Tévétorrent

Mesék a Hurokból

Mikrofilm

Az Amazon új sorozata Simon Stålenhag képeinek hangulatát adaptálja mozgóképre. A svéd művész a borongósan csendes, vidéki svéd tájba csempész futurisztikus elemeket, lassan darabjaira hulló hatalmas szerkezeteket, robotokat és hipnotikusan pislákoló géptornyokat, s nem ad magyarázatot semmiféle anakronizmusra. Ezt a nehezen megragadható, illékony ellentmondást a Mesék a Hurokból is megtartja, de az antológia történeteit Ohióba helyezi.

A középnyugati városka, Mercer alatt egy titokzatos kutatóközpont működik, belsejében egy hatalmas fekete gömbbel, a „dobogó szívként” funkcionáló Eclipse-szel. A városlakók szinte kivétel nélkül a központban dolgoznak, de annak működését senki sem érti pontosan. Életüket azonban egytől egyig befolyásolja: az erdőkben kisebb-nagyobb robotok kószálnak, a kombájnok a szántóföldek felett lebegnek és fekete lyukakat szaggatnak, a tó pedig az idő megállítására alkalmas szerkezeteket rejt. A sorozat epizódjai egymástól függetlenül is működnek, de szereplőik rendszeresen keresztezik egymás útját.

Nathaniel Halpern sorozata csak annyit kér, hogy fogadjuk el a megmagyarázhatatlan jelenlétét a mindennapokban. Mercer lakói mind magányosak, csalódottak, vágynak a kötődésre és félnek a haláltól, s ezen semmilyen technológia és dimenzióugrás nem változtat (vagyis inkább csak ront). Minden epizód egy-egy alapvető emberi félelmet vagy vágyat helyez a középpontba, és ezeket nagyon lassan és elmerengve bontogatja ki. Néha talán túl lassan és giccsbe csúszva is, de a különleges hangulat megéri a türelmet.

Magyar felirat: feliratok.info

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.