Bunkóság nem akadály

  • 1999. március 18.

Publicisztika

Bunkóság nem akadály

Mit bökhet az Alkotmánybíróság az ellenzék ama beadványára, amely arra keresi a választ, hogy vajon mulasztásos alkotmányellenességben gázol-e az Ország-gyûlés, amikor háromhetente ülésezik? (A döntés a hírek szerint a következõ két hétben várható.)

Ne azon borongjunk most, hogy a Fidesz vagy a kormány mekkora cinizmusról tesz tanúbizonyságot, amikor a háromhetenkénti ülésezést az intézmény "hatékonyságának növelésével" indokolja. Az Országgyûlés kormányt ellenõrzõ funkciói nyilván nem lettek "hatékonyabbak" január óta, ha az interpellációkra, az azonnali kérdésekre, az ad hoc bizottságokra, az ellenzéki vélemények kinyilvánítására harmad annyi idõ jut, mint azelõtt. A hatékonyságra való hivatkozás, mint a Fidesz indoklásai általában, jól hangzó hazugság. De az, hogy a Fidesz hazudik, legyen a Fidesz baja.

A helyzet ennél súlyosabb.

1989-ben, a kerekasztal-tárgyalásokon, amelyek megalapozták az új köztársa-ságot, teljes volt a konszenzus, hogy Magyarország parlamentáris demokrácia lesz. Ekkor sokan sejtették azt is, hogy az új rend és intézményei - még ha a mûködésüket szabályozó törvények meg is felelnek a liberális demokráciák normáinak - egy idõ után népszerûtlenné válnak, hisz az országnak fájdalmas mûtéteket kell végrehajtania önmagán, és mert tisztességes és hozzáértõ politikusokból sem lesz épp túltermelés; amíg kiválasztódik az ország vezetésére alkalmas politikusi réteg, rémesen sok kretén és gazfickó vonaglását kell az embereknek végignézniük. Az országgyûlés szép csöndben le is írta magát nullára a népek szemében: a parlament vált a legnépszerûtlenebbé az új rend összes intézménye közül. A Fidesz jól érzett rá arra, hogy ha a parlamentet kissé halványabbra radírozza a közjogi térképen, senki nem nyúl majd utcakõért, és nem indulnak meg a parasztok sem kiegyenesített kaszával a Miniszterelnöki Hivatal felé.

Viszont.

Könnyen belátható, hogy az a parlamenti demokrácia, ahol nem mûködik rendesen a parlament, nem demokrácia. Magyarország gazdasági és mindenféle más emelkedését az elmúlt tíz évben a politikai szabadságok kiteljesedése tette lehetõvé. Ezek legfõbb, igazi letéteményese a parlament, amelybe szabadon választhatják meg képviselõiket a magyarok. Azok a politikai erõk, amelyek a parlament az elõzõ két ciklusban kialakult és többé-kevésbé bevált mûködését korlátoznák, e politikai szabadságok ellenségei, és a rendszerváltáskor széles konszenzussal kialakított alkotmányos rendet rúgják fel.

Az Alkotmánybíróság persze nem mondhatja ezt ki: és fõleg nem szabhatja meg azt, hogy milyen legyen a parlament munkarendje. Nem ez a feladata. (Még akkor sem, ha az elõzõ, a Sólyom-féle Alkotmánybíróság nem riadt vissza attól, hogy idõnként törvényalkotói funkciókat szerváljon magának.) Az Alkotmánybíróság (ez az új) legfeljebb azt mondhatja ki, hogy az országgyûlésnek a házszabályban kell szabályoznia saját idõbeosztását. Mivel a házszabály megváltoztatása kétharmados többséget igényel, megjósolható, mi lesz a dolog vége. A kormány javasolni fogja a háromhetenkénti ülésszakok házszabályba iktatását, majd az ellenzéket fogja okolni az Ab-határozat be nem tartásáért. És minden marad úgy, ahogy most van. Ami nem jelent mást, mint hogy a magyarországi parlamentáris demokrácia rendje nem képes önmaga megvédésére.

De a lényeg talán nem is ez. Nincs ugyanis olyan tökéletesre csiszolt közjogi gépezet, amely önmagában, pusztán okos törvények útján képes lenne kizárni a nem demokratikus kormányzást. A demokratikus kormányzáshoz e törvények mellé szükség van némi visszafogottságra is, tapintatra, udvariasságra; ha nem is belátásra, de bizonyos morális gátakra. Politikai kultúrára. Vagy, egyszerûbben: kultúrára.

Ennek hiányát bunkóságnak szoktuk nevezni. És nincs az az alkotmánybírósági határozat, amely betilthatná.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.