De ki tünteti el Boross Péterdominanciáját?

  • 1998. augusztus 27.

Publicisztika

A magyar nemzet már kétszer is megpróbálta, és egyszer sem rajta múlt, hogy nem sikerült. Először 1994-ben, amikor Boross pártja, az MDF azután szenvedett megsemmisítő vereséget, hogy a nagyszerű államférfi fél évig miniszterelnök volt. Az ezután négy évre hibernált nyugdíjasnak, és mindannak, amivel a nemzet őt összefüggésbe hozhatja, 1998 májusában sikerült a majdnem lehetetlen, és rápakolt az 1994-es buktára. Boross pártja akkor nyert, amikor ő nem volt annak tagja; amikor tagja volt, a párt mindig csak vesztett. Boross doktor életében két, de lényegében egyetlen olyan választást nyert meg, ahol az ő személyére szavaztak: akkor, amikor Antall halála után Szabó Ivánnal szemben először az MDF Országos Gyűlése, majd az Országgyűlés miniszterelnökké választotta. Képviselő a három ciklusból csak a középsőben volt, viszont már két kormányfő is komoly hatalmat csúsztatott a zsebébe. Először Antall, amikor miniszterének választotta, másodszor Orbán, amikor főtanácsadójának.

Senki, vélhetően.

A magyar nemzet már kétszer is megpróbálta, és egyszer sem rajta múlt, hogy nem sikerült. Először 1994-ben, amikor Boross pártja, az MDF azután szenvedett megsemmisítő vereséget, hogy a nagyszerű államférfi fél évig miniszterelnök volt. Az ezután négy évre hibernált nyugdíjasnak, és mindannak, amivel a nemzet őt összefüggésbe hozhatja, 1998 májusában sikerült a majdnem lehetetlen, és rápakolt az 1994-es buktára. Boross pártja akkor nyert, amikor ő nem volt annak tagja; amikor tagja volt, a párt mindig csak vesztett. Boross doktor életében két, de lényegében egyetlen olyan választást nyert meg, ahol az ő személyére szavaztak: akkor, amikor Antall halála után Szabó Ivánnal szemben először az MDF Országos Gyűlése, majd az Országgyűlés miniszterelnökké választotta. Képviselő a három ciklusból csak a középsőben volt, viszont már két kormányfő is komoly hatalmat csúsztatott a zsebébe. Először Antall, amikor miniszterének választotta, másodszor Orbán, amikor főtanácsadójának.

Miután ilyen kitűnően körbejártuk Boross doktor demokratikus legitimitását, és a végén némi sajnálattal megállapítjuk, hogy másból, mint államférfiúi erényeiből, esetleg az általa fél évig titkosszolgálati, majd három évig belügyminiszterként - nevezzük így - felügyelt iratokból, khm, aktákból és eseményekből bajosan fakadhat, nézzük - pusztán a kijelentés belső dinamikáját követve -, mire gondolhatott e kiváló férfiú akkor, amikor a múlt hét végén egy önfeledt pillanatában azt állította (az MTI szerint): az SZDSZ-nek el kell tűnnie a magyar szellemi és kulturális életből. Vagy az "SZDSZ-dominanciának", ahogy hétfőn ő maga helyesbített.

A kultúrát és a szellemi életet politikai pártok "dominálják". E kultúrának jellegzetes terméke a kisgazda opera (például a Parasztbecsület), a szadeszos kispróza (Kohn és Grün találkozik) és a miépes családregény. Vagy egy jó fideszes kisplasztika! A kultúra és a szellemi élet művelői és fogyasztói szintén párthovatartozás alapján oszthatók, mi több, osztandók csoportokra, így például a Madách Színház közönsége valószínűleg emeszpés, a Magyar Rádió Gyermekkórusának hallgatói között viszont feltűnően sok a füzessysta kereszténydemokrata. Mármost ezeket a művészkéimet és szellemi faszingereket a párt-izéjük szerint lajstromba kell venni, a nevük mellé odaírni a dominancia-kvóciensüket, hogy számszakilag mennyire dominálnak, és ennek megfelelően csökkenteni vagy növelni a kalkulált értéket. Ennek amúgy, tesszük hozzá, változatos eszközeit vonultatta fel zaklatott történelmünk: az állami támogatások helyesen súlyozott leosztásától kezdve a publikálási tilalmon és az útlevélmegvonáson át a rendőri felügyeleten keresztül a spontán megpofozásig, valamint a kevésbé spontán, viszont abszolúte faji alapon korlátozó és foglalkozási kvótákat bevezető törvénykezésig. Érdekesség, hogy azok a korok, amelyekben ilyeneket alkalmaztak, valahogy mindig csak diktatúrák bírtak lenni.

Még az lehet, hogy Boross Péter igazából csak zsidózni akart egyet a friss, koraőszi szélben, és udvariasságból mondott "SZDSZ-est" "zsidó" helyett. Ebben az esetben elnézést kérünk tőle és olvasóinktól, amiért kijelentésének bármiféle értelmet tulajdonítottunk. Ígérjük, többet nem fog előfordulni.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.