Cinóber

  • 1997. január 9.

Publicisztika

A 96-os év egyik legkevésbé firtatott médiaeseménye az a tévéhíradó volt, melyben az Üllői úti lakása előtt fejbe lőtt Domák Ferencről emlékezett a szerkesztőség. A Cinóber néven ismert alvilági figurával olyan rondán bánt el a szerkesztő, hogy ha ötven éven át folyamatosan szégyellné magát, nem biztos, hogy egálba jönnének.
A 96-os év egyik legkevésbé firtatott médiaeseménye az a tévéhíradó volt, melyben az Üllői úti lakása előtt fejbe lőtt Domák Ferencről emlékezett a szerkesztőség. A Cinóber néven ismert alvilági figurával olyan rondán bánt el a szerkesztő, hogy ha ötven éven át folyamatosan szégyellné magát, nem biztos, hogy egálba jönnének.

A 9 mm-es pisztollyal kétszeresen fejbe lőtt vállalkozó (videótékája volt) beindította a szerkesztő asszociatív memóriáját, és beugrott neki, hogy Cinóber szerepelt a K című filmben. Nosza, a legnézettebb hírműsorba tegyünk kétperces részletet, melyben a Cinóber egy kurvával vitatkozik, "Cinóber, strici vagy, az is voltál" jelleggel. Most lőtték fejbe. Három gyereke van, meg egy felesége. Nincs ellene büntetőeljárás, de az ártatlanság vélelme biztos nem kell neki. Hogy strici volt, vagy sem, hogy azért ült-e, vagy valami más miatt, most mindegy. A K című áldokumentumfilmben ugyanis gázsit kapott, mint egy dokumentarista alapon nyugvó amatőr szereplő.

Akinek nincsenek politikus haverjai, vagy nem üzletel Hujber Ottóval, esetleg Szokai Imrével, annak nem jár visszafogott hangvételű tudósítás. Rá lehet szarni a sírjára, szétkenni szívlapáttal, és adni egy csomag rágót az árváknak. A ORTT panaszbizottsága nem vizsgálja senki panaszát, a Cinóber családjának meg a börtönviselt haverjainak nyilván nem fájt az ügy. A Cinóber strici volt, punktum. Cinóber emberi mivoltára nem derülhet fény (ld. még Magda Marinko, az érző szívű képzőművész), a strici sokkal kevésbé érdekes, mint egy sorozatgyilkos. Unalmasabb viszont, mint egy Szokai, akiről még mindig nem tudjuk, szokott-e rejszolni, mert bukásában is Gyula embere, neki jár a hűvös, korrekt távolságtartás. Cinóber az Üllői úton lakott, az ilyesmi sem rendőrben, sem szerkesztőben nem ébreszt túlzott tekintélytiszteletet. Szinte jó is nekünk, hogy fejbe lőtték. Közvetlen közelről, kétszer.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.