Bolgár film nyerte a fődíjat Karlovy Varyban

  • MTI
  • narancs.hu
  • 2019. július 7.

Mikrofilm

Krisztina Grozeva és Petar Valcsanov rendezőpáros Apa című filmje kapta a Kristályglóbuszt.

Krisztina Grozeva és Petar Valcsanov bolgár rendezőpáros Apa című filmjének ítélték oda az 54. Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztivál fődíját, a legjobb filmnek járó Kristályglóbuszt szombaton.

A díjnyertes bolgár film egy családi dráma, amely nincs híján az abszurd, illetve komikus helyzeteknek sem.

Közép-Európa egyetlen A-kategóriás filmszemléjének fődíjáért, amellyel 25 ezer dolláros pénzjutalom is jár, az idén 12 film versengett. Magyar alkotás nem volt köztük.

A két rendező, akik a civil életükben is egy párt alkotnak, a szombat esti zárógálán személyesen vette át a díjat Jirí Bartoska fesztiválelnöktől.

Az ünnepélyes zárógálán Patricia Clarkson amerikai színésznő is Kristályglóbuszt kapott a világ színművészetéhez való kivételes hozzájárulásáért. A nemzetközi filmfesztivál megnyitóján pedig Julianne Moore Oscar-díjas amerikai színésznő kapott Kristályglóbuszt életművéért.

A fesztivál elnökének díját az idén Vladimír Smutny cseh operatőr kapta.

A zsűri különdíját Jan-Ole Gerster német rendező Lara című filmje kapta. A film főszereplője Corinna Harfouch megkapta a legjobb női szerepért járó elismerést. A legjobb férfi színész díját Milan Ondrík szlovák színész kapta a Marek Skop rendezte Budiz svetlo (Legyen fény) című szlovák filmben nyújtott alakításáért.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.