A TikTokon landolt a 2000-es évek klasszikus tinivígjátéka

Mikrofilm

A Paramount stúdió a teljes Bajos csajokat elérhetővé tette a platformon – de a csoda csak egy napig tartott.

Október 3-a Bajos csajok napja – mármint úgy, ahogy a május 4. a rajongók szerint nemhivatalos Star Wars-nap, ugyanis a filmeposz egyik legismertebb idézete („Az erő legyen veled” – angolul „May the Force be with you”) rímel a dátumra („May the Fourth be with you”, azaz „Május 4-e legyen veled”). A 2004-es tinikomédia esetében a dátumválasztás hasonlóan prózai: a Lindsay Lohan alakította Cady Heront ekkor kérdezte meg iskolai szerelme, milyen nap van. A film arról szól, hogyan próbál Cady alkalmazkodni az új iskolához és beilleszkedni a menőnek számító lányok közé.

A Paramount stúdió remek marketingérzékkel a Bajos csajok-napon létrehozott egy hivatalos TikTok-csatornát a vígjátéknak és az egész, 97 perces filmet felpakolta rá ingyenesen, 23 klipre vágva. Ez az első film, mely teljes egészében és legálisan felkerült a platformra. Nem először kísérleteznek azonban a stúdiók a közösségi médiás terjesztéssel: a Craig Robinson nevével fémjelzett Killing It című vígjátéksorozat első epizódját a Peacock ugyancsak elérhetővé tette TikTokon; a Christopher Nolan-féle Tenet a Fortnite-on mutatta be előzetesét; a 2012-es It’s a Disaster című filmet pedig az Oscilloscope 6 másodperces darabkákban tette fel  a Vine nevű platformra – aztán másnap már meg is bánták a dolgot: rájöttek, hogy ilyen formában élvezhetetelen a film.

A csoda a Bajos csajok esetén is csak egy napig tartott: október 3-a után a filmklipeket törölték, így ma már csak néhány rövid videó nézhető a csatornán. Annak azonban így is sikerült azonban több mint 150 ezer követőt és 2 millió lájkot összegyűjtenie. És hogy mi értelme volt mindennek? Természetesen a reklám: 2024. január 12-én érkezik a film musicales folytatása, amely a 2017-es, tizenkét Tony-díjra jelölt Broadway-előadás adaptációja. Ezzel úgy néz ki, a kör bezárul: az eredeti filmből musical készült, melyből most ismét film lesz. A folytatást ugyanaz a Tinay Fey írja, aki az első részt, és húsz évvel az eredeti után játszódik, amikor új Plasztikok (azaz tökéletes kinézetű, zárt csoportot alkotó lányok) veszik át az uralmat a filmbeli középiskola felett.

A 90-es évek végén-2000-es évek elején a tinivígjátékok sikerkorszakukat élték. Ekkor futott be az Amerikai pite-sorozat, a 10 dolog amit utálok benned, a Cool túra, vagy épp a Hajrá, csajok!. A MeeToo után, a politikai korrektség korában azonban lassan a hasonló, szüzességelvesztős és polgárpukkasztó komédiák kora leáldozott – a Bajos csajok azonban szép lassan kultfilmmé nemesedett. A sikernek több oka van: a filmben végre nem tini fiúk nedves álmai állnak a középpontban, hanem az akkoriban a moziban kevesebb teret kapott női nézőpont. Tina Fey forgatókönyve friss és vicces volt, amely a minél undorítóbb poénok helyett inkább jópofa kikacsintásokkal volt tele. Lindsay Lohantől kezdve a mára Oscar-jelöltté avanzsált Rachel McAdamsig a casting is telitalálat volt. A Bajos csajokat talán az idei év legsikeresebb filmjéhez, a Barbie-hoz lehet hasonlítani: kívülről mindkettő üresnek és butácskának tetsző vígjáték, amely pont azért működik, mert a mögötte álló alkotók tisztában vannak ezzel, és a feje tetejére állítják a nézők várakozásait, meg a műfaj kliséit. Elég csak a film Wikipedia-oldalára tekinteni, hogy lássuk, milyen hatással volt a kultúrára: számtalan összesítés a 2000-es évek legjobb filmjei között tartja számon, a színdarab mellett videójátékot és számtalan slágert is ihletett. A film akkori rajongói azonban húsz év elteltével már bőven a felnőttkort tapossák – épp ezért volt jó ötlet a stúdió részéről, hogy a fiatalok legkedveltebb platformján tették közzé a mozit, még ha csak limitált ideig is. A Paramountnak nem titkolt célja ugyanis, hogy az eredeti rajongókon kívül nézők új generációit hódítsa meg a Bajos csajok musicallel – ahogy az a napjainkban divatos örökségfilmeknél lenni szokott.

Habár a TikTokról eltűnt, a film itthon Netflixen továbbra is elérhető.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.