Ha nem szülsz, kényszermunkára küldenek: rémisztő áthallások A szolgálólány meséjében

  • Gera Márton
  • 2018. április 29.

Mikrofilm

Gileádban már megkötötték az átfogó megállapodást a nőkkel.

Ma már teljesen felesleges feltenni azt a kérdést, hogy melyik volt a tavalyi év legfontosabb sorozata, mert úgyis mindenki tudja a választ. Még csak látni sem kellett A szolgálólány meséjét ahhoz, hogy tudjuk, a Margaret Atwood regényéből készült széria tavasszal nagyjából mindent felforgatott (mi is előkelő helyen szerepeltettük a 2017-es év legjobb sorozatait összegző toplistánkon), és ezt leginkább azzal tudta elérni, hogy úgy beszélt a zsarnokság természetéről, meg egy rémes világ kialakulásáról, hogy az nagyon aktuálisnak hatott. Persze, ehhez kellett egy olyan amerikai elnök, aki nem éppen a nők feltétlen tiszteletéről híres, a világnak ezen a felén pedig azért is borzongatónak tudtuk érezni az epizódokat, mert regnál itt egy miniszterelnök, aki olyanokról beszél, hogy több tiszteletet adunk a nőknek, „mint ami kijár”. Ám hülyeség lenne csak a világpolitikai helyzetre fogni a sorozat sikerét, hisz a szereplőgárda parádés, az egyes részek pedig tele vannak olyan jelenetekkel, amelyek láttán még a sokat látott sorozatrajongó is eltakarta a szemét – és akkor az okosan megoldott idősík váltásos történetmesélést még nem is említettük.

false

Csupán egyetlen gond volt: az első évad (tavaly írt kritikánkat itt lehet elolvasni) pontosan ott ért véget, ahol Atwood regénye, így a már korábban bejelentett folytatásra szabad kezet kaptak az alkotók. Ez egyrészt pompás dolog, mert mindenkinek lehet meglepetést okozni, nem kell hűen követni a kanadai írónő sorait, másrészt viszont kihívás az alkotóknak, mivel az első évad nagyon egyben volt, ami nem kis részben annak köszönhető, hogy az Atwood-regény is erős olvasmány, esélyes belőle jó adaptációt készíteni, még ha ez az 1990-es filmváltozatot tető alá hozó Volker Schlöndorffnak anno nem annyira sikerült is.

A szolgálólány meséje 2. évad – Április 26-tól az HBO GO-n

Próbáld ki egy hónapig ingyen az HBO GO-t hűségidő és kötöttségek nélkül, és élvezd a legjobb sorozatokat és filmeket online. http://hbogo.hu Csatlakozz az HBO közösségéhez! Facebook: https://www.facebook.com/HBOMagyarorszag Twitter: https://twitter.com/HBOHU Instagram: https://instagram.com/hbohungary/ Csatlakozz a legnépszerűbb HBO-sorozatok rajongótáborához is! Trónok harca: https://www.facebook.com/tronokharca.hbo Aranyélet: https://www.facebook.com/aranyelet.hbo Csajok: https://www.facebook.com/csajok.hbo Terápia: https://www.facebook.com/terapia.hbo Társas játék: https://www.facebook.com/tarsas.jatek…

A második évad (innentől lesz némi spoiler!) jelenetre pontosan ott veszi fel a fonalat, ahol elhagytuk Offredet cirka egy évvel ezelőtt, így tulajdonképpen a vérnyomás emelő cliffhangernek is lesz megoldása, még ha az annyira nem is lepi meg a nézőt. Amiben viszont eddig is erős volt a sorozat, azt továbbra is megkapjuk: premier plánban mutatnak füllevágást, a még mindig bosszantóan jó mellékszereplő, Lydia néni ismét sétál a sokkoló pálcájával, és amikor az ömlő esőben térdepeltetik a nőket, akkor megint valami olyasmit érez az ember, mint az első évad során, és legszívesebben rögtön nekimenne e gaz rendszer működtetőinek. Megvannak tehát a sokkoló jelenetek most is, és immár tágítják is a képet: az első két rész alapján úgy tűnik, Offred mellett hangsúlyosabb szerepet kap Emily, aki a gyarmatokon szenved, ás, kapál, és próbálja életben tartani a társait. Alighanem az ő története fogja ebben az évadban megvillantani a rendszer brutalitását, mert amit itt, a minden szépségétől megfosztott tájon látunk, maga a pokol, ahol azzal ámítják az embereket, hogy ez Isten büntetése. Ami persze nettó cinizmus, de aki látta az első évadot, ezeken a mondatokon biztosan nem lepődik meg, ahogy azon sem, hogy ide, a gyarmatokra azokat küldik, akik lázadni mertek, vagy éppen nem teljesítették rendesen a gileádi nők feladatát, azaz nem szültek gyereket asszonyuknak és uruknak. Ezeknél a jeleneteknél is erősebbek a múltban játszódó részek, amik látszólag nem szólnak semmiről: June/Offred elmegy a beteg lányáért a kórházba, Emily az egyetemen előadást tart, és hasonlók. Csakhogy pont ezek a pillanatok mutatják meg, hogyan lesz egyik pillanatról a másikra a normális világból valami korábban elképzelhetetlen, hogyan épülnek be a mindennapokba a diktatúrák túlélésére kifejlesztett eszközök.

false

Semmi kétség, izmos nyitánya ez a két epizód az évadnak, amelyben talán megindul a lázadás, legalábbis a második rész záró képsoraiból lehet akár erre is következtetni. Van viszont valami, ami mellett nehéz elmenni: aki nézte, valószínűleg tudja, hogy A szolgálólány meséje eddig sem volt a legpörgősebb sorozat. A lassú építkezés igen hasznos tud lenni, csakhogy a második rész tempója helyenként zavaróan lomha. Nyilván nem akarnak a készítők sietni, hisz már olyanokról is beszéltek, hogy akár tíz évadot is el tudnak képzelni. Jó volna viszont, ha nem esnének abba a hibába az alkotók, amibe sok széria készítői, vagyis hogy olyan lassan halad előre a cselekmény, mint a vánszorgó zombik a The Walking Deadben. Mert akkor tíz évadot aligha ér meg a sorozat, és a jelenlegi minőség okán azt csak sajnálni tudnánk.

A második évad első két epizódja már megtekinthető az HBO GO-n, később pedig az HBO is elkezdi adni az új részeket.

Kövesse a Magyar Narancs filmes blogját, a Mikrofilmet, amely rendszeresen új tartalommal jelentkezik. Ajánlók, előzetesek, toplisták, és még sok minden más a Mikrofilmen!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."