Film

Mary Poppins visszatér

  • - kg -
  • 2019. február 20.

Mikrofilm

Itt a karácsony, beszélnünk kell Colin Firth bajuszáról! Persze beszélhetnénk arról is, hogy az új Mary Poppins a nyomába se ér Julie Andrews mosolyának, és nem azért, mert régen minden jobb volt, úgy makroszinten, mint a Cseresznyefa utcában, hanem azért, mert – és ez nem feltétlenül a kedvesen igyekvő új MP, Emily Blunt sara – az olyan pénzért nem kapható apróságok, mint báj és kellem dolgában (és ha már itt tartunk, csapjuk hozzá a szellemet is) a Mary Poppins visszatér a díszletfasorban sincsen az 1964-es örökzöldhöz képest. Dalok? Koreográfia? Beszélő esernyő? Az utóbbi talán megugorja azt a szintet, ami elvárható egy közszeretetnek örvendő klasszikus folytatásától, és a lufik is szép színesek, ezt meg kell hagyni, egyetlen díszletelemtől sem tagadnánk el az érdemeket. De félre az ünneprontással, beszéljünk igazán fontos dolgokról, például a gaz bankárt alakító Colin Firth arcszőrzetéről. A filmtörténet eddig egyetlen olyan bajuszt ismert, Kevin Kline-ét, amely önmagán túlmutatva komoly közszolgálati feladatot is betöltött, nevezetesen műfaji barométerként szolgált: Kline plusz bajusz = vígjáték, Kline mínusz bajusz = dráma. Firth orra alatt is valami hasonló látszik körvonalazódni, habár itt az arcszőrzet nem annyira műfaji, inkább minőségi fokmérő: egyelőre nem reprezentatív felmérésünk szerint ugyanis a bajuszos Firth-filmek messze elmaradnak a pucér képűektől. Ezt a felismerést mindenképpen az új Mary Poppinsnak köszönhetjük, miként azt is, hogy az idősödő David Warnert nyugdíj-kiegészítéshez segítették.

A Fórum Hungary filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.