Medvetámadásos filmé az erdélyi fesztivál fődíja

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. október 8.

Mikrofilm

Dénes Petra Szomszédok című műve a közönségszavazást is megnyerte.

A székelyföldi medvetámadásokról szóló film, Dénes Petra Szomszédok című alkotása nyerte a Filmtettfeszt Erdélyi Magyar Filmszemle fődíját.

A 9. alkalommal meghirdetett erdélyi magyar filmes versenybe, a Filmgaloppba idén nyolc dokumentumfilmet válogattak be. A sepsiszentgyörgyi származású Dénes Petra 24 perces alkotása az online szavazás során a közönség kedvence is lett.

„A székely panoráma mindig is medvés volt, de mostanában még medvésebb lett. (...) A Romániában oly visszás témának számító medvekérdés a háttérben meghúzódó érdekek miatt folyamatos misztérium. Egy dolgot messziről látunk: a vadásztársaságok és a zöldszervezetek az összhangtól távol állnak, míg a pistabácsiknak néha akaratukon kívül kell összeverekedniük a medvével” – áll a film szinopszisában.

A Szomszédok egy „közvitát és közösségi médiabeli csatározást generáló film, amelynek sikerült érzékenyen, az áldozatokra összpontosítva kezelnie a témát” – idézi a zsűri indoklását a közlemény.

Az egymillió forintos fődíjat a Nemzeti Filmintézet ajánlotta fel, a vele járó trófeát a bukaresti Liszt Intézet támogatta.

A zsűri különdíját a Street-Legal című portréfilmjéért Székely Péter, a Babes-Bolyai Tudományegyetem (BBTE) Magyar Film és Média Intézetének hallgatója kapta.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság 200 ezer forintos különdíja Szatmári Lorettáé lett Preludiu című rendezéséért.

A fesztivál szakmai zsűrijét idén Gergely Zsuzsa rádiós újságíró, Váró Kata Anna egyetemi oktató, valamint Vízkelety Márton filmrendező, operatőr alkotta.

A kolozsvári díjátadó ünnepségen Lakatos Róbert filmrendező, operatőr, egyetemi oktató átvette a fesztivál filmes szakembereknek járó Sárga Csikó Díját, míg Szabó R. Ádám filmes szakújságíró a Filmtett Egyesület nívódíját, a Fám Erika-díjat.

A 16 erdélyi helyszínen zajló Filmtettfeszt vetítései vasárnap is folytatódnak.

A Szomszédok című film a YouTube-on is fenn van: 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.