Hajlott kor

  • 1996. augusztus 8.

Publicisztika

Egy idős, sokat próbált embert - külföldre szakadt német, öltönye feszes, tekintete mint sasé, a nyugati államok fogvédelmének díszpéldánya az illető - felment egy olasz bíróság. Katonai, az sokkal megvesztegethetetlenebb, mint a polgáriak abban a sokat látott országban. Felmentik, nagy ügy. Sastekintet meg a többi ide vagy oda, hajlott korú delikvensről van szó, hamarosan úgyis hagynák futni szegényt, neki meg azért maradna miből eléldegélni élete alkonyára, a szorgalmas élet az ő esetében nem bizonyult hiábavalónak.
Egy idős, sokat próbált embert - külföldre szakadt német, öltönye feszes, tekintete mint sasé, a nyugati államok fogvédelmének díszpéldánya az illető - felment egy olasz bíróság. Katonai, az sokkal megvesztegethetetlenebb, mint a polgáriak abban a sokat látott országban. Felmentik, nagy ügy. Sastekintet meg a többi ide vagy oda, hajlott korú delikvensről van szó, hamarosan úgyis hagynák futni szegényt, neki meg azért maradna miből eléldegélni élete alkonyára, a szorgalmas élet az ő esetében nem bizonyult hiábavalónak.

Parancsra tette, az is ott volt a felmentés indokai között, és hát parancs, az parancs, a világ katonai bíróságai meg szokták érteni az ilyesmit. Nem az, hogy érdemes volna összeesküvés-teóriákat eszkábálni Priebke felmentése okán. A vén csotrogány egy ügyes kis csavar segítségével úszta meg. Ugyanabban az ügyben, amiben most felmentették - 335 civil túsz kivégzése egyetlen munkanap során -, egyszer már tanúskodott egy 1948-as perben. Az olaszok ugyanis egy darabig nem nyughattak annak az ardeatinei mészárlásnak a kapcsán, de aztán ráuntak. Egy állam, ugye, nem hajkurászhat inaszakadtáig kísérteteket, mert akkor oda a társadalmi konszenzus, anélkül pedig nem jó, a külföldi beruházóknak például lőttek. Aki meg egyszer tanú volt egy ügyben, abból már nemigen lehet vádlott, ez logikusan hangzik. Ha ez nem volna, csak a hülye menne el állami tisztviselőnek, legalábbis a jog, igazságszolgáltatás, pénzügyek tárgykörében.

Összeesküvés, ugyan. A tisztes agg tekintetében van valami olyasmi, ami nehezen megmagyarázható: a komolyabb álláshirdetések (osztályvezetőtől fölfele) leírásaiból az ő póneme néz vissza. Kezdenek divatba jönni megint ezek az arcok a sok értelmiségi nagyokosé után a világ nagy Szondi-tesztjében, a politikai és szellemi vezetők arcképcsarnokában. Jönnek fel a még esélytelen outsider Le Penek, Haiderek, Csurkák nyomában a Lebegyek, Bob Dole-ok és ká-európai kis barátaik.

Igaz, Priebkét, ahogy elengedték, úgyszólván le is csukták megint: hipp-hopp, előkerült egy német kiadatási kérelem, meg azért a felháborodás Olaszországban sem volt piskóta. És szó van arról, hogy Priebke, ha kiadják, ha nem, kerüljön polgári bíróság elé. De azért volt egy katonai bíróság, nem a Balkánon, Nyugat-Európában, amelyik felmentette.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.