Testhez illő szerep: Robert Downey Jr. az eltűnt Sherlock Holmes után nyomoz

  • Szabó Ádám
  • 2019. szeptember 12.

Mikrofilm

Az idő vasfoga Moriarty professzornál is kegyetlenebb ellenfél.

A színész két mozifilmben alakította a legendás nyomozót: a 2009-es Sherlock Holmest és a 2011-es Sherlock Holmes 2 – Árnyjátékot is Guy Ritchie rendezte. Mindkét műalkotás több mint félmilliárd dollár bevételt hozott, a Warner Bros. stúdió ezért 2021 karácsonyára be is rendelte a folytatást, ezúttal a Rocketmanért felelőssé tehető Dexter Fletcherrel a rendezői székben.

Downey Jr. azonban mindezeken túl is kötődik Arthur Conan Doyle legismertebb hőséhez: az Indiewire jelentése szerint ő a Searching for Sherlock: The Game’s Afoot elnevezésű kezdeményezés tiszteletbeli elnöke. A projekt a UCLA egyetem Film és Televízió Archívumának és a Baker Street Irregulars nevű nemzetközi irodalmi szervezetnek a szerelemgyereke, melynek célja a figura örökségének megóvása, valamint a némafilmkorszakból származó Sherlock Holmes-filmek felkutatása.

Sherlock megjelenése nemcsak a (krimi)irodalomban számított szenzációnak annak idején: a mozi hajnalán rengeteg hosszabb-rövidebb Holmes-film készült. Ezek nagy része azonban elveszett –

a legismertebb, máig fennmaradt adaptáció Buster Keaton 1924-es paródiája, a Sherlock Jr.

A UCLA Film és Televízió Archíumának vezetője, Jan-Christopher Horak becslése szerint a némafilmkorszakban készült amerikai filmek több mint 80 százaléka veszett oda a nem megfelelő tárolás, a félrecímkézés, a tűzesetek vagy egyéb problémák miatt. Épp ezért azt sem lehet pontosan tudni, mennyi Holmes-film létezik még valójában, ám egyértelmű bizonyítékok utalnak arra, hogy lennie kell még néhány mindent túlélő tekercsnek. A Sherlock nyomában c. projektet az amerikai Kongresszusi Könyvtár, a New York-i MoMA, illetve számtalan filmarchívum és filmtörténész támogatja szerte a világon.

Egy rég elveszettnek hitt, William Gillette főszereplésével készült 1916-os Sherlock-filmet 2014-ben találtak meg Párizsban – a szervezők abban reménykednek, még több hasonló kincsre bukkannak majd. Hogy a marketingen túl mi lesz Robert Downey Jr. szerepe mindebben, egyelőre nem tudni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.