A TikTokon landolt a 2000-es évek klasszikus tinivígjátéka

Mikrofilm

A Paramount stúdió a teljes Bajos csajokat elérhetővé tette a platformon – de a csoda csak egy napig tartott.

Október 3-a Bajos csajok napja – mármint úgy, ahogy a május 4. a rajongók szerint nemhivatalos Star Wars-nap, ugyanis a filmeposz egyik legismertebb idézete („Az erő legyen veled” – angolul „May the Force be with you”) rímel a dátumra („May the Fourth be with you”, azaz „Május 4-e legyen veled”). A 2004-es tinikomédia esetében a dátumválasztás hasonlóan prózai: a Lindsay Lohan alakította Cady Heront ekkor kérdezte meg iskolai szerelme, milyen nap van. A film arról szól, hogyan próbál Cady alkalmazkodni az új iskolához és beilleszkedni a menőnek számító lányok közé.

A Paramount stúdió remek marketingérzékkel a Bajos csajok-napon létrehozott egy hivatalos TikTok-csatornát a vígjátéknak és az egész, 97 perces filmet felpakolta rá ingyenesen, 23 klipre vágva. Ez az első film, mely teljes egészében és legálisan felkerült a platformra. Nem először kísérleteznek azonban a stúdiók a közösségi médiás terjesztéssel: a Craig Robinson nevével fémjelzett Killing It című vígjátéksorozat első epizódját a Peacock ugyancsak elérhetővé tette TikTokon; a Christopher Nolan-féle Tenet a Fortnite-on mutatta be előzetesét; a 2012-es It’s a Disaster című filmet pedig az Oscilloscope 6 másodperces darabkákban tette fel  a Vine nevű platformra – aztán másnap már meg is bánták a dolgot: rájöttek, hogy ilyen formában élvezhetetelen a film.

A csoda a Bajos csajok esetén is csak egy napig tartott: október 3-a után a filmklipeket törölték, így ma már csak néhány rövid videó nézhető a csatornán. Annak azonban így is sikerült azonban több mint 150 ezer követőt és 2 millió lájkot összegyűjtenie. És hogy mi értelme volt mindennek? Természetesen a reklám: 2024. január 12-én érkezik a film musicales folytatása, amely a 2017-es, tizenkét Tony-díjra jelölt Broadway-előadás adaptációja. Ezzel úgy néz ki, a kör bezárul: az eredeti filmből musical készült, melyből most ismét film lesz. A folytatást ugyanaz a Tinay Fey írja, aki az első részt, és húsz évvel az eredeti után játszódik, amikor új Plasztikok (azaz tökéletes kinézetű, zárt csoportot alkotó lányok) veszik át az uralmat a filmbeli középiskola felett.

A 90-es évek végén-2000-es évek elején a tinivígjátékok sikerkorszakukat élték. Ekkor futott be az Amerikai pite-sorozat, a 10 dolog amit utálok benned, a Cool túra, vagy épp a Hajrá, csajok!. A MeeToo után, a politikai korrektség korában azonban lassan a hasonló, szüzességelvesztős és polgárpukkasztó komédiák kora leáldozott – a Bajos csajok azonban szép lassan kultfilmmé nemesedett. A sikernek több oka van: a filmben végre nem tini fiúk nedves álmai állnak a középpontban, hanem az akkoriban a moziban kevesebb teret kapott női nézőpont. Tina Fey forgatókönyve friss és vicces volt, amely a minél undorítóbb poénok helyett inkább jópofa kikacsintásokkal volt tele. Lindsay Lohantől kezdve a mára Oscar-jelöltté avanzsált Rachel McAdamsig a casting is telitalálat volt. A Bajos csajokat talán az idei év legsikeresebb filmjéhez, a Barbie-hoz lehet hasonlítani: kívülről mindkettő üresnek és butácskának tetsző vígjáték, amely pont azért működik, mert a mögötte álló alkotók tisztában vannak ezzel, és a feje tetejére állítják a nézők várakozásait, meg a műfaj kliséit. Elég csak a film Wikipedia-oldalára tekinteni, hogy lássuk, milyen hatással volt a kultúrára: számtalan összesítés a 2000-es évek legjobb filmjei között tartja számon, a színdarab mellett videójátékot és számtalan slágert is ihletett. A film akkori rajongói azonban húsz év elteltével már bőven a felnőttkort tapossák – épp ezért volt jó ötlet a stúdió részéről, hogy a fiatalok legkedveltebb platformján tették közzé a mozit, még ha csak limitált ideig is. A Paramountnak nem titkolt célja ugyanis, hogy az eredeti rajongókon kívül nézők új generációit hódítsa meg a Bajos csajok musicallel – ahogy az a napjainkban divatos örökségfilmeknél lenni szokott.

Habár a TikTokról eltűnt, a film itthon Netflixen továbbra is elérhető.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.