Amikor törvény fogadja el a halálvágyat

Mikrofilm

Mit tehet egy anya, ha a lánya nem akar élni, és ezt hivatalos útra tereli? Gyimesi Anna Falling című filmjét a Verzión lehet megnézni.

A törvény Belgiumban lehetővé teszi az úgynevezett pszichiátriai eutanáziát, vagyis ha valaki felnőtt korában úgy érzi, hogy halálvágya leküzdhetetlen, akkor ezt hivatalosan is elismerhetik.

Persze az eljárás ellentmondásos, és hatalmas vitákat kelt.

A kérvényezőnek beszámíthatónak lennie, ám ha abból indulunk ki, hogy az öngyilkossági szándék beszűkült tudatállapotot feltételez, akkor nemigen találunk olyan embert, aki „beszámíthatóan” indokolni tudná elhatározását. Ennek ellenére a pszichiátriai eutanázia nemcsak papíron létezik, amit még úgy is nehezen lehet felfogni, hogy évekig tartó procedúráról van szó, és több, egymástól független pszichiáter szakvéleményére is szükség van.

Akik a törvény mellett állnak, azt mondják: ha a beteg minden segítséget megkap és mégsem sikerül enyhíteni a szenvedését, akkor ugyanúgy kell tekinteni, mintha gyógyíthatatlan beteg lenne.

Gyimesi Anna Falling című filmje egy anya sorsán keresztül mutatja be a problémát. Főhőse, Els nyolc éve áll tehetetlenül 20 éves lánya halálvágyával szemben, ugyanígy tehetetlenek a szakemberek is. A lány hajthatatlan, ahogy felnőtté vált, azonnal kérvényezte a pszichiátriai eutanáziát, a folyamat elkezdődött…

 
 Képkocka Gyimesi Anna Falling című filmjéből
 

 Az lenne a logikus, ha a mindössze 16 perces film ezt követné, de szerencsétlen lány inkább csak valamiféle médium. Gyimesi Anna kénytelen volt tudomásul venni, hogy egy felnőtt ember akar törvényes lehetőségével élni, ezért inkább az anyára fókuszált. A rendezőt eleve az a bonyolult folyamat érdekelte, ami Els lelkében zajlik. Az érdekelte, hogy egy negyvenéves nő hogyan lesz képes tudomásul venni, hogy immár gyógyíthatatlan betegként kell tekintenie a lányára. És ezek után hogyan tud elszámolni a lelkiismeretével, élheti-e a saját életét.  

A Falling házi archívumok képkockáinak felvillanásával, afféle fojtogató álomként idézi meg a családi tragédiát, az ezzel kapcsolatos dilemmákat, s közben az anya tárgyilagos monológját halljuk, amely egyszerre vádirat és szabadulólevél.

Vetítik: 26-án, 19.15, Corvin – Karády

A Magyar Narancs e heti nyomtatott kiadása ötoldalas mellékletben foglalkozik a Verzió Filmfesztivállal.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.