Vasbeton monstrumok, Patyomkin-műemlékek: így hazudják történelmi örökségnek a budai Várban felhúzott épületeket

  • narancs.hu
  • 2025. január 30.

Narancsblog

A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. 

Már egy ideje szomorú tény, hogy Magyarországon a műemlékvédelem nem több pusztába kiáltott szónál, és kizárólag a beruházó jóindulatán múlik egy-egy épület sorsa. Logikusan az következne ebből, hogy a műemlékekkel való mostoha (cinikus, felelőtlen, korrupt stb.) bánásmód az érzéketlenség, netán az újdonságba vetett hit mindenhatóságát jelképezné, de a mai Magyarországon szó sincs erről, sőt épp az ellenkezője az igaz. De miközben az államvallássá tett provincializmus, a visszavágyódás a sosemvolt operett-Magyarországra a kulturális területeken mutatkozik meg leginkább – a színházakban, a filmgyártásban, a köztéri szobroknál stb. – az építészet szerepe nem egyértelmű. A mindent átható nosztalgiát e területen felülírja az a doktrina, mely szerint a gazdaság (és a meggazdagodás) szilárd oszlopának tekinthető építőipar útját nem keresztezheti semmi.

Ám vannak kivételek, főleg ha a fő beruhazó az állam. Már a Kossuth tér átalakításánál is a múltban való elsüllyedés volt a döntő, de hasonló célzatú munkálatokról a budai Várban az is elmondható, hogy megvalósítása során gyógyíthatatlan sebeket szerez a főváros. Az ún. Nemzeti Hauszmann Programnak sem a költségei, sem a határideje, de még a végső célja sem ismeretes. A hátborzongató látványtervekből az derül ki, hogy a program során az 1944 előtti állapotokat akarják visszaállítani, ami a háborúban elpusztult, vagy megsérült épületek újbóli felhúzását jelenti – beleértve a jelenlegi palota bontását és újraépítését Ennek jegyében immár évek óta tekinthető felvonulási területnek Budapest egyik leghíresebb látnivalója, a turisták mozgó daruk alatt, kordonok közt araszolhatnak, és bámulhatják a vasbeton monstrumokat, amelyek ékes bizonyítékai annak, hogy holmi Patyomkin-műemlékek születnek, egy Disneyland történelmi örökségnek hazudva.

 
Az újjáépülő Királyi Pénzügyminisztérium épülete a Szentháromság téren
Fotó: MTVA/Bizományosi: Róka László
 

De még csak nem is történelmi örökség! Az immár vasbetonból öntött József főhercegi palotáról már a 20. század elején megállapították, hogy arányaiban és stílusában is elhibázott, közönséges épület, ami teljesen rátelepszik a Vár alagút felőli oldalának látványára. Úgy tűnik, ez zavarja a legkevésbé az építtetőket, akik még csak nem is következetesek. A szintén újjáépülő Honvéd Főparancsnokság valaha egy tömböt alkotott a Honvédelmi Minisztérium épületével, ami elvileg szintén fel kellene építeni, ám mivel az eltakarná a Karmelita kolostor elől a kilátást, inkább eltekintenek ettől. Persze sorolhatnánk még az efféle abszurditásokat, de félő, hogy mire a végére érnénk, Szkopjéban érezhetnénk magunkat, ahol „ókori” szobrokkal dobták fel a paneles városképet.

Budavári Palotanegyed

 
Az egykori Vöröskereszt Egylet (b) újjáépülő és az egykori Honvéd Főparancsnokság (j) felújítás alatt álló épülete a budai Várban
Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt
 

Kétségtelen, hogy a háború végétől egészen a nyolcvanas évekig vitatható lépések sorozata történt a budai Vár felújítása címén, és ezek közt vannak megbocsáthatatlanok és megmagyarázhatatlanok is. Ha a Hauszmann helyett arról döntött volna a magyar kormány, hogy a Várnegyedet át kell alakítani, és ezzel kapcsolatban ír ki pályázatokat, amelyeket szakmai zsűri értékel, senkinek nem lehetett volna rossz szava. Csakhogy erről soha nem volt szó, egy pillanatra sem merült fel efféle korszerű megoldás, mint ahogy vita sem volt. A Nemzeti Hauszmann Program megvalósítását semmiféle egyeztetés nem előzte meg, sem a szakma, sem a főváros, és természetesen a lakosság véleményét sem kérték ki. Valamikor 2010-es években belevágtak, és azóta nincs megállás. Legutóbb az egykori Dísz téri Vöröskereszt-székház, a későbbi Külügyminisztérium másolata körül bontották el az állványzatot, bár a hivatalos átadás még hátra van. „Az új épület külső jegyeiben hűen követi a századfordulón itt álló ötszintes palotát” – ismerte el a kormánysajtó is, hogy az épület valójában hamisítvány. Ami ugyancsak alátámasztja, hogy arról egy sort sem olvashattunk, mire fogják használni az épületet, mint ahogy arról sem, hogy mennyibe kerül mindez magyar adófizetőknek.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.