Film

Párizs császára

  • 2019. február 20.

Mikrofilm

Kétszáz évvel ezelőtt élt egy Vidocq nevű bűnöző, aki – hogy ne csak megszökjön időnként börtöneiből, de meg is szabaduljon végképp az alvilági létezés köreiből – felajánlotta szolgálatait a hatóságnak. Előbb besúgó, majd maga is nyomozó, sőt, a francia államrendőrség létrehozója és első vezetője lett. Memoárja már életében jól fogyott, életrajza sokakat megihletett, Victor Hugótól Balzacon át különféle képregényekig – és persze filmekig. Úgy húszévente vissza-visszatér a tévéképernyőre vagy a gyöngyvászonra, köcsögkalapját és pofaszakállát mindig a francia film aktuális alfahímje öltheti magára. Ezúttal Vincent Cassel. Az új verzió minden eddiginél színesebb-szagosabb. Divatosan elmocskolódott (már a kezdőképen is egy patkányt csapnak agyon) és durva, szinte animális: kalandfilm a cucc, na. Akit itt megszúrnak-lőnek, az vagy kinyúlik rögvest, mint egy számítógépes játék figurája, vagy addig folytatja a kardozást-lövöldözést, amíg még jobban meg nem ölik. Kedvencem az, amikor az egyik jó a saját hasát keresztülszúrva döfi le az őt hátulról fojtogató nem jót. Aki gonosz, az sebhelyet visel valami jól látható helyen és alulról fölfelé néz, aki meg nem, azt vagy Vidocqnak hívják, vagy neki segít. A főhős egyébként itt nem csak eltörli bűneit, de kiderül, hogy nem is voltak neki, spicli meg végképp nem volt soha. Ezért mindig kihúzza magát, nem fél semmitől, nemes lélek és tévedhetetlen céllövő. A romantikus szál sem hiányozhat, van tehát két jó nő is, annyi jól ápolt, fehér foggal, amennyi az egész császári udvarban nem volt összesen.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.