Úgy kellett élnie, ahogy előírták, aztán rászakadt a világ

  • SzSz
  • 2023. november 25.

Mikrofilm

Megnéztük a Szabadítót a Verzión.

Mint számos pszichológiai kutatás és hétköznapi megfigyelés is bizonyítja, a teljes szabadság és a végtelen számú választási lehetőség inkább csak gúzsba köti az embert. Mintha ezt bizonyítaná Lólé Attila története is: rossz családi körülmények között nőtt fel, bármiféle útmutatás vagy korlátozás nélkül. Drogokhoz nyúlt, sötét ügyekbe keveredett, a bíróság 18 alkalommal ítélte el – Hajnal Gergely rendező akkor csatlakozott hozzá, amikor hat év után újra szabad emberré vált.

A börtön szigorú, fegyelmezett világa rendszert vitt az életébe, letette a drogokat, megtalálta Istent; teljesen új emberként igyekszik újrakezdeni életét. Míg azonban odabent nem volt választása, úgy kellett élnie, ahogy előírták, idekint ismét válaszút elé kerül: hol lakjon, mit dolgozzon, és elsősorban mit kezdjen az életével?

 
Fotó forrása: Verzió Filmfesztivál
 

Attila csillogó szemével, megkapó előadásmódjával, lelkesedésével és őszinteségével a tökéletes alanynak bizonyul, Hajnal pedig sokszor nem is tesz mást, csak követi őt, amint meglátogatja régi környékét, prevenciós előadásokat tart az iskolában, vagy épp Kosztolányit idéz, vagy Babits arc poeticáját fejtegeti. Sokszor másfél óráig elnéznénk még, mert ritka az ilyen ember, aki saját bűneit és kétségeit is képes tisztán látni: vacilál, hogy szerzetesnek álljon, esetleg családot alapítson. Előbbi esetben a rend szigorú előírásainak kellene megfelelnie, utóbbi során családtagjaiért lesz kénytelen felelősséget vállalni. Bárhogy is dönt, példája azt bizonyítja: soha nem késő újrakezdeni, saját magunk megismerése pedig az első lépés a teljesség és a teljes élet felé.

Vetítik: 25-én, 20.30, Corvin – Kabos; 27-én, 18.15, Toldi – Kisterem

A Magyar Narancs e heti nyomtatott kiadása öt oldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.