Bunkóság nem akadály

  • 1999. március 18.

Publicisztika

Bunkóság nem akadály

Mit bökhet az Alkotmánybíróság az ellenzék ama beadványára, amely arra keresi a választ, hogy vajon mulasztásos alkotmányellenességben gázol-e az Ország-gyûlés, amikor háromhetente ülésezik? (A döntés a hírek szerint a következõ két hétben várható.)

Ne azon borongjunk most, hogy a Fidesz vagy a kormány mekkora cinizmusról tesz tanúbizonyságot, amikor a háromhetenkénti ülésezést az intézmény "hatékonyságának növelésével" indokolja. Az Országgyûlés kormányt ellenõrzõ funkciói nyilván nem lettek "hatékonyabbak" január óta, ha az interpellációkra, az azonnali kérdésekre, az ad hoc bizottságokra, az ellenzéki vélemények kinyilvánítására harmad annyi idõ jut, mint azelõtt. A hatékonyságra való hivatkozás, mint a Fidesz indoklásai általában, jól hangzó hazugság. De az, hogy a Fidesz hazudik, legyen a Fidesz baja.

A helyzet ennél súlyosabb.

1989-ben, a kerekasztal-tárgyalásokon, amelyek megalapozták az új köztársa-ságot, teljes volt a konszenzus, hogy Magyarország parlamentáris demokrácia lesz. Ekkor sokan sejtették azt is, hogy az új rend és intézményei - még ha a mûködésüket szabályozó törvények meg is felelnek a liberális demokráciák normáinak - egy idõ után népszerûtlenné válnak, hisz az országnak fájdalmas mûtéteket kell végrehajtania önmagán, és mert tisztességes és hozzáértõ politikusokból sem lesz épp túltermelés; amíg kiválasztódik az ország vezetésére alkalmas politikusi réteg, rémesen sok kretén és gazfickó vonaglását kell az embereknek végignézniük. Az országgyûlés szép csöndben le is írta magát nullára a népek szemében: a parlament vált a legnépszerûtlenebbé az új rend összes intézménye közül. A Fidesz jól érzett rá arra, hogy ha a parlamentet kissé halványabbra radírozza a közjogi térképen, senki nem nyúl majd utcakõért, és nem indulnak meg a parasztok sem kiegyenesített kaszával a Miniszterelnöki Hivatal felé.

Viszont.

Könnyen belátható, hogy az a parlamenti demokrácia, ahol nem mûködik rendesen a parlament, nem demokrácia. Magyarország gazdasági és mindenféle más emelkedését az elmúlt tíz évben a politikai szabadságok kiteljesedése tette lehetõvé. Ezek legfõbb, igazi letéteményese a parlament, amelybe szabadon választhatják meg képviselõiket a magyarok. Azok a politikai erõk, amelyek a parlament az elõzõ két ciklusban kialakult és többé-kevésbé bevált mûködését korlátoznák, e politikai szabadságok ellenségei, és a rendszerváltáskor széles konszenzussal kialakított alkotmányos rendet rúgják fel.

Az Alkotmánybíróság persze nem mondhatja ezt ki: és fõleg nem szabhatja meg azt, hogy milyen legyen a parlament munkarendje. Nem ez a feladata. (Még akkor sem, ha az elõzõ, a Sólyom-féle Alkotmánybíróság nem riadt vissza attól, hogy idõnként törvényalkotói funkciókat szerváljon magának.) Az Alkotmánybíróság (ez az új) legfeljebb azt mondhatja ki, hogy az országgyûlésnek a házszabályban kell szabályoznia saját idõbeosztását. Mivel a házszabály megváltoztatása kétharmados többséget igényel, megjósolható, mi lesz a dolog vége. A kormány javasolni fogja a háromhetenkénti ülésszakok házszabályba iktatását, majd az ellenzéket fogja okolni az Ab-határozat be nem tartásáért. És minden marad úgy, ahogy most van. Ami nem jelent mást, mint hogy a magyarországi parlamentáris demokrácia rendje nem képes önmaga megvédésére.

De a lényeg talán nem is ez. Nincs ugyanis olyan tökéletesre csiszolt közjogi gépezet, amely önmagában, pusztán okos törvények útján képes lenne kizárni a nem demokratikus kormányzást. A demokratikus kormányzáshoz e törvények mellé szükség van némi visszafogottságra is, tapintatra, udvariasságra; ha nem is belátásra, de bizonyos morális gátakra. Politikai kultúrára. Vagy, egyszerûbben: kultúrára.

Ennek hiányát bunkóságnak szoktuk nevezni. És nincs az az alkotmánybírósági határozat, amely betilthatná.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.