Játszd el nekem a halál dalát

  • 1999. május 27.

Publicisztika

Valami eszi a rendőröket Békés megyében, ami természetesen roppant szomorú és visszás helyzetként értelmezhető. Emberek halnak meg, árvákat és generációkon átívelő sebeket hagyva maguk után - ráadásul, akár hiszünk a hátramaradottak vádjainak, akár nem, valami, úgy tűnik, kevéssé stimmel a Békés megyei rendőrkapitányságon.

Valami eszi a rendőröket Békés megyében, ami természetesen roppant szomorú és visszás helyzetként értelmezhető. Emberek halnak meg, árvákat és generációkon átívelő sebeket hagyva maguk után - ráadásul, akár hiszünk a hátramaradottak vádjainak, akár nem, valami, úgy tűnik, kevéssé stimmel a Békés megyei rendőrkapitányságon.

A tavaly áprilisban meghalt (a rendőrségi vizsgálat szerint öngyilkosság, mások gyanúja szerint gyilkosság következtében) Kuzma Mihály alezredes például éppen egy kollégát készült feljelenteni, akinek a kertjében egy kupleráj óriásplakátja csábította a Békés megyei dolgozókat kedvező árfekvésű virgonckodásra, ám a feljelentés az illetékes helyen valahogy elkutyulódott, lett helyette egy kackiás házkutatás Kuzmáéknál, holmi gyanús eredetű üzemanyagok - számszerűen három marmonkannányi - ügyében. Ezek törvényes úton beszerzettnek bizonyultak, Kuzma alezredes azonban meghalt: búcsúlevele szerint azért, mert az egész város előtt lejáratták a jelentős cécóval járó házkutatással - családtagjai viszont úgy sejtik, hogy kollégái tették el láb alól, mert a feljelentőket csak akkor szeretik, ha nekik jelentenek fel, nem pedig, ha őket. A mostani halott -őt már csak D. Istvánként ismerjük, a személyiségi jogok védelmének hullámverése végül a Békés megyei kapitányságot is elérte ugyanis -Kuzma halála óta nem volt képes helyreigazítani zilált idegrendszerét, először kórházban kezelték ebből kifolyólag, majd négy nappal azután, hogy visszalépett a szolgálatba, felkötötte magát.

A sztorihoz tartozik még, hogy az a rendőrtiszt, aki Kuzma feljelentő levelét annak idején elkutyulta, jelenleg az ORFK-n dolgozik, a megyei kapitányságok oda küldött titkos iratait szortírozza, miért, ha egyszer ebben van gyakorlata neki -maga a Tábornok nevezte ki, az, aki most belügyminiszterként dolgozik hazánk belbiztonságának megszilárdításán (mégpedig példásan: azt a német robbantógengsztert - aki máig nem tudja, vacsorázott-e a Tábornokkal, és ha igen, miért mégsem - is hogy megmalmozta, ha emlékszünk még rá).

Ezek persze csak alig megalapozott rémhírek, és egyáltalán, ilyesféle sztorikkal a hetvenes években próbálkoztak magukról megfeledkezett olasz filmrendezők, de azokhoz legalább az Ennio Morricone írta a zenét, és valami ügyeletes sztárcsillag jellegű színésznőféleség mindig levetkőzött bennük, ami sokat enyhített a visszásságokon. Itt viszont csak ezek a lehetetlen históriák mennek öngyilkos rendőrtisztekkel (egy szintén önkezével eltávozott Békés megyei kollégájuk például úgy lőtte szájba magát, hogy még arra se jutott ideje, hogy az épp fogyasztott tízóraiját lenyelje), meg popcsászárok, akik először kábítószert fogyasztanak, aztán rendőrtiszttel karamboloznak utóbbi számára végzetesen, később pedig kiderül, hogy előbbiek mégse fogyasztottak kábítószert, meg amerikai nagykövetet kinevezni igyekvő magyar középkáderek, meg bokszolókkal fényképeszkedő filiszterelnökök.

De hol van Morricone, és ki fog vetkőzni?

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.