Marad a dresszkód – Mivel szórakozzanak a rektorok?

  • narancsblog
  • 2013. október 4.

Narancsblog

A kaposvári rektor vajon látott már életében közelről hallgatót az öltönyben grasszáló HÖK-ösökön kívül? Az igazán aggasztó mégsem ez, hanem a szereptévesztés; és ebben Szávai Ferenc koránt sincs egyedül.

Az esetet elintézhetnénk annyival, hogy Szávai Ferencnek nyilván fogalma sincs arról, hol él, életében nem látott még közelről hallgatót az öltönyben grasszáló HÖK-ösökön kívül. Miniszoknya, rövidgatya, mély dekoltázsú, pánt nélküli felsők, strandpapucs, túlzott parfüm, erős smink, kirívó kiegészítők – ezeket tiltaná ki a Kaposvári Egyetem oktatóinak és hallgatóinak viseletéből Szávai Ferenc rektor (képünkön). Az egyetemi polgárokat jogszabályokban (!) és belső szabályzatokban meghatározott következményekkel is fenyegeti az intézményvezető.

false

Fotó: Máthé Zoltán – MTI

Ez még nem lenne katasztrófa, nála sokkal fontosabb, az ország valamennyi fiataljának életére befolyással bíró politikusok is hajlamosak alternatív univerzumokba kalandozni, ha az ifjúság állapotáról gondolkoznak; példának legyen elég a jelenlegi kormány drogpolitikája vagy a nemzeti párválasztó. Egy rektornál még megbocsátható is lenne, hogy az oktatási-kutatási kérdések mellett a diákok mindennapi életének feltérképezésére nem jut elegendő ideje (azért legalább arra gondolhatott volna Szávai, hogy a művészeti kar színésznövendékei nem tudnak minden szerepet élre vasalt öltönyben elpróbálni).

Ami igazán aggasztó, az a szereptévesztés, és e tekintetben a kaposvári rektor korántsem számít egyedi esetnek. Ahogy Szávai öltözködési tanácsokat osztogat, ahelyett, hogy például egyeteme Hallgatói Önkormányzatának hosszú hónapok óta szabálytalan működésére koncentrálna, úgy Dezső Tamás, az ELTE BTK dékánja is a kormány felsőoktatás-politikája ellen tüntető diákokat – köztük lapunk munkatársát – fenyegette fegyelmi eljárással „politikai rendezvény szervezése” miatt, miközben pontosan tudnia kellett, hogy a kari HÖK vezetésében évek óta a Jobbik ifjú katonái ülnek. Azok a derék fiatalemberek, akikről néhány hónappal később kiderült, hogy diáktársaikat antiszemita és szexista jelzőkkel illették egy gólyatábori jelentkezéseket regisztráló listán.

A két vezetői megszólalás abban is hasonlít egymásra, hogy mindkettőről születése pillanatában tudni lehetett: nem lesz foganatja. Ne legyen kétségünk, ahogy a bölcsészkari dékán nem kezdeményezett fegyelmi eljárást senki ellen, úgy Szávai Ferenc sem fog parfümkommandók felállításába kezdeni. Ezek a lépések szimbolikus gesztusok, melyekből nagypolitikai megfelelési kényszerekre csak fenntartásokkal, az egyetem társadalmi szerepéről való vízióra viszont minden további nélkül lehet következtetni. Ez a vízió pedig végtelenül idejétmúlt és elitista, a klasszikus tudományos elefántcsonttorony elképzelését idézi, ahonnan a társadalom számára fontos aktuális kérdések és a kulturális tőkével ellátatlan rétegek ki vannak zárva. Miközben ily módon vélik megvédeni egyetemüket és növendékeiket valami démonitól (a való élettől?), nem veszik észre, hogy éppen e hozzáállás miatt találhatott nyitott fülekre az Orbán-kormány felsőoktatás-ellenes retorikája, ezért utálja az állampolgárok többsége az értelmiséget, mint a szart.

Persze adódik egy további értelmezés is: az intézményvezetők már most készülnek a kancellári időkre. A kormány legfrissebb felsőoktatási stratégiájából az derül ki, hogy a felülről kinevezett „vezérigazgatók” nélkül az egyetemi vezetés még csak napirendre sem vehet bárminemű gazdasági következményekkel járó kérdést. Az alaptörvényben pedig annak negyedik módosítása óta szerepel, hogy a felsőoktatási intézmények gazdálkodási rendjét a kormány határozza meg. Ilyen körülmények között a rektor és dékán urak joggal számíthatnak arra, hogy egy új szak indításáról, oktatók felvételéről vagy elbocsátásáról a jövőben helyettük fognak dönteni. Ám unatkozni mégsem illik szép fizetés mellett, így marad a diákok politikai megregulázása meg a dresszkód. Minden jel arra mutat, hogy remekül fogunk szórakozni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.