De ki tünteti el Boross Péterdominanciáját?

  • 1998. augusztus 27.

Publicisztika

A magyar nemzet már kétszer is megpróbálta, és egyszer sem rajta múlt, hogy nem sikerült. Először 1994-ben, amikor Boross pártja, az MDF azután szenvedett megsemmisítő vereséget, hogy a nagyszerű államférfi fél évig miniszterelnök volt. Az ezután négy évre hibernált nyugdíjasnak, és mindannak, amivel a nemzet őt összefüggésbe hozhatja, 1998 májusában sikerült a majdnem lehetetlen, és rápakolt az 1994-es buktára. Boross pártja akkor nyert, amikor ő nem volt annak tagja; amikor tagja volt, a párt mindig csak vesztett. Boross doktor életében két, de lényegében egyetlen olyan választást nyert meg, ahol az ő személyére szavaztak: akkor, amikor Antall halála után Szabó Ivánnal szemben először az MDF Országos Gyűlése, majd az Országgyűlés miniszterelnökké választotta. Képviselő a három ciklusból csak a középsőben volt, viszont már két kormányfő is komoly hatalmat csúsztatott a zsebébe. Először Antall, amikor miniszterének választotta, másodszor Orbán, amikor főtanácsadójának.

Senki, vélhetően.

A magyar nemzet már kétszer is megpróbálta, és egyszer sem rajta múlt, hogy nem sikerült. Először 1994-ben, amikor Boross pártja, az MDF azután szenvedett megsemmisítő vereséget, hogy a nagyszerű államférfi fél évig miniszterelnök volt. Az ezután négy évre hibernált nyugdíjasnak, és mindannak, amivel a nemzet őt összefüggésbe hozhatja, 1998 májusában sikerült a majdnem lehetetlen, és rápakolt az 1994-es buktára. Boross pártja akkor nyert, amikor ő nem volt annak tagja; amikor tagja volt, a párt mindig csak vesztett. Boross doktor életében két, de lényegében egyetlen olyan választást nyert meg, ahol az ő személyére szavaztak: akkor, amikor Antall halála után Szabó Ivánnal szemben először az MDF Országos Gyűlése, majd az Országgyűlés miniszterelnökké választotta. Képviselő a három ciklusból csak a középsőben volt, viszont már két kormányfő is komoly hatalmat csúsztatott a zsebébe. Először Antall, amikor miniszterének választotta, másodszor Orbán, amikor főtanácsadójának.

Miután ilyen kitűnően körbejártuk Boross doktor demokratikus legitimitását, és a végén némi sajnálattal megállapítjuk, hogy másból, mint államférfiúi erényeiből, esetleg az általa fél évig titkosszolgálati, majd három évig belügyminiszterként - nevezzük így - felügyelt iratokból, khm, aktákból és eseményekből bajosan fakadhat, nézzük - pusztán a kijelentés belső dinamikáját követve -, mire gondolhatott e kiváló férfiú akkor, amikor a múlt hét végén egy önfeledt pillanatában azt állította (az MTI szerint): az SZDSZ-nek el kell tűnnie a magyar szellemi és kulturális életből. Vagy az "SZDSZ-dominanciának", ahogy hétfőn ő maga helyesbített.

A kultúrát és a szellemi életet politikai pártok "dominálják". E kultúrának jellegzetes terméke a kisgazda opera (például a Parasztbecsület), a szadeszos kispróza (Kohn és Grün találkozik) és a miépes családregény. Vagy egy jó fideszes kisplasztika! A kultúra és a szellemi élet művelői és fogyasztói szintén párthovatartozás alapján oszthatók, mi több, osztandók csoportokra, így például a Madách Színház közönsége valószínűleg emeszpés, a Magyar Rádió Gyermekkórusának hallgatói között viszont feltűnően sok a füzessysta kereszténydemokrata. Mármost ezeket a művészkéimet és szellemi faszingereket a párt-izéjük szerint lajstromba kell venni, a nevük mellé odaírni a dominancia-kvóciensüket, hogy számszakilag mennyire dominálnak, és ennek megfelelően csökkenteni vagy növelni a kalkulált értéket. Ennek amúgy, tesszük hozzá, változatos eszközeit vonultatta fel zaklatott történelmünk: az állami támogatások helyesen súlyozott leosztásától kezdve a publikálási tilalmon és az útlevélmegvonáson át a rendőri felügyeleten keresztül a spontán megpofozásig, valamint a kevésbé spontán, viszont abszolúte faji alapon korlátozó és foglalkozási kvótákat bevezető törvénykezésig. Érdekesség, hogy azok a korok, amelyekben ilyeneket alkalmaztak, valahogy mindig csak diktatúrák bírtak lenni.

Még az lehet, hogy Boross Péter igazából csak zsidózni akart egyet a friss, koraőszi szélben, és udvariasságból mondott "SZDSZ-est" "zsidó" helyett. Ebben az esetben elnézést kérünk tőle és olvasóinktól, amiért kijelentésének bármiféle értelmet tulajdonítottunk. Ígérjük, többet nem fog előfordulni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.