Köves Slomó a holokausztról való emlékezésről

  • Köves Slomó
  • 2013. március 11.

Publicisztika

Miért kell hetven év után is a holokausztra emlékezni? - kérdezte tőlem egy vidéki gimnazista a minap. A kérdés nemcsak benne, hanem talán mindannyiunkban felmerül. Mi haszna van, ha a holokauszt borzalmait újra és újra felemlegetjük? Nem válnak-e kontraproduktívvá a holokausztmegemlékezések és -évfordulók?

A minden ízében átpolitizált és megosztott magyar társadalomban a holokauszt emlékének idézése könnyen teremtheti azt az érzést, hogy a zsidó közösség, a holokauszt áldozata, valamilyen előjogot kíván magának a holokauszt emlegetésével kivívni. "Talán csak a zsidóságot sújtó holokauszt hordozott emberi szenvedést? Más népek, nemzetek, kisebbségek is sokat szenvedtek a II. világháborúban és máskor" - teszik fel a szkeptikusok és a relativizálók a kérdést.

A kollektivizmus terhe

E kérdések mindig aktuálisak, de most külön jelentőséget ad nekik a magyar holokauszt közelgő hetvenedik évfordulója, és az ehhez kapcsolódó emlékév előkészületei.

 


Fotó: Simonyi Balázs

Generációm zsidó származású tagjai, a kora harmincasok az utolsók, akik családjuk mindennapi drámájaként élték meg a holokauszt traumáját, akiknél a családi étkezések, ünnepek, összejövetelek beszélgetései gyakran oda lyukadtak ki, hogy kik azok, akik nem lehetnek jelen; hogy lehetnénk akár ötször ennyien is a vidámság óráiban, de ennek élményétől egyszer és mindenkorra megfosztattunk. A mi gyermekeink jószerével már nem benső, családi, sorstörténeti fordulópontként, a mindennapokat átható gyalázatként élik meg a holokauszt emlékezetét, hanem történelemként. Csakúgy, mint a makkabeusok lázadását vagy az egyiptomi kivonulást.

 

A zsidóság számára az emlékezés az egyik legfontosabb kötelesség. Folytonosan emlékező nép vagyunk: minden héten emlékezünk a teremtésre és annak hetedik napjára, évünket a zsidó történelem - nagyobbrészt a Bibliában elbeszélt - eseményeinek az emlékezete strukturálja. Ám még számunkra, az emlékezésben komoly jártassággal rendelkező közösség számára is komoly feladat a holokauszt emlékének méltóság- és tanulságteljes megőrzése.

A holokausztra való emlékezés a lelkiismeret olyan, még mindig nyílt sebeibe szór sót, amelyek elviselhetetlen fájdalmát nem könnyű feldolgozni. Különösen igaz ez Magyarországon, ahol a túlélők és leszármazottaik a "tett színhelyén" élnek a mai napig. Könnyebb a szembenézés más európai országokban, ahol nem él számottevő zsidó közösség, vagy ha él is, akkor sem a korábbi, honi közösség tagjai vagy leszármazottai, hanem az elmúlt hetven évben odaérkező, a helyi holokauszttal kapcsolatban semmilyen személyes élménnyel nem rendelkező emberek alkotják.

Magyarországon a helybeni érintettség okán senki nem marad kívülálló: és ezt a lelkiismereti problémát nem könnyű feloldani. Ez a dinamika az emlékező közösségeket könnyen áldozatok és tettesek (vagy legalább kollaboránsok) kollektív csoportjára osztja. Ez a szereposztás pedig, a szerepek önkényes, kollektív kiosztása elviselhetetlen teherként nehezedik a társadalomra. Különösen, hogy a holokauszt emléke és maga az antiszemitizmus témája nem a társadalom általános "rosz-szullétének" tüneteként, hanem politikai ellenfelek kártyajátékában mindenkor előhúzható adu ászként jelenik meg.

Az áldozat/tettes szereposztás megnehezíti az emlékezésnek azt a formáját, amely megindíthatná a valódi, tanulságokkal teli, közös gyógyulási folyamatot. Sőt, ennek éppen az ellenkezőjét hozza magával, és azt eredményezheti, hogy a "kollektív áldozat" örök morális fölényt érezzen, a "kollektív tettes" pedig saját lelkiismeretét az áldozat ártatlanságának firtatásával, és saját bűnének relativizálásával igyekezzen megnyugtatni, eloszlatni.

Nem kétséges, hogy a holokauszt felfoghatatlan borzalmainak voltak (és vannak) áldozatai és tettesei, elszenvedői és felelősei. A felelősség - csakúgy, mint az értelmetlen szenvedés fájdalma - kitörölhetetlen és soha nem évül el. Csakhogy a holokauszt bűnét egyes emberek követték el más egyes embereken, felelőssége és bűne itt az egyes embernek, és persze az egyes emberekből álló államgépezetnek van. Az önkényes "kollektív csoportokra" osztás volt a holokausztot megelőző jogfosztás - és minden mai kirekesztés és antiszemitizmus - fő ideológiai eszköze; és pont ettől a kollektivizmustól kell ódzkodnunk az emlékezés során. Ügyelnünk kell arra, hogy a holokauszt emlékezetében ne váljunk észrevétlenül mi magunk is rabjaivá annak a gyilkos megközelítésnek, amely az embert megfosztotta individuumától és önkényesen csoportokba osztotta: zsidók és magyarok, hazafiak és idegenek, bűnösök és bűntelenek, érdemesek és érdemtelenek, ártatlanok és halálraítéltek csoportjába. Ügyelnünk kell arra, hogy az emlékezés az emberről, a bűnről, a minden emberre leselkedő lecsúszás és megromlás veszedelméről szóljon. Legyen az egyes emberről szóló emlékezés olyan, ami így nem megoszt, hanem összeköt minket, embereket - és a közös történelmi emlékezettel bíró nemzet fiait. Ügyelnünk kell arra, hogy az emlékezés ne a "bűnös magyarokról" és a "védtelen zsidókról", ne két egymással szembehelyezett közösségről, hanem az egyes emberek nagy közösségének - a teljes nemzetnek - a tragédiájáról szóljon. Arról a tragédiáról, amelyben egyes emberek vérszomjas gyilkosokká, mások pedig kiszolgáltatott elgázosítottakká lettek.

"Nemde ha jót cselekszel, akkor emelkedsz, ha pedig nem cselekszel jót, az ajtónál hever a bűn, utánad van vágyakozása, de te uralkodj rajta" - szól Isten Káinhoz a testvérgyilkosság után (1Mózes 4:7.). Szóljon erről az erkölcsi tanításról a közös emlékezés.

A holokauszt mint a legnagyobb tragédia?

Van-e értelme a holokausztot, az emberiség szégyenfoltját kiemelni a többi tragédia sorából? Lehet-e a holokausztot az "emberiség legnagyobb bűnének nevezni"? És ha igen, az előítélettől a jogkorlátozásig, és a jogfosztástól a gázkamrák borzalmáig terjedő folyamat honnan számít a legnagyobb tragédiának? Lehet-e egyáltalán embereket ért személyes és közösségi tragédiák között laboratóriumi mérőeszközökkel méricskélni, és a borzalmak skáláján az egyiket a másik fölé helyezni?

Meggyőződésem, hogy a holokauszt minden más modern kori iszonyatot felülmúlt. Ám amikor ezt állítom, nem az áldozatok szenvedésének fokán van a hangsúly, hanem az európai ember erkölcsi romlásának mértékén. Azon, hogy hogyan lehetett Kant és a világpolgári állapot szellemének Németországából, Voltaire és a "szabadság, egyenlőség, testvériség" eszméjének Európájából olyan mélységekbe süllyedni, hogy nők és férfiak, idősek és gyerekek millióit programszerűen kiközösítsék, egybegyűjtsék, táborokba szállítsák egyetlen céllal: hogy ott ipari eszközökkel a lehető leggyorsabban megsemmisítsék őket. Ez egészen biztosan példátlan. A holokauszt egyedisége tehát nem a hatmillió áldozat - amúgy felfoghatatlan - szenvedésében rejlik, hanem az emberi minőséget érintő romlás tényében. Abban, hogy a felvilágosodás utáni Európa társadalmainak tagjai miként válhattak egyik pillanatról a másikra kiközösített és halálra ítélt számokká, míg ugyanazon közösségek más tagjai, ugyanezen rövid idő alatt gyilkosokká, személyes előnyöket remélő kollaboránsokká, vagy tehetetlen megfélemlítettekké.

A holokauszt ilyen módon az emberi lélek bizonytalanságának, az emberi állapot romlandóságának legbecstelenebb és legfájdalmasabb példája. Arra tanít bennünket, hogy nincsenek örök garanciák. Senki nem születik bizonyosan és megmásíthatatlanul bűnösnek vagy bűntől tisztának. Bárkiből lehet tettes vagy áldozat.

Az emlékezés választása

A XX. század története arra tanít bennünket, hogy az élet cinizmusa könnyen teremthet olyan helyzeteket, ahol a korábbi tettesből áldozat, az áldozatból pedig tettes, a kiközösítőből kiközösített, a kiközösítettből pedig kiközösítő lesz. S ez a közös zsidó-keresztény hittan szerint különös jelentőséget ad az ember szabad választásának és az abból fakadó örök erkölcsi felelősségnek. "Lásd, eléd tettem ma az életet és a jót, a halált és a rosszat [...] az életet és a halált tettem eléd, az áldást és az átkot! Válaszd tehát az életet...", fogalmaz a Szentírás (5Mózes 30.). A felelősség örök. Sem az áldozat nem élvezheti a morális felsőbbség érzését, az áldozati sorsból fakadó tudatát, sem a tettes nem mentesül a felelősség alól, ha tettének borzalmait mások tetteinek borzalmaihoz hasonlítja, és így megengedhetetlenül relativizálja. A szabad választás felelőssége nem önmagában a helyes választásának terhéből adódik, hanem a választás választásának kötelezettségéből.

Az ember belső, lelki önvédelme az emlékezetet sokszor szelektívvé teszi. Észrevétlenül is igyekezünk személyes múltunkból csak a jóra emlékezni, a rosszat, a vétést elfelejteni, vagy idővel másképp látni. Így van ez nemcsak az egyes ember személyes életében, de egy közösség vagy a nemzet kollektív emlékezetében is. Ahogy az emberi önmegismerés sem lehetséges az egyéni múlt sötét foltjainak elemzése, a körülmények feltárása és a tanulságok levonása nélkül, úgy a nemzet helyes önképének kialakítása sem mehet másképpen. A borzalmakat fel kell tárnunk, a sebeket ki kell tisztítanunk, s a tanulságokból egy biztosabb jövőt kell építenünk. Ez csak őszinte, közös szembenézéssel sikerülhet, amely - különösen hetven évvel a történtek után - nem párbeszédképtelen pólusokra, tettesek és áldozatok csoportjára osztja az emlékezőket, nem a zsidó közösség tragédiájaként és a magyar társadalom bűneként közelít a kérdéshez. Választanunk kell az emlékezést - az egész nemzet számára elengedhetetlen és a jelenkori valóság megértéséhez feltétlenül szükséges tanulási folyamat részeként kell tekintenünk a közös emlékezet- és gyászmunka elvégzésének kötelességére.

A szerző az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség (EMIH) vezető rabbija.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.