Itt a Netflix alternatívája: ingyen nézhető filmritkaságok és művészfilmek

  • Szabó Ádám
  • 2019. június 20.

Mikrofilm

Spike Jonze és Gus van Sant egy-egy műve után most egy rég elveszettnek hitt francia rövidfilm nézhető, de csak egy hétig.

Habár a világ a Netflixre és a mellé felsorakozni igyekvő Disney-re, Apple-re és Warner Bros.-ra figyel, a hagyományos csatornák pedig erőiket egyesítve próbálnak túlélni, a legnagyobb játékosokon is túl van streaming-élet.

Ha például unja már a csapból is ömlő szuperhősös filmeket, vagy az egy kaptafára készülő világvége-sorozatokat és Trónok harca-koppintásokat, rajong a független és avantgárd filmekért, ráadásul nem szívesen fizet az interneten fogyasztott tartalmakért, a Le Cinéma Clubot önnek találták ki.

Az aprócska filmes oldalt egy függetlenfilmes producer,

Marie-Louise Khondji alapította

2015 júliusában – ezzel szeretett volna egy olyan platformot létrehozni, ami nem több ezer címes választéka miatt vonzó, hanem a gondosan válogatott filmek miatt.

Épp ezért a site-on minden héten egyetlen film érhető el ingyenesen; olyan, feltörekvő tehetségektől vagy művészfilmes berkekben ismertebb rendezőktől, akikre érdemes odafigyelni. Az eddig szenvedélyből készített oldal a közelmúltban egyre több nézőt szerzett, és ahogy a Chanel szponzorként beszállt, lassan valódi üzletté alakult, ráadásul ki is bővült: exkluzív fotógaléria érhető el (Alan J. Pakula Az elnök emberei című 1976-os filmjének forgatásakor készített standfotók böngészhetőek), és interjúk is olvashatóak olyan feltörekvő filmkészítőkkel, mint például a Sundance-en díjazott Joe Talbot. A fejlődés a filmválasztékon is érezhető: ezen a héten egy igazi ritkaság,

Claire Denis sokáig elveszettnek hitt 40 perces rövidfilmje,

a Keep It for Yourself nézhető. A fekete-fehér film egy francia nő romantikus viszontagságait követi nyomon New Yorkban. Ez Denis egyetlen Amerikában forgatott filmje, ami eredetileg egy szkeccs-sorozat részeként készült – az egyetlen kikötés az volt, hogy szerepelnie kell benne egy Figaro kocsinak. Erre a szabályra húzott fel a rendezőnő egy love storyt, mely egyben tisztelgés is egy rég nem létező New York előtt.

Claire Denis filmrendező

Claire Denis filmrendező

Fotó: MTI/EPA/Javier Etxezarreta

 

Khondji, a Le Cinéma Club alapítója épp a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválra utazott, amikor a repülőn összefutott Denisszel. Mesélt neki a projektjéről és engedélyt kért, hogy a Keep It for Yourselfet is műsorra tűzhessék – a rendezőnő azonnal beleegyezett, de nem volt saját példánya a filmből.

Végül egy japán VHS-en sikerült megtalálni a teljes szkeccssorozatot, amit egy ausztrál felhasználó árult eBay-en. A közelmúltban olyan rendezők korai, vagy kevésbé ismert filmjei voltak elérhetőek, mint  Agnès Varda, Gus Van Sant vagy Spike Jonze; de a folytatás is erősnek ígérkezik: jövő héten Chris Marker felújított The Koumiko Mystery című műve érkezik, majd Yasujiro Ozu egy alkotása következik.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.