döntött, streamingen mutatja be a filmet, várhatóan május 12-én.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."