Nemes Jeles lenyomta Tarantinót

  • narancs.hu
  • 2019. szeptember 13.

Mikrofilm

És nem csak őt. Azért Daniel Day-Lewis-szal ő sem bírt.

A Guardian elkészítette a 21. század legjobb filmjeinek százas listáját (szúrta ki a hvg.hu), amely persze - mint minden ilyen lista - leginkább az összeállítók ízlését tükrözi. Örömteli hír,  hogy Nemes Jeles László filmje, a Saul fia a Guardian újságírói szerint a 21. század 12. legjobb filmje.

Zsótér Sándor, Molnár Levente és Röhrig Géza a Saul fiában

Zsótér Sándor, Molnár Levente és Röhrig Géza a Saul fiában

 

Most hogy a magyar vonatkozáson túl vagyunk, nézzük a Saul fia előtti és utáni helyezetteket.

11. David Lynch: Mulholland Drive

10. Matt Stone & Trey Parker: Amerika kommandó: Világrendőrség

9. Lucrecia Martel: Zama

8. Berry Jenkins: Holdfény

7. Charlie Kaufman: Kis-nagy világ

6. Michael Haneke: Rejtély

5. Wong Kar-Wai: Szerelemre hangolva

4. Jonathan Glazer: Under the Skin

3. Richard Linklater: Sráckor

2. Steve McQueen: 12 év rabszolgaság

1. Paul Thomas Anderson: Vérző olaj

false

Futottak még: A nagy szépség (17.), Ida (24.), Dogville (37.), Toni Erdmann (44.), Social Network – A közösségi háló (54.), Dogtooth (67.), Elveszett jelentés (77.), Nem vénnek való vidék (86.), Gladiátor (94.), Volt egyszer egy Hollywood (100.)

A Saul fiát vették mintának a Trónok harca egyik jelenetéhez

„Son of Saul style." „Tyrion Lannister összeszedi magát és bemegy a lerombolt fővárosba. Követjük őt Saul fia stílusban, az arcát vesszük, amíg áthalad a kapunk. Amikor felhúzzák a kapuk, akkor csak olvasztott acél és morzsolt kő látható" - olvasható Filmvilág Facebook-csoport által közzétett bejegyzésben.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.