Terry Gilliam a Narancsnak: "A miniszterelnökük nevét most blokkolta az agyam"

Mikrofilm

1989-ben még csak tervezgette, 2000-ben nekikezdett, de nem jutott messzire, végül tavaly készült el minden idők legszerencsétlenebbnek mondott filmjével: a Don Quijote gyilkosával.

A Félelem és reszketés Las Vegasban, a Brazil, és a Grimm rendezőjével, a Monty Python egykori tagjával telefonon beszélgettünk. Ízelítő a Köves Gábor készítette interjúból:

Magyar Narancs: 2000-ben még 32 millió dollárja volt a filmre. Most mennyiből gazdálkodott?

TG: Sokkal kevesebből, mint amikor Johnny Depp-pel vágtam neki; 16 millió euróból forgattuk le végül a filmet. A 2000-es verzió azonban még nagyon másképp festett. Nagyon szeretem Mark Twain klasszikusát, az Egy jenki Arthur király udvarábant – terveztem is, hogy megfilmesítem, aztán, ahogy lenni szokott, kútba esett ez is. Eredetileg az én Don Quijote-filmem is arról szólt, hogy a főszereplő beveri a fejét, és a régmúltban találja magát – ezt Twaintől kölcsönöztem. De amikor másodszor is nekifutottam, elengedtem ezt az ötletet, és egy olcsóbbat találtam helyette: elvetettem a 17. századot, ezúttal a sztori maradt a jelenben. (...)

MN: Nagy vihart kavart azzal, hogy kritikusan nyilatkozott a #MeToo mozgalomról. Azt is mondta, hogy voltak, akik profitáltak a Weinsteinnel esett találkozásból, és voltak, akik nem.

TG: Harvey súlyos büntetést érdemel mindazért, amit az évek során művelt. Mint producer csinált jó dolgokat, sok érdekes filmet, ami persze semmit nem tesz jóvá a bűneiből. Ugyanakkor boldog vagyok, hogy a #MeToo lecsendesedett egy kicsit. (...)

Terry Gilliam a Cannes-i fesztiválon 2018-ban

Terry Gilliam a Cannes-i fesztiválon 2018-ban

Fotó: MTI/EPA/Ian Langsdon

MN: Amióta Boris Johnsont megválasztották miniszterelnöknek, megszaporodtak az őt ábrázoló karikatúrák. Helyes viccet csinálni a kinézetéből?

TG: Persze, hogy helyes! Bolond világ lenne, ha már viccet sem csinálhatnánk a másikból. Ez a bajom a politikai korrektséggel is. Sokkal egészségesebb, ha tudunk nevetni egymáson.

MN: Jókat kacarászik, ha meglátja Johnsont a tévében?

TG: Letargiába dönt. Trump világa ugyanúgy, mint Boris Johnson és a Brexit világa, Salvini világa és az önök miniszterelnöke is, aki szintén egy szörnyeteg. A nevét most blokkolta az agyam.

Gilliam arról is beszélt, kik és hogyan próbálták átverni a film készítése során, milyen volt a szexuális zaklatással vádolt Harvey Weinsteinnel együtt dolgozni a Grimm forgatásakor, mit gondol a Brexitről és a Brexit mellett kiálló másik Monty Python-tag John Cleesről - megnyilvánulásairól enyhén szólva nincs jó véleménnyel.

Részletek a friss Magyar Narancsban, a lap csütörtöktől kapható az újságárusoknál, vagy előfizethet rá itt.

Magyar Narancs

Nagyon sokat hoz! Fizessen elő, és ajándékba parádés kedvezményeket nyújtó Magyar Narancs olvasókártyát küldünk! Részletek Előfizetés-vásárlásáról azonnal e-mailes visszaigazolást küldünk Önnek. Ajánlatunk csak belföldi előfizetés esetén érvényes. Külföldi kézbesítési cím esetén lapunkat megrendelheti a hirlapelofizetes [at] posta [dot] hu e-mail címen. A Magyar Narancs digitális változata olvasható okostelefonon, tableten, személyi számítógépen, és a vasalón is dolgozunk!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.