Rabszolgamunkával készülnek a világsikerű japán animék

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 6.

Mikrofilm

Éhbérért, rengeteg túlórával dolgoznak az animátorok, pedig filmjeik óriási bevételeket érnek el.

A császárváltással beköszöntött a Reiva („gyönyörű harmónia”) időszaka Japánban, ami a filmgyártást is fenekestül felforgathatja  – van azonban a szigetország filmiparának egy olyan szegmense, mely – császárok és hollywoodi filmek ide vagy oda – már évtizedek óta virágzik: az animé. Az egyik legkelendőbb mozgóképes exportcikk mögött álló filmesek azonban rabszolgaként kénytelenek dolgozni, és miközben azt animék évi 19 millió dolláros bevételt érnek el, ők éhbérért rajzolják a történeteket – számolt be a japán filmgyártás sötét oldaláról a Vox.

A Pokémon-széria televíziós bemutatkozása, a Sailor Moon, vagy épp a One Piece debütálása a kilencvenes évek végén-kétezres évek elején Amerikában és az egész világon elindította az anime mániát. 2002 és 2017 között a japán animációs filmgyártás megduplázódott; Japánban a műfaj addig is uralta a mozipénztárakat, azonban egyre több anime készül a nemzetközi piacra. Most nyáron érkezett meg a Netflixre az egyik legkultikusabb sorozat, a Neon Genesis Evangelion is, ami várhatóan még több érdeklődést generál a műfaj iránt.

A császárváltás nemcsak Japán politikájában, de filmgyártásában is döntő változásokat ígér

Új aranykor jön. Május elsején Naruhito, az új japán császár vette át a krizantémtrónt, uralkodásával pedig véget ért az Akihito császár nevével fémjelzett, Heiszei-kor („békét teremtő"), és elkezdődött a Reiva („gyönyörű harmónia") időszaka a szigetországban. A The Hollywood Reporter szerint ez nemcsak Japán politikájában, de filmgyártásában is döntő változásokat hozhat.

A japán animátorok pedig már eddig is óriási nyomás alatt dolgoztak, és alig bírták tartani az egyre növekvő igények diktálta tempót. Az animéket szinte

 

teljesen kézzel rajzolják,

 

így a munka elképesztő készségeket követel. Egyetlen jeleneten három-négy animátor dolgozik, általában éjt nappallá téve. Az egyik japán alkotó szerint jelentős a munkaerőhiány a szakmában: csak animációs tévésorozatból közel 200 készül Japánban évente. Ráadásul a stúdiók ott igyekszenek spórolni, ahol csak lehet, így rengeteg szabadúszót alkalmaznak, akik a műfaj iránti szenvedélyből akár ingyen is dolgoznak. Azok sem járnak sokkal jobban, akiket megfizetnek. Az animátori hierarchia legalsó szintjén álló köztes (’in-between’) animátorok, akik a rendező és a felettük álló középszintű („middle-tier”) animátor utasításai és storyboardjai alapján megalkotják az egyedi rajzokat, körülbelül 200 yent, vagyis

 

530 forintot kapnak egy-egy ilyen rajzért,

 

melynek elkészítése általában több mint egy órába kerül. Japánban ráadásul nyugathoz képest a részletekre is nagy hangsúlyt fektetnek, így semmit nem lehet elnagyolni a rajzokon. A 2016-ban bemutatott Mi a neved? című anime-gigasikerben például minden háttérben látható tokiói épület pontosan felismerhető volt; az ételek pedig szintén elképesztő részletességgel lettek megrajzolva.

Egy szakmabeli ráadásul úgy nyilatkozott, a helyzet

 

a szamárlétrán feljebb lépve is elszomorító,

 

hiszen egy key-frame animátor sem keresi degeszre magát – akkor sem, ha az alkotása óriási siker lesz, hiszen ők nem részesülnek a haszonból. A szegénységi küszöböt az országban évi 2,2 millió yen jelenti – ezt az animátorok fizetése csak a 30-as éveikre éri el; a húszas éveikben járó kezdők alig keresnek többet évi 1,1 millió yennél. Befutott, 40-es 50-es alkotók fizetése átlagosan évi 3,5 millió yen. Épp ezért van, aki kénytelen a szenvedélye mellett más, jövedelmezőbb területen munkát vállalni – például videojátékok számára készít animációt –, de olyan animátor is akad, aki hiába dolgozott a One Punch Man című sikeres animén, kénytelen volt a szüleinél lakni, hogy meg tudjon élni a keresetéből.

Nem az alulfizetettség jelenti az egyetlen problémát. Egy Japánban dolgozó amerikai animátor egy interjúban bevallotta, az óriási hajtás és a kimerültség miatt többször volt kórházban; megszokott dolog, hogy az animátorok egyszerűen munka közben elalszanak az asztaluknál, mert nem bírnak tovább ébren maradni. Van olyan stúdió, ahol

 

havi 400 órát dolgoznak a rajzolók,

 

szünnap nélkül. 2014-ben egy animátor öngyilkossága után kiderült, hogy abban a hónapban több mint 600 órát dolgozott – a nyomozók szerint ez is hozzájárult a tragédiához.

A szakértők szerint az anime-ipar problémái a 60-as évekre vezethetőek vissza. Tezuka Oszamu, a műfaj egyik legendája – olyan animék atyja, mint az Astro Boy vagy a Kimba, a fehér oroszlán – nem tudott dűlőre jutni sorozataival kapcsolatban a tévécsatornákkal, mert azok nem mertek kockázatot vállalni az animékkel. Végül Tezuka belement abba, hogy áron alul adja el műsorait – a veszteséget pedig a show után készült figurákból, cukorkákból és egyéb merch-termékekből termelte vissza. A terv neki ugyan bevált, de ezzel hosszú időre beárazta az animéket is. Ráadásul a pólók, játékok és egyebek utáni bevételből az animátorok nem részesülnek – viszont a költségek alacsonyan tartása nagyon is érinti a fizetésüket. Tezuka óta pedig a rajzok is bonyolultabbá és részletgazdagabbakká váltak, így egy-egy rajzolónak ma már sokkal több és nehezebb a munkája. Hiába léptek be a piacra olyan nyugati nagyágyúk, mint a Netflix, ők is csak az évtizedek óta megkövesedett olcsó árat fizetik az animékért – pedig 2017-ben a tengerentúli videós bevételek már az anime-ipar jövedelmének feléért feleltek.

Megoldást jelenthetne, ha a rajzolók visszakapnák a jogokat rajzaik után, és így jogdíjban és részesülhetnének; vagy ha japán cégek helyett egyre több nemzetközi stúdió vágna bele az anime-készítésbe, ők pedig a nyugati produkciókhoz hasonló kulturális normát és fizetést hoznának az iparba. Más szerint

 

a kiutat az jelentené, ha a japánok szép lassan áttérnének

 

a „Big Animék” gyártására: kevesebb, de nagyobb büdzséjű blockbusterek hatalmas marketinggel megtámogatva, ahogy Hollywoodban szokás. Az igazán szenvedélyes rajzolók azonban nem kérnek ebből: ők a műfaj iránti szeretet miatt alkotnak még mindig – akkor is, ha nem sok köszönetet, és még kevesebb fizetést kapnak munkájukért. „Úgy érzem, ezt kell csinálnom. Mert amikor látod a műsorodat a tévében és tudod, hogy dolgoztál rajta, az a világ legnagyszerűbb érzése” – nyilatkozta egy animátor. Az országban legendás hagyománya van a kemény munkának, így a rajzolók nem szívesen panaszkodnak – az ipar problémái azonban egyre nagyobb feltűnést keltenek. A New Anime Making System Project nevű mozgalom például azért gyűjt adományokat, hogy támogatni tudják a feltörekvő rajzolókat – néhány, támogatásban részesült alkotónak már sikerült is megvetni a lábát az iparban, és olyan animéken dolgozhattak, mint a Naruto, vagy az Attack on Titan. Igaz, mint az eddigiekből is kiderült, a nagy sikerek sem jelentenek automatikusan nagyobb fizetést és jobb munkakörülményeket.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."