Amikor törvény fogadja el a halálvágyat

Mikrofilm

Mit tehet egy anya, ha a lánya nem akar élni, és ezt hivatalos útra tereli? Gyimesi Anna Falling című filmjét a Verzión lehet megnézni.

A törvény Belgiumban lehetővé teszi az úgynevezett pszichiátriai eutanáziát, vagyis ha valaki felnőtt korában úgy érzi, hogy halálvágya leküzdhetetlen, akkor ezt hivatalosan is elismerhetik.

Persze az eljárás ellentmondásos, és hatalmas vitákat kelt.

A kérvényezőnek beszámíthatónak lennie, ám ha abból indulunk ki, hogy az öngyilkossági szándék beszűkült tudatállapotot feltételez, akkor nemigen találunk olyan embert, aki „beszámíthatóan” indokolni tudná elhatározását. Ennek ellenére a pszichiátriai eutanázia nemcsak papíron létezik, amit még úgy is nehezen lehet felfogni, hogy évekig tartó procedúráról van szó, és több, egymástól független pszichiáter szakvéleményére is szükség van.

Akik a törvény mellett állnak, azt mondják: ha a beteg minden segítséget megkap és mégsem sikerül enyhíteni a szenvedését, akkor ugyanúgy kell tekinteni, mintha gyógyíthatatlan beteg lenne.

Gyimesi Anna Falling című filmje egy anya sorsán keresztül mutatja be a problémát. Főhőse, Els nyolc éve áll tehetetlenül 20 éves lánya halálvágyával szemben, ugyanígy tehetetlenek a szakemberek is. A lány hajthatatlan, ahogy felnőtté vált, azonnal kérvényezte a pszichiátriai eutanáziát, a folyamat elkezdődött…

 
 Képkocka Gyimesi Anna Falling című filmjéből
 

 Az lenne a logikus, ha a mindössze 16 perces film ezt követné, de szerencsétlen lány inkább csak valamiféle médium. Gyimesi Anna kénytelen volt tudomásul venni, hogy egy felnőtt ember akar törvényes lehetőségével élni, ezért inkább az anyára fókuszált. A rendezőt eleve az a bonyolult folyamat érdekelte, ami Els lelkében zajlik. Az érdekelte, hogy egy negyvenéves nő hogyan lesz képes tudomásul venni, hogy immár gyógyíthatatlan betegként kell tekintenie a lányára. És ezek után hogyan tud elszámolni a lelkiismeretével, élheti-e a saját életét.  

A Falling házi archívumok képkockáinak felvillanásával, afféle fojtogató álomként idézi meg a családi tragédiát, az ezzel kapcsolatos dilemmákat, s közben az anya tárgyilagos monológját halljuk, amely egyszerre vádirat és szabadulólevél.

Vetítik: 26-án, 19.15, Corvin – Karády

A Magyar Narancs e heti nyomtatott kiadása ötoldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.