A színházak Orbán Viktora bosszút áll

  • narancs.hu
  • 2015. június 14.

Narancsblog

Egész pályás letámadás, avagy a színház sem lehet ellenzékben. Vidnyánszky elegánsan besöpörte a POSZT díjait, s nyilván most boldog. Ha ez volt a célja, sikerült: a POSZT kicsinálva.

Vidnyánszky Attila saját magának adta az eddig legfontosabb magyar színházi seregszemle legfontosabb díjait. Ja, bocs, a teljesen független és teljesen szakmai zsűri adta neki. A zsűri szakmaiságáról és függetlenségéről már jó előre hangos volt a magyar közbeszéd. Még javában tartott a színházi szezon, amikor heteken át azzal volt elfoglalva mindenki, hogy vajon miért kellett a biztoson is túl Vidnyánszky-kompatibilissé faragni a Pécsi Országos Színházi Találkozó zsűrijét. Akkor Csáki Judit színikritikus volt a torz akkord az isteni szimfóniában, de hála istennek, mára már csak egy rosszul befejezett előadás zavarta meg Vidnyánszky udvartartásának egynémely labilisabb lelki alkatú tányérnyalóját. Heveskedésüket sajnos valamelyest kompenzálni kellett a díjazáskor, így mindannyiunk őszinte fájdalmára nem Vidnyánszky Attila viszi most haza a legjobb női alakítás díját, hanem Krizsán Szilvia, az Újvidéki Színház Bánk bánjának női főszereplője. Mint az egy ideig még emlékezetes, ezt az előadást trollkodta szét Ókovács Szilveszter, a Hír Tv műsorvezetőjéből az Orbán-éra idején lett operaházi igazgató, illetve a kisblaskóból az Orbán-éra idején lett egri színigazgató, Blaskó Balázs. Szegény Szigethy Gábort most hagyjuk. Persze, tudjuk, hogy ki honnan jött, s mikor lett az, ami éppen – ezt felemlegetni nyilván nem elegáns dolog. De mi volt az ő működésükben elegáns eddig? Hacsak nem a zsűri jelen produkciója, mely zsűrinek ugye mindketten tagjai voltak. A szörnyű az egészben az, hogy Krizsán Szilvia minden bizonnyal kitűnő színésznő, remekül játszotta e szerepét satöbbi, satöbbi, csak hát, ami szét van trollkodva, az nem félig trollkodott, hanem totálisan szét. És akkor ez még semmi Vidnyánszky Attila kidekorálásához képest.

Mondhatjuk persze, hogy nem történt semmi, csupán hivatalosan is istent választott magának az orbánista színjátszás, s ezt jónak látták akkor megcselekedni, amikor még mutatóban lehetett látni olyan színházi elemeket is a környéken sertepertélni, akik nem feltétlen ennek a szolgai lelkületű színházcsinálásnak a hívei, s alighanem e mostani volt erre tényleg hosszú ideig az utolsó alkalom. Tehát aligha szabadott tétovázni, oda kellett nyomni a kis magyar Oszkárkákat a nagy embernek, mert jövőre már csak egyszínű dresszben lehet majd eljátszani a seregszemlésdit – akárhányan lesznek is majd jelen.

false

 

Fotó: MTI

 

De micsoda kisebbrendűségi komplexus kell már ahhoz, hogy gondosan szelektáljam jó előre a zsűrit ahhoz, hogy a végén a megfelelő díjazás garantált legyen? Nos, pontosan a korszellemhez illő, hiszen láttunk már ilyet, hogy ne menjünk messze, például az országgyűlési választásokon, illetve az országgyűlési választások kereteit meghatározó választási törvény finoman szólva is lejtősre faragásakor. Ne szépítsük, Vidnyánszky a hűség szobra, még a főnök paranoiáját is egy az egyben veszi magára – ne mondják, hogy ő is kompenzál. Azt tudniillik, hogy fiatal korában nem vették be a focicsapatba, egyébként az isten tudja, miért. De ez van, Vidnyánszkyt még nem láttuk felcsúti sállal a nyakában a dísztribünön, ahogy ma mondják, a VIP-páholyban, vagy csak nem figyeltünk oda rendesen, mindegy, neki a kisebbségi komplexus meg az üldözési mánia jutott. Jól viszi.

Mert vajon mit gondol az a saját színházáról, hogy jó-e az vagy rossz, aki kilúgozza a zsűrit? Biztos azt, hogy ellenállhatatlan. S aki jobban odafigyelt, mindezt már láthatta jóval korábban is, a saját színházi szervezet megalakításakor, a Nemzetiért vitt nemtelen ortályoskodás idején, szóval jó rég. A komplett szakmának saját érdekében azt kell tehát gyorsan megvizsgálnia, hogy eddig miért asszisztáltak mindehhez, a szakma egy nagyobbacska részének pedig azt, hogy eztán miért fognak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.