A szerk.

Mickey, Disneyland királya

A szerk.

Döbbenetes látvány tárul a Sikló felső állomására érkező utasok és mindazok elé, akik a Budavári Palota környékét veszik célba, bár ezzel nem mondunk újat. A Várnegyed évek óta abszurd felvonulási terület, tételesen is felsorolhatnánk mindazon „régi” építményeket, amelyeket mostanában húztak, húznak fel abból a célból, hogy újra úgy nézzen ki a környék, mint 1900 és 1944 között.

Ugyanazt csinálják, mint a 2010-es években a Kossuth térrel, az eszközök is ugyanolyanok; nem műemlékek felújítása történik, hanem megsemmisült vagy meg sem épült házak, hivatalok és paloták újbóli felépítése 21. századi módszerekkel. Legfeljebb a lépték más, a Várban zajló műveletek jóval nagyobb területen zajlanak és sokkal többe kerülnek, mint a Parlament környékének munkálatai. De az „eljárásrend” ugyanúgy önkényes, a világörökségi helyszín arculatát nagymértékben megváltoztató beavatkozások előtt sem szakmai, sem lakossági egyeztetés nem történt, sőt a vári építkezések a mai napig úgy zajlanak, hogy a leendő épületek egy részének a funkciói sem tisztázottak, vagy­is építészet helyett valamiféle dekorálásnak lehetünk tanúi.

E műveletek során a Várnegyed legnagyobb díszletéről, a Budavári Palotáról valamivel ritkábban hallhattunk, de még így is sokszor elhangzott: itt sem maradhat el az időutazás. Arról már kevesebb szó esett, hogy ezt milyen eszközökkel érnék el, és összesen mennyibe kerülne. Az árat vélhetően az illetékesek sem tudnák megsaccolni, így legfeljebb abban lehetünk biztosak, hogy a palotával kapcsolatos költségek túlzás nélkül a csillagos eget súrolnák. 2021-ben az újjáépítés „főpróbájának” tekintett déli összekötő szárny, illetve az abban helyet kapó, mindössze 83 négyzetméteres Szent István-terem rekonstrukciója is több milliárd forintba került, és csak kárpitokra 360 milliót költöttek el. Ám a dolgok jelenlegi állása szerint ez legfeljebb egy kis apró ahhoz képest, hogy a jövőben mennyit kellene rákölteni a palotára, hiszen a listán nemcsak százmilliós kárpitok lennének, de benne foglaltatik az Országos Széchényi Könyvtár, a Magyar Nemzeti Galéria és a Budapesti Történeti Múzeum kipaterolása is, nem beszélve magáról az építkezésről. A felsorolt intézmények még itt működnek, de a cikkünk elején említett „döbbenetes látvány” immár nemcsak a környékre, hanem konkrétan a palotára is vonatkoztatható; az épületegyüttes északi szárnyát ugyanis egy homlokzatfal kivételével a földdel tették egyenlővé, amely így, kráterként, 1945 elejének is lehetne a mementója. De ennél is drámaibb, egyenesen katasztrofális, hogy valójában e kráter látványától vált egyértelművé, hogy a jelenlegi Budavári Palotát nem felújítani fogják, hanem lerombolni, hogy a helyébe egy teljesen új építményt emelhessenek. Amelyre mondhatják ugyan, hogy megszólalásig olyan, mint a régebbi, többszöri átalakítások után 1905-re felépült palota, ám attól még nem lesz 120 éves műemlék, de még hiteles történelmi helyszín sem. Rákölthetik a világ minden pénzét, akkor is csak másolat lesz, sőt az sem, hanem hamisítvány, hiszen ma már lehetetlen ugyanúgy, ugyanolyan módszerekkel, ugyanolyan anyagok felhasználásával építkezni, mint Hauszmann Alajos idejében, de még ha lehetne is, akkor sem tudnák visszahozni a múltat egy ilyen építkezéssel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.