Belefáradtak a nézők a hollywoodi folytatásfilmekbe

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. július 5.

Mikrofilm

A moziknak a streaming-óriásokkal is meg kell küzdeniük.

Az év első felében hat százalékkal kevesebb volt a globális mozis bevétel, mint a tavalyi év azonos időszakában. Elemzők gyanítják, hogy a sok hollywoodi folytatás kifárasztotta a nézőket, ráadásul a moziknak az olyan egyre erősödő streaming-óriásokkal is meg kell küzdeniük a közönségért, mint a Netflix vagy az Amazon.

A mozinézők 2019 első hat hónapjában 19 milliárd dollárért (5500 milliárd forintért) váltottak jegyet a filmekre világszerte. Tavaly az első féléves eredmény 20,2 milliárd dollárra (5842 milliárd forintra) rúgott.

A The Guardian brit napilap által idézett elemzők szerint a nézők egyszerűen elfáradtak a sok folytatástól, hiszen az első félévben került a mozikba a Men in Black - Sötét zsaruk a föld körül, a Godzilla II: A szörnyek királya, az Így neveld a sárkányodat 3. és A Lego-kaland 2. is. Bár a folytatások általában jól teljesítenek a kasszáknál, ezúttal több film némiképp elmaradt a várakozásoktól.

Az első féléves visszaesést leginkább az amerikai mozis bevételek sínylették meg: a jegybevételek az előző évihez képest 9,4 százalékkal estek vissza, 5,6 milliárd dollárra (1620 milliárd forintra). Az eladott jegyek száma ugyancsak csökkent Amerikában: a Box Office Mojo adatai szerint nyolc százalékkal esett vissza, 623,6 millióra.

Nagy-Britanniában jobban alakultak a számok: a féléves mozis bevétel 6 százalékkal lett kisebb az előző évinél, így 613,5 millió font (222 milliárd forint) volt - tette hozzá a The Guardian.

A cikk szerzője emlékeztetett arra, hogy 2018-ban rekordbevételt ért el a globális jegyeladás, elsősorban a Fekete Párduc és a Bosszúállók: Végtelen háború nyári szezont megelőző kasszasikerével. A tavalyi év egyébként jól is kezdődött, hiszen az olyan népszerű filmek, mint a Star Wars: Az utolsó jedik vagy A legnagyobb showman, amelyeket az előző év végén kezdtek forgalmazni, még az új év elején is nagyot futottak. Idén azonban nem volt meg ez a lendület, az első negyedév sokkal csöndesebb volt a mozikban.

false

 

Közben az olyan streaming-óriások, mint a Netflix és az Amazon, amelyekhez hamarosan a Disney és az Apple is felzárkózik új streaming-szolgáltatásával, továbbá az HBO, nagy lépésekkel haladnak előre a közönségért vívott küzdelemben.

Tavaly a Netflix annyi filmet gyártott - mintegy 80-at -, mint az összes nagy hollywoodi stúdió együtt, és az Oscar-gálán is diadalt aratott Alfonso Cuarón Roma című alkotásával. A Netflix hamarosan előrukkol a 150 millió dolláros (43 milliárd forintos) költségvetésből készített 6 Underground című akcióthrillerrel is, amelynek főszerepét Ryan Reynolds játssza.

A brit Mozis Szövetség vezetője, Phil Clapp szerint ugyanakkor számos jel arra utal, hogy az első féléves lemaradást a második félévben bőven ledolgozhatják a mozik. Az amerikai elemzők is úgy vélik, hogy az év előttünk álló felében az olyan bemutatóknak köszönhetően, mint Az oroszlánkirály, a Joker , a Jégvarázs 2., a Downton Abbey, a Jumanji: The Next Level, a Halálos iramban: Hobbs és Show, az Az - Második fejezet, a Macskák és a Star Wars: Skywalker kora, az éves jegybevétel végül elérheti, sőt meg is haladhatja a tavalyit.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.