Lemaradtak a magyarok az év legkülönösebb filmjéről: kamaszlányok csinálnak csúnya dolgokat egy sötét drámában

  • Gera Márton
  • 2018. július 24.

Mikrofilm

A Thoroughbreds olyan, mintha az Amerikai szépséget összekevernénk a Kegyetlen játékokkal. Sötét, abszurd és kegyetlen.

Bár még mindig nehéz belelátni a hazai filmforgalmazók fejébe, elmúltak már azok az idők, amikor hosszasan lehetett panaszkodni, hogy milyen filmek nem jutnak el hozzánk. Ma ugyanis már ott tartunk, hogy a magyar mozikba simán bekerülhet egy Sundance-on bemutatkozó horror (Örökség), míg az előző évet úgy zártuk, hogy Yorgos Lanthimos-film (Egy szent szarvas meggyilkolása) került a mozikba, ami azért nehezen nevezhető kommersz darabnak. Persze még mindig vannak hiányosságok, érthetetlen például, miért nem hozta be senki a világ legrosszabb filmjéről szóló filmet, a The Disaster Artistot, és azt is nehéz megérteni, miért nem csapott le senki a Thoroughbredsre, ami talán az év egyik legkülönösebb filmje.

THOROUGHBREDS - Official Trailer 2 [HD] - In Theaters March 9

Childhood friends Lily and Amanda reconnect in suburban Connecticut after years of growing apart. Lily has turned into a polished, upper-class teenager, with a fancy boarding school on her transcript and a coveted internship on her resume; Amanda has developed a sharp wit and her own particular attitude, but all in the process of becoming a social outcast.

Persze némileg érthető, ha óvatosak vele a forgalmazók, elvégre a film az ismeretlen Cory Finley rendezői bemutatkozása, és azt is lehet róla gondolni, hogy az első filmes összekeverte az Amerikai szépséget a Kegyetlen játékok sorozattal, majd ebből összegyúrt egy tinifilmet. Pedig a Thoroughbreds nem szokványos tinifilm: nincsenek benne szerelmespárok, senki nem őrlődik fiúk vagy lányok miatt, és még az iskola közelébe sem megyünk. Ennél sokkal eredetibb, különlegesebb dráma ez, még ha legtöbbször az is az ember hamis érzése, hogy nem történik benne semmi. Mert a játékidő jelentős részében két kamaszlány beszélget, Amanda és Lily mond egymásnak nehezen hihető dolgokat, hol rébuszokban beszélnek, hol meg arról diskurálnak, hogyan lehetne megölni egyikük nevelőapját, aki tényleg egy faszkalap, de hát az ilyen filmekben majdnem mindig vannak hozzá hasonló archetípusok.

Ha valaki erre azt mondja, hogy végtelenül unalmas, az szerencsére téved, mert hiába a kilencvenperces játékidő, mégiscsak jó nézni, ahogy Olivia Cooke (őt az Én, Earl és a csaj, aki meg fog halniban lehetett igazán megkedvelni) meg Anya Taylor-Joy (őt meg A boszorkány című horrorban) brillírozik a képernyőn, és dobálja egymásnak a jobbnál jobb mondatokat. Nem tudni, ki hazudik, valóban ölt-e egyikük például lovat, és mennyire lehet komolyan venni, hogy Amanda nem érez semmilyen érzelmet, ezért könnyedén monologizál arról, milyen módszerrel lehetne eltenni láb alól Lily apját. Éppen a titokzatosság miatt tud erős lenni a Thoroughbreds, hiszen helyenként inkább abszurdnak tűnik, ahogy tizenévesek ilyenekről beszélgetnek, máskor meg nagyon is komolynak hat, hogy gyilkosságról locsognak.

false

Cory Finley tisztában volt vele, hogy ha csinál egy ilyen, a játékidő jelentős részében semmilyen formai újdonságot nem tartogató filmet, akkor valami meglepőt mégiscsak kell húznia, hiába izgalmasak a dialógusok önmagukban is. S Finley húz is egy meglepőt, nem is akkor, amikor várnánk (bár sokáig úgy tűnik, az azóta tragikus körülmények között elhunyt Anton Yelchin lepi majd meg az embert, végül csalódik, aki ebben bízik), hanem úgy érkezik meg, hogy jól fejbe csapja a nézőt. Közben persze azért ott motoszkál bennünk a gondolat, hogy ebből az egészből többet is ki lehetett volna hozni, lehetett volna kicsit sötétebb, kicsit komorabb, de akkor meg talán a titokzatosság veszett volna ki a filmből. És különben is, Olivia Cooke és Anya Taylor-Joy így is viszi a hátán a Thoroughbredset, így tényleg csak azért tud szurkolni az ember, hogy adjanak még nekik ilyen főszerepeket.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!


 


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.