Tévésorozat

Katolikus Káma-szútra

Paolo Sorrentino: Az új pápa

Mikrofilm

A történelem legfiatalabb és első amerikai pápája kerül a Vatikán élére, és viharos sebességgel mindent felforgat, amit a hívek a katolicizmusról és az intézményes egyházról gondoltak. Karizmája bálványimádást szül, és amikor hirtelen kómába esik, újra fellángol a revizionizmus, a dogmatizmus és a korrupció.

Paolo Sorrentino ott folytatja a felforgató, lüktető Az ifjú pápát, ahol abbahagyta. Vizuális és narratív stílusát tekintve Az új pápa folytatása, de filozófiáját és konfliktusait tekintve továbbgondolása is elődjének. Amit látunk, az ízléstől függően fogyasztható utópiaként és disztópiaként is, de Sorrentino mindenképpen arra invitál, hogy tekintsünk a neonfényes, csábítóan fényképezett felszín alá.

A kómában fekvő XIII. Piuszt, a szorongó, befelé forduló Sir John Brannox követi a pápai trónon III. János Pál néven. Sorrentino paradox módon egyszerre bízza történetét a gyors tempóra (a felfokozott vizuális hatások és az egymást gyorsan és erőszakosan váltó pápák sora) és a lassan épülő feszültségre (Brannox csak vonakodva mond igent a jelölésre, egyszerre táncolva a bíborosok és a nézők idegein). Egy narratív csavar folytán pedig ott lebeg a modorában és temperamentumában is igen eltérő XIII. Piusz „szelleme” is az új pápa felett.

Sorrentino újfent arra használja a sorozatot, hogy nyelvét köszörülje az egyház korruptságán, illetve, hogy különböző módokon felszabadítsa a vallási dogmák által elnyomott szexualitást. Most is egy katolikus Káma-szútrát láthatunk, ahol minden egyes tabu kibontakozhat (a bíborosok közti vágy, a pápa vonzalmai, egy apáca és egy Vatikánba befogadott muszlim menekült szerelme, az apácák közti szexuális játékok).

Sharon Stone és John Malkovich

Sharon Stone és John Malkovich

Fotó: imdb

 

Sorrentino elítéli a szexuális bántalmazást és pedofíliát, de a szerelem kölcsönös és örömteli formáit szinte vallásos rangra emeli, az égi szerelem mellé. Ellentmondásos főhőse, Brannox éppen vele kerül konfliktusba, amikor elutasítja a szerelem konkrét formáit, csak az isteni szerelmet tartja elfogadhatónak – és ezzel önmagát is kalodába zárja (a tanácsadójával kibontakozó vonzalmat éppen ez az elfojtás teszi olyan ínycsiklandozóan komótossá).

Így a sorozat Brannoxot is egyfajta isteni androgünitással ruházza fel, aki egyformán szeret férfit és nőt, és maga is egyaránt hordoz férfias és nőies jegyeket – de közben erősen a földhöz kapcsolja tiltott vágyaival (a testi szerelemre és talán a testvérgyilkosságra) és családi traumájával.

Úgy tűnhet a nagy tabudöntögetés és a szemkápráztató képiség közepette (ami ugyebár magától a katolikus egyháztól sem áll távol), hogy Sorrentino kizárólag kritizálja a Vatikánt. Ám ahogy egyre mélyebbre hatolunk, feltűnik, hogy az író-rendező valójában az egyház múltjáról/jövőjéről és választási lehetőségeiről elmélkedik. S nem hiányzik belőle az együttérzés a talaját, híveit és méltóságát lassan elvesztő egyház iránt, ugyanakkor erősen hozzákapcsolja a cselekményt a közelmúlt történéseihez is (például a fundamentalista iszlám csoportok merényleteivel).

Fiktív pápáinak névválasztása többszörösen reflektál a Vatikánban uralkodó teológiai irányzatokra és az azokat képviselő pápákra. A sorozat rövid életű II. Ference mintha Ferenc pápa joviális tisztítási kísérleteit tükrözné (és az erőszakos halál lehetőségét vizionálva), miközben megidézi a tragikusan korán elhunyt I. János Pált is. Brannox sem véletlenül választja a III. János Pál nevet: aggasztja az egyház jelenlegi iránya, de nem elég radikális a változtatáshoz. A „középutat” képviselné, a megtartva haladást, miközben egy jóval népszerűbb és haladóbb szellemű pápa árnyékában kell dolgoznia.

Attól függően, hogy a doktrínákhoz ragaszkodó hívek, a liberálisabb vallásgyakorlók vagy a kritikusok szemszögéből nézzük, Az új pápa olvasható utópiaként vagy disztópiaként is. Brannox és előtte XIII. Piusz regnálása lehet az egyház szép jövője, amelyben a Szentszék felismeri és saját és hívei javára fordítja a befogadás, a megtisztulás és a jó PR-előnyeit, de elhozhatja a végső bukást is, amikor az egyház feladja minden elvét, amiből a múltban építkezett, és felismerhetetlenné deformálódik.

Megszokott rendezői stílusához híven Sorrentino most is gyakran túltelíti és a giccs felé hajlítja munkáját. A bombasztikus képeket (neonkeresztek előtt vonagló novíciák) és a végletekig vitt képi és narratív kontrasztokat olykor jó okkal érezhetjük soknak, de így is majdnem mindig egyszerre sikerül neki a bravúr, hogy menőnek és elfajzottnak láttassa a katolikus egyházat. Ő csinálta az utóbbi idők legjobb és legrosszabb PR-ját a Vatikánnak.

Elérhető az HBO-n

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.