Film

Mi

  • Szabó Ádám
  • 2019. április 28.

Mikrofilm

Előfordul, hogy valakinek bejön az élet: gyönyörű feleség, két szép gyerek, frissen vásárolt nyaraló, ami mellé még motorcsónakra is telik. Persze lehetne még ennél is fényesebb a helyzetük, mint a szomszéd fehér családé: a villájuk nagyobb, motorcsónakjuk gyorsabb, a gyerekeik még szebbek. Vannak azonban, akik ugyanúgy dolgoznak, sőt még többet is gürcölnek, mégsem tudnak egyről a kettőre jutni. Ők ugyanúgy családot alapítanak, és a lehető legjobb életszínvonalat akarják elérni – csakhogy számukra a szép, gondtalan élet mindig álom marad.

A Miben ez a margóra szorult réteg lázad fel. Jordan Peele rendező a Tűnj el! sikere és Oscar-díja után ismét éjfekete komédiába csomagolt horror/thrillerben igyekszik látleletet adni korunkról – a végeredmény pedig pont azért veszettül szórakoztató, mert műfaji filmként és allegóriaként is működik, de egyik aspektusában sem veszi véresen komolyan magát.

A Mi tele van nem tolakodó, de egyértelmű aktuálpolitikai utalásokkal – véletlen például, hogy eredeti címe (Us) a cselekmény helyszínére (Egyesült Államok) is utal? Aligha. A film ugyanis az amerikai társadalmon végighúzódó törésvonalat hivatott bemutatni – azt, hogy míg kevesek egyre jobban élnek, a többség semmit sem észlel a felívelő gazdasági mutatókból, vagy a világ legnagyszerűbb országának közhelyéből. A Mitől nem áll távol a hatásvadászat, és Freudot sem lett volna feltétlenül muszáj belekeverni – mégis, ilyen bravúrosan szórakoztató és mégis rémisztő magyarázatot még nem láthattunk arról, hogyan került Donald Trump hatalomra.

Forgalmazza a UIP–Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."