Terry Gilliam a Narancsnak: "A miniszterelnökük nevét most blokkolta az agyam"

Mikrofilm

1989-ben még csak tervezgette, 2000-ben nekikezdett, de nem jutott messzire, végül tavaly készült el minden idők legszerencsétlenebbnek mondott filmjével: a Don Quijote gyilkosával.

A Félelem és reszketés Las Vegasban, a Brazil, és a Grimm rendezőjével, a Monty Python egykori tagjával telefonon beszélgettünk. Ízelítő a Köves Gábor készítette interjúból:

Magyar Narancs: 2000-ben még 32 millió dollárja volt a filmre. Most mennyiből gazdálkodott?

TG: Sokkal kevesebből, mint amikor Johnny Depp-pel vágtam neki; 16 millió euróból forgattuk le végül a filmet. A 2000-es verzió azonban még nagyon másképp festett. Nagyon szeretem Mark Twain klasszikusát, az Egy jenki Arthur király udvarábant – terveztem is, hogy megfilmesítem, aztán, ahogy lenni szokott, kútba esett ez is. Eredetileg az én Don Quijote-filmem is arról szólt, hogy a főszereplő beveri a fejét, és a régmúltban találja magát – ezt Twaintől kölcsönöztem. De amikor másodszor is nekifutottam, elengedtem ezt az ötletet, és egy olcsóbbat találtam helyette: elvetettem a 17. századot, ezúttal a sztori maradt a jelenben. (...)

MN: Nagy vihart kavart azzal, hogy kritikusan nyilatkozott a #MeToo mozgalomról. Azt is mondta, hogy voltak, akik profitáltak a Weinsteinnel esett találkozásból, és voltak, akik nem.

TG: Harvey súlyos büntetést érdemel mindazért, amit az évek során művelt. Mint producer csinált jó dolgokat, sok érdekes filmet, ami persze semmit nem tesz jóvá a bűneiből. Ugyanakkor boldog vagyok, hogy a #MeToo lecsendesedett egy kicsit. (...)

Terry Gilliam a Cannes-i fesztiválon 2018-ban

Terry Gilliam a Cannes-i fesztiválon 2018-ban

Fotó: MTI/EPA/Ian Langsdon

MN: Amióta Boris Johnsont megválasztották miniszterelnöknek, megszaporodtak az őt ábrázoló karikatúrák. Helyes viccet csinálni a kinézetéből?

TG: Persze, hogy helyes! Bolond világ lenne, ha már viccet sem csinálhatnánk a másikból. Ez a bajom a politikai korrektséggel is. Sokkal egészségesebb, ha tudunk nevetni egymáson.

MN: Jókat kacarászik, ha meglátja Johnsont a tévében?

TG: Letargiába dönt. Trump világa ugyanúgy, mint Boris Johnson és a Brexit világa, Salvini világa és az önök miniszterelnöke is, aki szintén egy szörnyeteg. A nevét most blokkolta az agyam.

Gilliam arról is beszélt, kik és hogyan próbálták átverni a film készítése során, milyen volt a szexuális zaklatással vádolt Harvey Weinsteinnel együtt dolgozni a Grimm forgatásakor, mit gondol a Brexitről és a Brexit mellett kiálló másik Monty Python-tag John Cleesről - megnyilvánulásairól enyhén szólva nincs jó véleménnyel.

Részletek a friss Magyar Narancsban, a lap csütörtöktől kapható az újságárusoknál, vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.