Vasbeton monstrumok, Patyomkin-műemlékek: így hazudják történelmi örökségnek a budai Várban felhúzott épületeket

  • narancs.hu
  • 2025. január 30.

Narancsblog

A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. 

Már egy ideje szomorú tény, hogy Magyarországon a műemlékvédelem nem több pusztába kiáltott szónál, és kizárólag a beruházó jóindulatán múlik egy-egy épület sorsa. Logikusan az következne ebből, hogy a műemlékekkel való mostoha (cinikus, felelőtlen, korrupt stb.) bánásmód az érzéketlenség, netán az újdonságba vetett hit mindenhatóságát jelképezné, de a mai Magyarországon szó sincs erről, sőt épp az ellenkezője az igaz. De miközben az államvallássá tett provincializmus, a visszavágyódás a sosemvolt operett-Magyarországra a kulturális területeken mutatkozik meg leginkább – a színházakban, a filmgyártásban, a köztéri szobroknál stb. – az építészet szerepe nem egyértelmű. A mindent átható nosztalgiát e területen felülírja az a doktrina, mely szerint a gazdaság (és a meggazdagodás) szilárd oszlopának tekinthető építőipar útját nem keresztezheti semmi.

Ám vannak kivételek, főleg ha a fő beruhazó az állam. Már a Kossuth tér átalakításánál is a múltban való elsüllyedés volt a döntő, de hasonló célzatú munkálatokról a budai Várban az is elmondható, hogy megvalósítása során gyógyíthatatlan sebeket szerez a főváros. Az ún. Nemzeti Hauszmann Programnak sem a költségei, sem a határideje, de még a végső célja sem ismeretes. A hátborzongató látványtervekből az derül ki, hogy a program során az 1944 előtti állapotokat akarják visszaállítani, ami a háborúban elpusztult, vagy megsérült épületek újbóli felhúzását jelenti – beleértve a jelenlegi palota bontását és újraépítését Ennek jegyében immár évek óta tekinthető felvonulási területnek Budapest egyik leghíresebb látnivalója, a turisták mozgó daruk alatt, kordonok közt araszolhatnak, és bámulhatják a vasbeton monstrumokat, amelyek ékes bizonyítékai annak, hogy holmi Patyomkin-műemlékek születnek, egy Disneyland történelmi örökségnek hazudva.

 
Az újjáépülő Királyi Pénzügyminisztérium épülete a Szentháromság téren
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László
 

De még csak nem is történelmi örökség! Az immár vasbetonból öntött József főhercegi palotáról már a 20. század elején megállapították, hogy arányaiban és stílusában is elhibázott, közönséges épület, ami teljesen rátelepszik a Vár alagút felőli oldalának látványára. Úgy tűnik, ez zavarja a legkevésbé az építtetőket, akik még csak nem is következetesek. A szintén újjáépülő Honvéd Főparancsnokság valaha egy tömböt alkotott a Honvédelmi Minisztérium épületével, ami elvileg szintén fel kellene építeni, ám mivel az eltakarná a Karmelita kolostor elől a kilátást, inkább eltekintenek ettől. Persze sorolhatnánk még az efféle abszurditásokat, de félő, hogy mire a végére érnénk, Szkopjéban érezhetnénk magunkat, ahol „ókori” szobrokkal dobták fel a paneles városképet.

Budavári Palotanegyed

 
Az egykori Vöröskereszt Egylet (b) újjáépülő és az egykori Honvéd Főparancsnokság (j) felújítás alatt álló épülete a budai Várban
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
 

Kétségtelen, hogy a háború végétől egészen a nyolcvanas évekig vitatható lépések sorozata történt a budai Vár felújítása címén, és ezek közt vannak megbocsáthatatlanok és megmagyarázhatatlanok is. Ha a Hauszmann helyett arról döntött volna a magyar kormány, hogy a Várnegyedet át kell alakítani, és ezzel kapcsolatban ír ki pályázatokat, amelyeket szakmai zsűri értékel, senkinek nem lehetett volna rossz szava. Csakhogy erről soha nem volt szó, egy pillanatra sem merült fel efféle korszerű megoldás, mint ahogy vita sem volt. A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. Valamikor 2010-es években belevágtak, és azóta nincs megállás. Legutóbb az egykori Dísz téri Vöröskereszt-székház, a későbbi Külügyminisztérium másolata körül bontották el az állványzatot, bár a hivatalos átadás még hátra van. „Az új épület külső jegyeiben hűen követi a századfordulón itt álló ötszintes palotát” – ismerte el a kormánysajtó is, hogy az épület valójában hamisítvány. Ami ugyancsak alátámasztja, hogy arról egy sort sem olvashattunk, mire fogják használni az épületet, mint ahogy arról sem, hogy mennyibe kerül mindez magyar adófizetőknek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.