Ungváry Rudolf

A „nem ilyen lovat akartam” esete az esztétával

A Liget projekt és a demokratikus pedagógia

  • Ungváry Rudolf
  • 2016. szeptember 11.

Publicisztika

Mélyi József kritikájára (Mit állítunk?, Magyar Narancs, 2016. július 21.) válaszolva György Péter fenntartja, hogy a Ligetben létesítendő szakszerű múzeumi koncepció csak utólag, a politikai kontextus fontossá válásával került légüres térbe (lásd: A demokratikus pedagógia tere, Magyar Narancs, 2016. augusztus 4.).

A politikai kontextust korábban is szokták volt megkésve figyelmen kívül hagyni. A Harmadik Birodalom által elfoglalt lengyel területek egy részén modern ipari szolgáltató hátteret kezdtek kialakítani. Parádés eset, hogy a háború utáni nyugatnémet gazdasági csoda nem egy jelentős szakembere utalt még az ötvenes években is arra, milyen, a nyilvánosságtól ugyan távol zajló, de kivételes, nagy lehetőség volt ez. Bonyolult, de komoly, mély belső meggyőződéstől áthatott szakmai munka folyt e téren, és sokat tanultak e modernizációs igyekezet során. Nyilván a politikai kontextustól függetlenül, és ha nem szólt volna közbe háborús vereség, bizonyára valóban korszerű ipar született volna. Precíz posztmodern szakkifejezéssel élve: az övéké is csak egy volt „a többivel azonos értékű elbeszéléssel”. Tanulékonyak lévén, később rájöttek arra, hogy azért jobban fest, ha elhatárolják magukat a korabeli politikai rendszertől. „Úgy” azért nem gondolták.

György Péter szerint előre nem lehetett látni, hogy a Liget projekt elválaszthatatlan az orbáni Vár projekttől, amely viszont a „köztársaság szellemének nyílt megtagadása”? Már a válaszcikkét megelőző interjúban is arról beszélt, hogy „egészen mostanáig egy nagyon bonyolult, de szakmai projekt volt”. Eszerint független attól a politikai kontextustól, amiben a Vár átalakítása zajlik.

Pedig a Liget projekt (a „múzeumi negyed tervének”) ellenzése csak a felszín. Maga György is állítja, hogy ez az ellenzés a kormánnyal szembeni közös mozgalmi ellenállás szimbolikus tere. Hogy lehet ezt a szimbolikus ügyet egy másik állítással diszkreditálni azzal, hogy az „ellenállás egyre inkább a fák fetisizálására koncentrálódott”?

György Péter ráadásul azt sugallja, hogy az ellenállás összefüggésben van azzal a tisztán szakmai kérdéssel, hogy mi a múzeum korszerű szerepe – holott a Liget-projekt elleni tüntetésekben semmiféle szerepet nem játszik, hogy „azonos értékű elbeszélések, egymásra reflektáló fogalomtörténetek bemutatásaként” kell-e kiállításokat rendezni vagy sem.

A valóság az, hogy a György által helyesnek tartott múzeumfelfogás a gyalázatos Vár projekt következményeként erőszakolódhat ki nyilvános vita nélkül. Ha nem lett volna Vár projekt, és lett volna demokratikus vita, a Liget projekt sem váltott volna ki olyan ellenkezést, mint a mostani. A kontextusos posztmodern, illetve hagyományos leíró múzeumfelfogás hívei között legfeljebb egy moderált szakmai eszmecsere alakult volna ki, esetleg kompromisszumokkal a végén. Eleve hogyan lehetett ennek hiányában nyugodt lelkiismerettel beállni egy ilyen erőből megvalósítani szándékozott projektbe? Netán azért, mert a Kádár-korban ünnepelt Váci Mihály szavaival „nem elég […] a jót akarni […], de tenni, tenni kell”?

Mindannak alapján, amit a mai rendszerben a művészet, a közművelődés és a kulturális emlékezet dolgában eddig elkövettek (az MMA-tól a történelemhamisító intézeteken át a szoborállításokig), hogyan értelmezhető az a vélelem, hogy a tervezett múzeumi negyed dolgában ez a kormányzat sokat adna „az egymásra reflektáló fogalomtörténetek” bemutatására és az „ön[?]reflexív tanulásra”? Mert György Péter visszalépését most is csak az egykori SA-éhoz képest még szűk társadalmi merítést képviselő kopasz verőlegények színre lépésével indokolja. Azon a helyen, ahol ma élünk, csak most alkalmazták volna először ezeket az eszközöket?

Egyáltalán: az a politikai erőszak, amely a kormányzat működését minden tettében jellemzi, így abban is, ahogyan a Vár átalakításához kapcsolódva ezt a Liget projektet rákényszerítik az országra, őt nem zavarta? Csak a konkrét fizikai erőszak léteznék?

György Péter válaszában figyelemre méltó a szomorúsága, amiért „ebben a mozgalomban egy térben találhatta magát például [az orbáni rendszert radikálisan elutasító] Tamás Gáspár Miklós és Lányi András”, aki helyesli a Várat birtokba venni kívánó vezér menekültekkel szembeni politikáját.

Holott éppen ez a közös szereplés jelzi halványan, hogy a mai rendszert csak valamiféle bal- és jobboldali, liberális és konzervatív, együttes politikai fellépés lenne képes előbb-utóbb megdönteni, mert ez a négy irányzat csak akkor létezhet legitim módon, ha demokrácia van, ezért szabad és egyenrangú vetélkedésük a záloga a demokráciának. Ezzel szemben teljesen megtévesztő a demokrácia álarcában működő szélsőjobboldali orbáni rendszert jobboldalinak vagy konzervatívnak tartani. Ez a jobboldaliság és a konzervativizmus megcsúfolása, ahogy egy szélsőbaloldali, marxista–leninista rendszert pusztán baloldalinak tekinteni a baloldaliság megcsúfolása.

György a baloldali-liberális demokraták egy mérvadó részével együtt foggal-körömmel próbál még ragaszkodni ahhoz, hogy az orbáni rendszer valamiképpen azért még demokrácia, mert demokratikusan lett megválasztva, és (formálisan, de) működnek a demokratikus intézmények. Ez az önámítás lehetne csak az ő bajuk, de sajnos megtévesztik vele azokat, akik egyelőre rájuk hallgatnak.

A vezérszerep, a tekintélyelv, az erő gátlástalan alkalmazása, a teljesen megszállt állami intézmények, a nemzeten belüli kirekesztő politika, a fékek és ellensúlyok rendszerének felszámolása, a féktelen nacionalista és idegenellenes propaganda, az egész szörnyű, szociológiailag maffiózónak látszó mai magyar politikai világ ne lennének elegendő vonások ahhoz, hogy a rendszert egy diktatúra újfajta alakváltozatának tekinthessük? Nyilván, eszerint mind az illiberális, mind a népi demokrácia is a demokrácia fajtái. És talán nemcsak azt hiszi, hogy az orbáni rendszer majd valamelyik választáson leváltható, hanem azt is, hogy a rendszer teljes társadalmi lázadás és földindulás nélkül megdönthető.

Mintha itt tere lenne még bármiféle „demokratikus pedagógiának”.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."