Rendezőt talált végre A gyűrűk urából készülő tévésorozat – nem is akárkit

  • Szabó Ádám
  • 2019. július 8.

Mikrofilm

Dínók után törpöket és hobbitokat rendez a mester – rekordbüdzséből.

A Trónok harca ugyan befejeződött, de ezután sem marad tévénk fantasy meg sárkányok nélkül – az Amazon nagyon reméli, hogy A gyűrűk urát feldolgozó sorozata lesz a következő nagy tévés durranás.

A hírek szerint 500 millió dollár körüli összegből készülhet az egyelőre kétévadosra tervezett gigashow (https://www.indiewire.com/2018/03/lord-of-the-rings-tv-show-budget-amazon-1201941431/); az eredeti mozis trilógia ennek kicsit több mint a feléből, 281 millió dollárból készült, míg a legutóbbi Hobbit-trilógiát 623 millió dollárból hozták ki.

Összehasonlításképpen: a dramaturgiailag a végére széteső, ám a látvány terén új nívót teremtő Trónok harca epizódonként körülbelül 15 millió dollárba került,

azaz egyetlen évad sem kóstált többet 150 milliónál. Az Amazon ellenben csak a jogokért 250 milliót fizetett.

Eddig viszonylag keveset tudunk a showról (Aragorn is itt lesz: egyre többet tudunk A Gyűrűk Ura tévésorozatról): az biztos, hogy az eredeti trilógia előtt játszódik, és hogy a fiatal Aragorn is szerepet kap benne.

A produkciós oldalról azonban egyre több minden derül ki – most például az, hogy J. A. Bayona fogja rendezni az első két részt. A spanyol direktor 2007-es Árvaház című horrorjával hívta fel magára először a figyelmet, de jól sikerült hollywoodi bemutatkozása is: a 2004-es cunami-katasztrófáról szóló A lehetetlen című dráma jó kritikákat és Naomi Watts révén egy Oscar-jelölést is kapott. Ezt követte a Szólít a szörny című sötét fantasy-dráma, majd tavaly a Jurassic World: Bukott birodalom. Bayona tévés területen is ismerősen mozog, a Londoni rémtörténetek című sorozat két epizódját is ő rendezte.

A Gyűrűk ura-sorozat írógárdájának gerincét is igazi nagyágyúk alkotják:

ott van JD Payne és Patrick McKay, akik az új Star trek franchise-ért felelnek, Bryan Cogman a Trónok harca, valamint Gennifer Hutchison, a Better Call Saul egyik írója.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.