Orbán paksi titkaival szaladnak a tolvajok – meg a miénkkel

  • narancs.hu
  • 2015. június 13.

Narancsblog

Így lehet feloldani valaminek a titkosítását, egy mozdulattal feltörni mind a hét pecsétet – fusiban, kisipari eszközökkel. Paks II. titkai avatatlan vagy nagyon is avatott kezekben.

Miközben az ország nem tudhat meg semmit arról, hogy mi van készülőben Pakson, addig a titok maga – gyakorlatilag szó szerint – az utcán hever, csak le kell hajolni érte. S azért hever az utcán, mert akikre rábízták az Orbán-adminisztráció (ilyenformán az ország) legféltettebb titkát, azok úgy bánnak vele, mint egy kiürült ásványvizes palackkal, lazán hagyják dobálódni a kocsijukban, úgy sem kell az senkinek…

Persze most is rohadt titkos minden, nyilván a nyomozás érdekeire tekintettel, ugyebár, így csak annyit lehet tudni, hogy felnyomták a Belgrád rakparton a Paksi Atomerőmű valamelyik igazgatójának a verdáját, s elvitték belőle a laptopot, rajta az atomtitokkal, meg a szovátai nyaralás fényképeivel. Az esetet felplankoló Blikk szerfelett barátságos, mondhatni mentegető magyarázattal szolgál az esetről, miszerint „a piti tolvaj csak azért nyomta fel a kocsit, mert könnyű zsákmányt látott a laptopban, az adatokkal pedig már csak azért sem tud mit kezdeni, mert az ilyen típusú információkat jelszóval védik”. Höhö.

false

 

Nos, e magyarázatot alighanem a rendőrségtől szedték, mert pont akkora marhaság. Egyfelől a paksi diri aligha egy 1996-os Suzuki Swifttel zúzza, amiből egy bőszemű klosár csak úgy ki akarta csenni a rádiósmagnót, hogy eladja három felesért, éppen ellenkezőleg. Valami csúcsmodellből kellett kimenteni az árut, s akinek ez semmi perc alatt sikerült, majd fennakad egy rafinált jelszón… 1234 vagy valami ennél is viccesebben. Persze mindez még csak nem is feltételezés, csupán a szavakká formált értetlenkedés és felháborodás. Ellophatta azt a titkot akárki, bárki emberfia, kém és nem kém, s így még szörnyűbb az egész.

Az minden esetre árulkodó, hogy az ügyben a BRFL kiemelt ügyek főosztálya nyomoz, akiket ugyancsak ritkán rendelnek ki piti ügyekhez. A lap azzal vigasztal, hogy az orcátlanul felelőtlen titokgazda milyen komoly büntetést kaphat. Ez viszont senkit nem vigasztalhat abban a tekintetben, hogy kikre bízza a magyar állam a titkainkat.

A recept egyszerű: elveszem tőled, mert neked csak megártana a tudása, kikotyognád, eladnád, építenél a budid mellé a telekre egy kis atomerőművet stb. Helyetted inkább odaadom valakinek, akinél szerintem tökjó helyen van. Az meg belöki a kocsi sarkába, mint a használt papír zsebkendőt. S innentől már tökmindegy, hogy most épp az atomról van szó, minden mással is így áll a helyzet. Így működik az Orbán-állam.

Csak az atom speciel robbanhat is.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.