Film

Tyler Rake: A kimenekítés

  • - kg -
  • 2020. június 7.

Mikrofilm

Az angol címben nem szerepel, de a magyar megadja, hogy hívják Rakka romba döntőjét, a nagy fehér felfegyverzett megmentőt, akit Chris Hemsworth alakít azzal az ábrázattal, amely azon zsoldoskatonák sajátja, akik már évekkel azelőtt elvesztették szüleiket, hogy megszülettek. Beszédes tekintet ez, látjuk, valami nagyon fáj. Árulkodó részlet e nagy fájásban, ha valakit Tyler Rake-nek hívnak: nem a leghülyébb név a nagy urbanisztikai károkat előidéző akcióhősök között, de azért nem is egy John Matrix vagy Ray Tango. Ennél ma már egy kezdő pornófilmes is jobbat találna ki, de az egy másik szakma, ők nem 65 millió dollárból gazdálkodnak. Számos módja van egy ekkora összeg elköltésének, van, aki stadionokat építene, de nem a clevelandi Russók: a Marvel-mozikat rendező testvérpáros a filmet nem, de sok-sok akciójelenetet jegyző kaszkadőrkoordinátoruknak juttatták a lóvét: küldje csak be Rake-et Rakkába. Jó móka lesz meg sok nyakon szúrás, 65 millából pedig egy csomó utcát is le lehet zárni. Főleg indiai és thaiföldi utcákat, mert csak idáig merészkedett a produkció, de a Thor-izmait becsületesen őrző Hemsworth így is jól mutat, és ha sokáig benntartja a levegőt, tisztára úgy fest, mint Brad Pitt dublőre. Ja, igen, egy kissrácot kell kimenekíteni a kifinomultan csak pokolként ábrázolt térségből – így a cím is értelmet nyer, és az érzelmek (meg a vér) szabad áramlása is biztosított. A rake egyébként gereblyét is jelent, s mivel a készítőknek van humoruk, amikor megszorul, Rake egy rake-et kap a kezébe. De keresztneve csak az egyiknek van.

Elérhető a Netflixen

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.