Vasbeton monstrumok, Patyomkin-műemlékek: így hazudják történelmi örökségnek a budai Várban felhúzott épületeket

  • narancs.hu
  • 2025. január 30.

Narancsblog

A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. 

Már egy ideje szomorú tény, hogy Magyarországon a műemlékvédelem nem több pusztába kiáltott szónál, és kizárólag a beruházó jóindulatán múlik egy-egy épület sorsa. Logikusan az következne ebből, hogy a műemlékekkel való mostoha (cinikus, felelőtlen, korrupt stb.) bánásmód az érzéketlenség, netán az újdonságba vetett hit mindenhatóságát jelképezné, de a mai Magyarországon szó sincs erről, sőt épp az ellenkezője az igaz. De miközben az államvallássá tett provincializmus, a visszavágyódás a sosemvolt operett-Magyarországra a kulturális területeken mutatkozik meg leginkább – a színházakban, a filmgyártásban, a köztéri szobroknál stb. – az építészet szerepe nem egyértelmű. A mindent átható nosztalgiát e területen felülírja az a doktrina, mely szerint a gazdaság (és a meggazdagodás) szilárd oszlopának tekinthető építőipar útját nem keresztezheti semmi.

Ám vannak kivételek, főleg ha a fő beruhazó az állam. Már a Kossuth tér átalakításánál is a múltban való elsüllyedés volt a döntő, de hasonló célzatú munkálatokról a budai Várban az is elmondható, hogy megvalósítása során gyógyíthatatlan sebeket szerez a főváros. Az ún. Nemzeti Hauszmann Programnak sem a költségei, sem a határideje, de még a végső célja sem ismeretes. A hátborzongató látványtervekből az derül ki, hogy a program során az 1944 előtti állapotokat akarják visszaállítani, ami a háborúban elpusztult, vagy megsérült épületek újbóli felhúzását jelenti – beleértve a jelenlegi palota bontását és újraépítését Ennek jegyében immár évek óta tekinthető felvonulási területnek Budapest egyik leghíresebb látnivalója, a turisták mozgó daruk alatt, kordonok közt araszolhatnak, és bámulhatják a vasbeton monstrumokat, amelyek ékes bizonyítékai annak, hogy holmi Patyomkin-műemlékek születnek, egy Disneyland történelmi örökségnek hazudva.

 
Az újjáépülő Királyi Pénzügyminisztérium épülete a Szentháromság téren
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László
 

De még csak nem is történelmi örökség! Az immár vasbetonból öntött József főhercegi palotáról már a 20. század elején megállapították, hogy arányaiban és stílusában is elhibázott, közönséges épület, ami teljesen rátelepszik a Vár alagút felőli oldalának látványára. Úgy tűnik, ez zavarja a legkevésbé az építtetőket, akik még csak nem is következetesek. A szintén újjáépülő Honvéd Főparancsnokság valaha egy tömböt alkotott a Honvédelmi Minisztérium épületével, ami elvileg szintén fel kellene építeni, ám mivel az eltakarná a Karmelita kolostor elől a kilátást, inkább eltekintenek ettől. Persze sorolhatnánk még az efféle abszurditásokat, de félő, hogy mire a végére érnénk, Szkopjéban érezhetnénk magunkat, ahol „ókori” szobrokkal dobták fel a paneles városképet.

Budavári Palotanegyed

 
Az egykori Vöröskereszt Egylet (b) újjáépülő és az egykori Honvéd Főparancsnokság (j) felújítás alatt álló épülete a budai Várban
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
 

Kétségtelen, hogy a háború végétől egészen a nyolcvanas évekig vitatható lépések sorozata történt a budai Vár felújítása címén, és ezek közt vannak megbocsáthatatlanok és megmagyarázhatatlanok is. Ha a Hauszmann helyett arról döntött volna a magyar kormány, hogy a Várnegyedet át kell alakítani, és ezzel kapcsolatban ír ki pályázatokat, amelyeket szakmai zsűri értékel, senkinek nem lehetett volna rossz szava. Csakhogy erről soha nem volt szó, egy pillanatra sem merült fel efféle korszerű megoldás, mint ahogy vita sem volt. A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. Valamikor 2010-es években belevágtak, és azóta nincs megállás. Legutóbb az egykori Dísz téri Vöröskereszt-székház, a későbbi Külügyminisztérium másolata körül bontották el az állványzatot, bár a hivatalos átadás még hátra van. „Az új épület külső jegyeiben hűen követi a századfordulón itt álló ötszintes palotát” – ismerte el a kormánysajtó is, hogy az épület valójában hamisítvány. Ami ugyancsak alátámasztja, hogy arról egy sort sem olvashattunk, mire fogják használni az épületet, mint ahogy arról sem, hogy mennyibe kerül mindez magyar adófizetőknek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.