Tényleg elképesztő, amit az új Marvel-film véghezvitt a mozikban

  • Gera Márton
  • 2018. április 30.

Mikrofilm

A Végtelen háború akkorát tarolt, hogy az még a képregényfilmek kritikusait is elgondolkodtatja.

Fél napja teljes joggal azon pörög a filmes szaksajtó, hogy a legújabb Marvel-film, a Bosszúállók: Végtelen háború minden idők legjobb nyitó hétvégéjét produkálta az Egyesült Államokban és a világban. A film 258 millió dollárt termelt három nap alatt (bár premier előtti vetítések csütörtökön is voltak) az USA-ban, amivel sikerült leköröznie az eddigi csúcstartót, J. J. Abrams Star Warsát, Az ébredő Erőt. Ebben ráadásul az a meglepő, hogy a hetedik Star Wars a 2015-ös ünnepi szezonban, nem sokkal karácsony előtt került a mozikba, amikor azért könnyebb jobb bevételt termelni, elvégre mindenki szívesebben megy moziba, mint áprilisban.

Bosszúállók: Végtelen háború (12E) – hivatalos szinkronizált előzetes #1

Idővel majd megtudjátok, milyen veszíteni. A Marvel Studios eddigi legnagyobb dobása 2018. április 26-tól a mozikban!

Persze, a filmet talán eddig soha nem látott marketingkampánnyal támogatták meg, és a Végtelen háború a Marvel-moziverzum első fázisának betetőzése, vagyis volt mire alapozni. De ettől függetlenül is nehéz megemészteni a számokat (világszinten 630 millió dollárt termelt a mozi), amelyek a kínai jegyeladásokat még nem is foglalják magukba, mert ott még nem mutatták be a filmet. Érdemes például megnézni, korábban mely filmek termeltek hasonló bevételt a nyitó hétvégén, mert ezen a listán is több Marvel-filmet találunk:

  • Star Wars: Az ébredő Erő – 247 millió dollár
  • Star Wars: Az utolsó Jedik – 220 millió dollár
  • Jurassic World – 208 millió dollár
  • Bosszúállók – 207 millió dollár
  • Fekete Párduc – 202 millió dollár
  • Bosszúállók: Ultron kora – 191 millió dollár
  • Amerika Kapitány: Polgárháború – 179 millió dollár
  • A szépség és a szörnyeteg – 174 millió dollár
  • Vasember 3 – 174 millió dollár

Ha van tanulsága ezeknek a számoknak azon túl, hogy a Disney–Marvel ismét degeszre keresi magát, akkor leginkább az, hogy a képregényfilmek készítői csak egy újabb megerősítést nyertek, és 10 év múlva valószínűleg még mindig arról fogunk beszélgetni, hogy milyen eredményt ért el a legújabb Marvel-film.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.