Ez is jól kezdődik!

Publicisztika

A Bajnai-kormány ismertette hevenyészett programját, mely úgy készülhetett, hogy az elmúlt hetek, hónapok, évek reformelképzeléseit beledobálták egy mixerbe, jól összerázták, aztán az egészet kiöntötték egy nagy asztalra, és nekiálltak válogatni. Van, amit már kiválogattak, mint a 13. havi izék meg a gázártámogatás eltörlését, némi adótoszogatást, de még most is válogatnak. Épp ezért most nem erről fogunk írni, az ördög úgyis a részletekben lakik. Drukkolunk, hogy az öszvér kormány - kipróbált menedzserek a pénzes, pártdelegáltak a kevésbé pénzes tárcáknál, plusz a biztonságos szex a parlamentben - bejöjjön. Hisz az elképzelés még egy hete is olyan életképesnek tűnt. Ezen a héten már nem annyira.

A Bajnai-kormány ismertette hevenyészett programját, mely úgy készülhetett, hogy az elmúlt hetek, hónapok, évek reformelképzeléseit beledobálták egy mixerbe, jól összerázták, aztán az egészet kiöntötték egy nagy asztalra, és nekiálltak válogatni. Van, amit már kiválogattak, mint a 13. havi izék meg a gázártámogatás eltörlését, némi adótoszogatást, de még most is válogatnak. Épp ezért most nem erről fogunk írni, az ördög úgyis a részletekben lakik. Drukkolunk, hogy az öszvér kormány - kipróbált menedzserek a pénzes, pártdelegáltak a kevésbé pénzes tárcáknál, plusz a biztonságos szex a parlamentben - bejöjjön. Hisz az elképzelés még egy hete is olyan életképesnek tűnt.

Ezen a héten már nem annyira.

Időközben ugyanis kiderült, hogy a gazdasági miniszternek szánt Vahl Tamás amúgy kétségkívül impresszív szakmai portfóliójában van néhány, hát, nem szépségdíjas alakítás. A legrondább ezek közül az az eset, amikor az általa akkor ügyvezetett, vállalati rendszerszervező szoftverek kereskedelmével foglalkozó céget, a SAP Kft.-t két másik tettestársával (IBM és ISH Kft.-k) kartellezésen kapták. A Gazdasági Versenyhivatal aprólékos, jól dokumentált jelentéséből kibontakozó történet meglehetősen undorító (bár kivételesnek nyilván nem neveznénk). Az előző szocialista-szabad demokrata ciklus elején, 2002-ben az Oktatási Minisztérium közbeszerzési eljárás keretében óhajtotta megoldani öt egyetem informatikai rendszerének a fejlesztését. A 13 milliárd forintnyi közpénzt megmoccantó beruházás adminisztrálásának aprómunkáját végül az egyetemek intézték, bár alapos okkal feltételezhetjük, hogy a folyamatra a minisztériumnak is maradt rálátása. (Érdekes az is, hogy emiatt az állami vonalon azóta se rúgtak senkit valagba: az OM-nél egy belső vizsgálat, annyi nem sok, nem történt, az egyetemek érintett vezetői ellen kezdeményezett eljárások pedig elhaltak.) Az aprómunka adminisztrálásába beletartozott a közbeszerzési kiírás megberhálása is, amelynek célja a piaci vetélytársak kizárása volt a versenyből, és amely manipulációhoz a "szakmai segítséget" épp a három később nyertes cég adta. Amelyek ezek után az ilyenkor szokásos módszerekkel tutizták tovább a tutit: itt én vagyok a fővállalkozó, és te az al-, ott fordítva, ezt a pályázatot azért adom be, hogy ne nyerjen, mert nyerjen inkább a tiéd, azt meg azért adod be te, hogy az enyém legyen a legjobb, és a többi; a tisztességtelen piaci magatartás megannyi apró részletét a GVH - végül 1,3 milliárd forint bírságot kiszabó - határozata plasztikusan lefesti. Vahl Tamás cége ezen eset után bizonyíthatóan még kétszer volt részese, ha nem is ilyen arcpirító, de azért nem kispályás kartellezésnek - mígnem Vahl Tamás távozott a vállalattól.

Az előbb a "kiderült" szót használtuk, meglehet, pontatlanul. Hisz ezek nyilvános, a sajtó által is ismertetett tények voltak már azelőtt, hogy Vahl miniszteri kinevezése valakinek az eszébe jutott volna. (Mindez persze mit sem von le az ügyet most felplankoló Transparency International érdemeiből.) De akkor miért jutott ennek a valakinek az eszébe pont ez az ember? Nem tudta netán, hogy Vahl milyen remekül, és komolyabb skrupulusok nélkül szlalomozik a zabolátlan üzleti érdekérvényesítés, valamint a várakozásteli hivatalnokzsebek világában? De akkor miért nem nézetett utána? Vagy tudta, de nem találta fontosnak? Így megy ez, és mi vagyunk a hülyék, akik még mindig elképedünk rajta? Tényleg nincs a magyar big business világában olyan topmenedzser egy sem, akinek a pénzkeresés szóról ne rögtön az állammal kötött csalárd szerződés ugorna be? Aki rábökött Vahlra, te leszel a gazdasági miniszter - ő mit remélt tőle? Hogy a barikád innenső oldalán majd megjavul?

Vahl mindenesetre - kissé sértődötten - visszaadta megbízatását. De ezzel a kormány "kemény magjának" problémái még nem értek véget. Hiszen új pénzügyminisztere, Oszkó Péter ugyancsak az üzleti szférából érkezett: a Deloitte & Touche pénzügyi tanácsadó cég itteni leányvállalatának volt az elnök-vezérigazgatója, s vélhetően különféle áttételeken keresztül az egyik tulajdonosa vagy kvázitulajdonosa is. Az index.hu-nak adott nyilatkozata szerint lelkiismereti okokból vállalta el a pénzügyminiszterséget; és azért, mert "évek feladatát lehet elvégezni akár hetek alatt, és a dolgok ilyen szerencsés együttállását felelőtlenség lett volna kihagyni". Ez remek dolog. De mielőtt belefogunk a haza megmentésébe, csak tisztázni kéne néhány fontos apróságot.

A Deloitte és a magyar állam számos felületen érintkezik egymással, és nem okvetlenül barátian. Például a magyar állam perli őt 30, netán 150 milliárd forintra. Annyira, amennyit a magyar állam (a magyar állam szerint) a Postabank konszolidációján bukott; azén a Postabankén, amelynek a Deloitte volt akkoriban, 1997-98-ban a könyvvizsgálója. Emellett azt is jó okkal feltételezhetjük (hisz a vállalat honlapján szerepel), hogy a Deloitte ügyfeleinek - megannyi magáncégnek - adótanácsokat is szolgáltat, és az ő érdekeiket képviseli a Pénzügyminisztériummal és az APEH-hel szemben. "Rendszeresen támogatjuk ügyfeleinket az adóhatósági vizsgálatok során, tárgyalunk az adóhatóság képviselőivel, észrevételeket, fellebbezéseket készítünk. Szolgáltatásunk kiterjed az adóigazgatási eljárás és a bírósági eljárás egyes szakaszaira is, melyben hatékony szakmai támogatást tudunk nyújtani, és rendre elősegítjük, hogy ügyfeleink kedvező eredménnyel zárhassák adózási kérdéseket érintő jogvitáikat."

Mindebben természetesen semmi kárhozatos nincs. A Deloitte akkor keres, ha megnyeri a magyar állammal folytatott perét. Meg akkor, ha sikerül elérnie, hogy az ügyfelei kevesebbet adózzanak - szigorúan a törvény szabta korlátok közt, és a hatályos adószabályok szerint!

A köztársaság pénzügyminisztere viszont akkor alszik jól, ha ügyesen, napról napra leveri a nagy magánvállalatok adóminimalizálási törekvéseit. És ha a magyar állam megnyeri a Deloitte-tal szemben folytatott perét. Hisz ebben a perben a magyar államot a törvény szerint a pénzügyminiszter képviseli.

Már most jól látható, hogy a köztársaság pénzügyminisztere és egy nagy pénzügyi tanácsadó cég elnöke (jövendő elnöke, jövendő alkalmazottja, jelenlegi tulajdonosa) nem lehet ugyanaz a személy. Az két személy, akik küzdenek egymással. Ahogy egy hétpróbás kartellkirály sem lehet az ország gazdasági minisztere.

Oszkó Péter, becsületére legyen mondva, tudatában van ezeknek az érdekkonfliktusoknak. De azt sem állítanánk, hogy a feloldásukra eddig bombabiztos javaslatokat tett volna. Az biztosan nem jó ötlet, hogy miniszterként nem nyúl a Postabank-perhez; miként az sem, hogy a Deloitte a következő egy évben majd nem boltol a magyar állammal. (Mit szól ehhez a Deloitte? Felszámolja az adó-tanácsadói üzletágát?)

Az összeférhetetlenségi problémák egyféleképpen lennének orvosolhatók. Talán. Akkor, ha Oszkó nyilvános, hihető és részletes vallomást tesz arról, hogy minden érdekeltségét, beleértve esetleges tulajdonrészét is, felszámolja a Deloitte-ban; és hogy belátható időn belül (legyen mondjuk három év? öt év?) nem óhajt visszatérni anyacége kebelére. Ha meggyőzi a közvéleményt arról, hogy nem nyer azon jelenlegi vagy leendő Deloitte-tulajdonosként vagy leendő Deloitte-alkalmazottként, ha most pénzügyminiszterként veszít. Ezt a nyilatkozatát megerősíthetné a Deloitte is; már ha a cég nem akar abba a gyanúba keveredni, hogy a fizetési listáján a köztársaság pénzügyminisztere is szerepel (halasztott fizetéssel).

Nem mondjuk, hogy ez valami fényes, minden kétséget kizáró megoldás lenne. De enélkül fix, hogy nem kellene erőltetni a dolgot. Nincs az a szakszerű válságkezelés, amiért érdemes lenne bohócfesztivált csinálni a köztársaság intézményeiből.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.