A fenevad neve: Bajnai Gordon

  • narancsblog
  • 2013. október 2.

Narancsblog

Ma van Mahatma Gandhi születésnapja, egyúttal az erőszakmentesség világnapja – Selmeczi Gabriellának erről is a bajnaigyurcsány jut az eszébe. „A baloldal politikusai újra és újra a közhangulat megmérgezésével próbálkoznak, Magyarország azonban nem kér többet ebből az erőszakos, szélsőséges és gyűlölettel teli közéletből” – jelentette ki mai sajtótájékoztatóján, ahol szó sem esett Gandhiról és erőszakmentességről, míg Bajnai Gordonról és az MSZP-ről annál több. A papagájasszony azért ragadott mikrofont, hogy elmondhassa: a közelmúltban sosem látott agresszív erők szabadultak el a baloldal akciói során a székházfoglalástól Orbán Viktor „nyilvános kivégzéséig”, sőt megjegyezte: „ugyanaz a Bajnai-gárda, amit Soros György és más globális üzletemberek pénzelnek, szélsőjobboldali szervezeteket keresett fel, hogy a devizahiteleseket is felhergeljék”.

Selmeczi Gabriella nem hagyott kétséget afelől, hogy a fenevad neve: Bajnai Gordon, és ha ő (vagyis a baloldal) nem lenne, Magyarország a béke szigete volna. Olyan hely, amilyenről eddig legfeljebb az Őrtorony magazin címlapkészítői álmodoztak. Boldog, rezsicsökkentett emberek fürdőznek a napfényben, amit Széles Gábornak köszönhetően nem takar többé felhő, népdalokat énekelnek Rákay Philippel és Ákossal, miközben Fradi-szurkolók simogatják az újpestiek buksiját. Gárdisták segítenek helyreállítani romák vályogházait, amit korábban Bajnai és Gyurcsány közösen rombolt le Soros György megbízásából.

Ne gondoljuk ugyanakkor, hogy ilyen hülye ez a nő, legalábbis a szövegírói nem ennyire ostobák. Tudják jól, hogy ha agresszort kiáltanak, ha a démon ellen indulnak (szigorúan erőszakmentes) harcba, nincsenek játékszabályok. A szent háborúban minden megengedett.

Kezdetnek a választási csalás is.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.