A magyar vizes vébé himusza nem az úszóinkat, hanem Orbán Viktort ünnepli

  • narancsblog
  • 2015. június 16.

Narancsblog

Íme, az ország: Demjén Ferenc dalának kirívóan igénytelen klipjében nem a világklasszis magyar úszók vagy pólósok a főszereplők, hanem egy kiöregedett focista.

Csak hogy érezzük a műfajt, tekintsük meg a 2013-as barcelonai úszó-, vízilabda-, műugró-, műúszó- és nyílt vízi világbajnokság hivatalos dalát és klipjét. Az egyszerű, de fülbemászó nóta alatt futó képsorok a katalán város lakóinak vízhez való viszonyát és a különböző sportokat próbálják bemutatni, többé-kevésbé ötletesen, lendületesen, 21. századi technikai színvonalon. Nincs ebben semmi különös, mondhatják, de várjanak csak egy kicsit.

A Magyar Úszó Szövetség videója ugyanis bebizonyítja, hogy ez korántsem egyértelmű, hogy ezt a nem túl nehéz feladatot is lehet sokkal, de sokkal rosszabbul teljesíteni. Demjén Ferenc dala a magyaroknak kínosan ismerős, a külföldieknek értelmezhetetlen, azt viszont nyelvismeret nélkül is bárki azonnal megérti, hogy a magyarnál amatőrebb, igénytelenebb rendezők nem kaphatták volna a vébé rendezési jogát. A 90-es éveket idéző sufnivideó már most lejáratja a 2017-es budapesti világbajnokságot, de ennél nagyobb bajunk ne legyen.

Ennél sokkal felháborítóbb és kártékonyabb, hogy a klip hősei nem a magyar úszósport óriásai, hanem egy politikus. Hosszú Katinka, Gyurta Dániel és a többiek abba a megalázó helyzetbe kerültek, hogy statiszták lettek egy Orbán Viktorról készült kampányfilmben. Kihasználták őket, méghozzá aljas és kicsinyes módon.

A képsorokon azt látjuk, ahogy Orbán Viktor megnyeri nekünk a vébé rendezésének jogát, ahogy okosan előad, ahogy mindenki gratulál neki, ahogy lerakja az alapkövet, elsüti a startpisztolyt és ahogy úszókkal parolázik.

A személyi kultusztól csöpögő videó ugyanolyan jól érthető szimbólum, mint a felcsúti és a többi stadion. A sportoló gyerekek, az élsportolók és a közönség csak statiszták és kellékek egy újra és újra ismétlődő színdarabhoz, amelynek a cselekménye könnyen összefoglalható: jön Orbán Viktor, kitalálja, kiharcolja, adományoz rá pénzt, átadja és gyönyörködik benne, majd fogadja a gratulációkat. Mindegy, milyen játék, lehet stadion, világbajnokság, olimpia, a budai vár, kisvasút vagy sertéstelep. A lényeg, hogy örömét lelje benne, a nép pedig hálás legyen érte.

És mindegy, mennyibe kerül: a vizes vébé ára például rögtön az elején a duplájára nőtt, most már 49 milliárdot szánnak rá. Az se baj, ha nem tartják be a törvényeket, ha a legelemibb építési, tűzvédelmi és biztonsági szabályokat is figyelmen kívül hagyják. Legfeljebb majd ránk szakad. De ez senkit nem érdekel, csak az számít, hogy Orbán Viktor átadhassa – önmagának.

„Ez lesz a legnagyobb sportesemény, amelyet az ország valaha rendezett. Sőt, a látogatók száma alapján kiderülhet, hogy minden tekintetben a legnagyobb esemény, amelyet valaha rendezett Magyarország” – mondta Magyarország miniszterelnöke nevetve, és azt is hozzátette: az egész ország ott van a rendezvény mögött. Ebben igaza van: mindannyian megfizetjük az árát az ő diktatórikus hóbortjainak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.