A szerk.

Mickey, Disneyland királya

A szerk.

Döbbenetes látvány tárul a Sikló felső állomására érkező utasok és mindazok elé, akik a Budavári Palota környékét veszik célba, bár ezzel nem mondunk újat. A Várnegyed évek óta abszurd felvonulási terület, tételesen is felsorolhatnánk mindazon „régi” építményeket, amelyeket mostanában húztak, húznak fel abból a célból, hogy újra úgy nézzen ki a környék, mint 1900 és 1944 között.

Ugyanazt csinálják, mint a 2010-es években a Kossuth térrel, az eszközök is ugyanolyanok; nem műemlékek felújítása történik, hanem megsemmisült vagy meg sem épült házak, hivatalok és paloták újbóli felépítése 21. századi módszerekkel. Legfeljebb a lépték más, a Várban zajló műveletek jóval nagyobb területen zajlanak és sokkal többe kerülnek, mint a Parlament környékének munkálatai. De az „eljárásrend” ugyanúgy önkényes, a világörökségi helyszín arculatát nagymértékben megváltoztató beavatkozások előtt sem szakmai, sem lakossági egyeztetés nem történt, sőt a vári építkezések a mai napig úgy zajlanak, hogy a leendő épületek egy részének a funkciói sem tisztázottak, vagy­is építészet helyett valamiféle dekorálásnak lehetünk tanúi.

E műveletek során a Várnegyed legnagyobb díszletéről, a Budavári Palotáról valamivel ritkábban hallhattunk, de még így is sokszor elhangzott: itt sem maradhat el az időutazás. Arról már kevesebb szó esett, hogy ezt milyen eszközökkel érnék el, és összesen mennyibe kerülne. Az árat vélhetően az illetékesek sem tudnák megsaccolni, így legfeljebb abban lehetünk biztosak, hogy a palotával kapcsolatos költségek túlzás nélkül a csillagos eget súrolnák. 2021-ben az újjáépítés „főpróbájának” tekintett déli összekötő szárny, illetve az abban helyet kapó, mindössze 83 négyzetméteres Szent István-terem rekonstrukciója is több milliárd forintba került, és csak kárpitokra 360 milliót költöttek el. Ám a dolgok jelenlegi állása szerint ez legfeljebb egy kis apró ahhoz képest, hogy a jövőben mennyit kellene rákölteni a palotára, hiszen a listán nemcsak százmilliós kárpitok lennének, de benne foglaltatik az Országos Széchényi Könyvtár, a Magyar Nemzeti Galéria és a Budapesti Történeti Múzeum kipaterolása is, nem beszélve magáról az építkezésről. A felsorolt intézmények még itt működnek, de a cikkünk elején említett „döbbenetes látvány” immár nemcsak a környékre, hanem konkrétan a palotára is vonatkoztatható; az épületegyüttes északi szárnyát ugyanis egy homlokzatfal kivételével a földdel tették egyenlővé, amely így, kráterként, 1945 elejének is lehetne a mementója. De ennél is drámaibb, egyenesen katasztrofális, hogy valójában e kráter látványától vált egyértelművé, hogy a jelenlegi Budavári Palotát nem felújítani fogják, hanem lerombolni, hogy a helyébe egy teljesen új építményt emelhessenek. Amelyre mondhatják ugyan, hogy megszólalásig olyan, mint a régebbi, többszöri átalakítások után 1905-re felépült palota, ám attól még nem lesz 120 éves műemlék, de még hiteles történelmi helyszín sem. Rákölthetik a világ minden pénzét, akkor is csak másolat lesz, sőt az sem, hanem hamisítvány, hiszen ma már lehetetlen ugyanúgy, ugyanolyan módszerekkel, ugyanolyan anyagok felhasználásával építkezni, mint Hauszmann Alajos idejében, de még ha lehetne is, akkor sem tudnák visszahozni a múltat egy ilyen építkezéssel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.