Bunkóság nem akadály

  • 1999. március 18.

Publicisztika

Bunkóság nem akadály

Mit bökhet az Alkotmánybíróság az ellenzék ama beadványára, amely arra keresi a választ, hogy vajon mulasztásos alkotmányellenességben gázol-e az Ország-gyûlés, amikor háromhetente ülésezik? (A döntés a hírek szerint a következõ két hétben várható.)

Ne azon borongjunk most, hogy a Fidesz vagy a kormány mekkora cinizmusról tesz tanúbizonyságot, amikor a háromhetenkénti ülésezést az intézmény "hatékonyságának növelésével" indokolja. Az Országgyûlés kormányt ellenõrzõ funkciói nyilván nem lettek "hatékonyabbak" január óta, ha az interpellációkra, az azonnali kérdésekre, az ad hoc bizottságokra, az ellenzéki vélemények kinyilvánítására harmad annyi idõ jut, mint azelõtt. A hatékonyságra való hivatkozás, mint a Fidesz indoklásai általában, jól hangzó hazugság. De az, hogy a Fidesz hazudik, legyen a Fidesz baja.

A helyzet ennél súlyosabb.

1989-ben, a kerekasztal-tárgyalásokon, amelyek megalapozták az új köztársa-ságot, teljes volt a konszenzus, hogy Magyarország parlamentáris demokrácia lesz. Ekkor sokan sejtették azt is, hogy az új rend és intézményei - még ha a mûködésüket szabályozó törvények meg is felelnek a liberális demokráciák normáinak - egy idõ után népszerûtlenné válnak, hisz az országnak fájdalmas mûtéteket kell végrehajtania önmagán, és mert tisztességes és hozzáértõ politikusokból sem lesz épp túltermelés; amíg kiválasztódik az ország vezetésére alkalmas politikusi réteg, rémesen sok kretén és gazfickó vonaglását kell az embereknek végignézniük. Az országgyûlés szép csöndben le is írta magát nullára a népek szemében: a parlament vált a legnépszerûtlenebbé az új rend összes intézménye közül. A Fidesz jól érzett rá arra, hogy ha a parlamentet kissé halványabbra radírozza a közjogi térképen, senki nem nyúl majd utcakõért, és nem indulnak meg a parasztok sem kiegyenesített kaszával a Miniszterelnöki Hivatal felé.

Viszont.

Könnyen belátható, hogy az a parlamenti demokrácia, ahol nem mûködik rendesen a parlament, nem demokrácia. Magyarország gazdasági és mindenféle más emelkedését az elmúlt tíz évben a politikai szabadságok kiteljesedése tette lehetõvé. Ezek legfõbb, igazi letéteményese a parlament, amelybe szabadon választhatják meg képviselõiket a magyarok. Azok a politikai erõk, amelyek a parlament az elõzõ két ciklusban kialakult és többé-kevésbé bevált mûködését korlátoznák, e politikai szabadságok ellenségei, és a rendszerváltáskor széles konszenzussal kialakított alkotmányos rendet rúgják fel.

Az Alkotmánybíróság persze nem mondhatja ezt ki: és fõleg nem szabhatja meg azt, hogy milyen legyen a parlament munkarendje. Nem ez a feladata. (Még akkor sem, ha az elõzõ, a Sólyom-féle Alkotmánybíróság nem riadt vissza attól, hogy idõnként törvényalkotói funkciókat szerváljon magának.) Az Alkotmánybíróság (ez az új) legfeljebb azt mondhatja ki, hogy az országgyûlésnek a házszabályban kell szabályoznia saját idõbeosztását. Mivel a házszabály megváltoztatása kétharmados többséget igényel, megjósolható, mi lesz a dolog vége. A kormány javasolni fogja a háromhetenkénti ülésszakok házszabályba iktatását, majd az ellenzéket fogja okolni az Ab-határozat be nem tartásáért. És minden marad úgy, ahogy most van. Ami nem jelent mást, mint hogy a magyarországi parlamentáris demokrácia rendje nem képes önmaga megvédésére.

De a lényeg talán nem is ez. Nincs ugyanis olyan tökéletesre csiszolt közjogi gépezet, amely önmagában, pusztán okos törvények útján képes lenne kizárni a nem demokratikus kormányzást. A demokratikus kormányzáshoz e törvények mellé szükség van némi visszafogottságra is, tapintatra, udvariasságra; ha nem is belátásra, de bizonyos morális gátakra. Politikai kultúrára. Vagy, egyszerûbben: kultúrára.

Ennek hiányát bunkóságnak szoktuk nevezni. És nincs az az alkotmánybírósági határozat, amely betilthatná.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.