Film

Párizs császára

  • 2019. február 20.

Mikrofilm

Kétszáz évvel ezelőtt élt egy Vidocq nevű bűnöző, aki – hogy ne csak megszökjön időnként börtöneiből, de meg is szabaduljon végképp az alvilági létezés köreiből – felajánlotta szolgálatait a hatóságnak. Előbb besúgó, majd maga is nyomozó, sőt, a francia államrendőrség létrehozója és első vezetője lett. Memoárja már életében jól fogyott, életrajza sokakat megihletett, Victor Hugótól Balzacon át különféle képregényekig – és persze filmekig. Úgy húszévente vissza-visszatér a tévéképernyőre vagy a gyöngyvászonra, köcsögkalapját és pofaszakállát mindig a francia film aktuális alfahímje öltheti magára. Ezúttal Vincent Cassel. Az új verzió minden eddiginél színesebb-szagosabb. Divatosan elmocskolódott (már a kezdőképen is egy patkányt csapnak agyon) és durva, szinte animális: kalandfilm a cucc, na. Akit itt megszúrnak-lőnek, az vagy kinyúlik rögvest, mint egy számítógépes játék figurája, vagy addig folytatja a kardozást-lövöldözést, amíg még jobban meg nem ölik. Kedvencem az, amikor az egyik jó a saját hasát keresztülszúrva döfi le az őt hátulról fojtogató nem jót. Aki gonosz, az sebhelyet visel valami jól látható helyen és alulról fölfelé néz, aki meg nem, azt vagy Vidocqnak hívják, vagy neki segít. A főhős egyébként itt nem csak eltörli bűneit, de kiderül, hogy nem is voltak neki, spicli meg végképp nem volt soha. Ezért mindig kihúzza magát, nem fél semmitől, nemes lélek és tévedhetetlen céllövő. A romantikus szál sem hiányozhat, van tehát két jó nő is, annyi jól ápolt, fehér foggal, amennyi az egész császári udvarban nem volt összesen.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.