Hegedűs Dániel

Látszatválság valódi halottakkal

A németországi kormányválság hatása Európa menekültpolitikájára

Publicisztika

Az október 14-én esedékes bajor tartományi választások csapdába ejtették a német belpolitikát és az Európai Unió menekültpolitikáját. Bár a június 28–29-én tartott brüsszeli Európai Tanács-csúcs, valamint a Kereszténydemokrata Unió (CDU) és a bajor Keresztényszociális Unió (CSU) között július 1-jén, vasárnap éjjel kötött kompromisszum ideig-óráig Angela Merkelt és a CSU elnökét, Horst Seeho­fert is megmentette a tekintélyvesztéstől, valódi megoldások sem uniós szinten, sem a német politikában nem születtek.

A jobboldali-populista politikai erőket Ausztriától Bajorországon át Itáliáig inkább a válság látszatának a fenntartása, semmint a megoldások keresése köti le. Ezt a luxust azért engedhetik meg maguknak, mert a statisztikák szerint ma nincs az Európai Unióban akut bevándorlási vagy menekültügyi krízishelyzet. Az EiT szerint több mint 90 százalékkal csökkent az unió területére érkező menedékkérők száma a 2015 októberében regisztrált csúcshoz képest. Ez azonban nem gátolja a bajor, az olasz, az osztrák, a magyar populista jobboldalt, hogy továbbra is megszorító menekültpolitikát követeljenek, az idegenellenesség felkorbácsolása lévén eddigi politikai sikerük fő garanciája.

Csakhogy e látszatpolitika valójában a schengeni rendszer felszámolását készíti elő, s a civil mentőhajók tevékenységének állami korlátozása miatt valódi, hús-vér emberek vesznek százszámra a Földközi-tengerbe. Az ENSZ égisze alatt működő International Organisation for Migration adatai szerint csak a múlt hónapban 752-en vesztették életüket a Földközi-tengerben; ez több mint a fele a január 1-je óta meghalt 1412 áldozatnak.

 

Szétnyílik, összezár

A német koalíciós válsághoz vezető bajor politikai megfontolások viszonylag egyszerűek. Bár a Brexit vagy a francia konzervatívok példájából ítélve Nyugat-Európában ez a stratégia inkább kudarchoz vezetett, a bajor tartományi választások előtt a CSU mégis úgy igyekszik kifogni a szelet a fő kihívójának tekintett Alternatíva Németországért (AfD) vitorlájából, hogy legalább részben átveszi a szélsőjobboldali párt menekült- és bevándorlásellenes programját. Seehofer e stratégia szellemében jelentette be május végén 63 pontból álló bevándorláspolitikai mestertervének kidolgozását. A mestertervnek – és főleg az időzítésének – mindazonáltal volt egy járulékos célja is: elvonni a figyelmet a szövetségi bevándorlási és menekültügyi hivatal (BaMF) körül kirobbant botrányról és Seehofer érintettségéről. A BaMF brémai kirendeltségén ugyanis 2013 óta nem a jogszabályoknak megfelelő alapossággal bíráltak el legalább 1200 menedékkérelmet. A ma Seehofer alárendeltségébe tartozó hivatal 2017 februárja óta tudhatott a visszaélések lehetőségéről, mégsem tett hiteles erőfeszítéseket a helyzet tisztázására, amiért Seehofert épp május végén vonta kérdőre egy parlamenti vizsgálóbizottság. A 63 pontból pedig 62 egészen az utóbbi napokig homályban maradt – ám az az egy, ami napvilágra került, annál nagyobb visszhangot keltett.

Eszerint Seehofer minden olyan személytől megtagadta volna a beutazást Németország területére, akit korábban egy másik uniós tagállamban menedékkérőként regisztráltak, vagy akinek a menedékkérelmét már elutasították – s tette volna mindezt egyoldalú lépésként, nemzeti hatáskörben. Az ötlet kritikusai arra figyelmeztettek, hogy ez a német–osztrák határ teljes ellenőrzését kívánná meg (szemben a jelenlegi, pár főútvonalra koncentráló ellenőrzési rezsimmel), s ennek nyomán Ausztria, Szlovénia és más érintett államok is lezárnák a határaikat – ami az egész schengeni rendszert, vagyis az unió belső határainak átjárhatóságát végveszélybe sodorná. De azt sem zárhatnánk ki, hogy a visszatoloncolásokat elkerülendő, Olaszország egyszerűen felfüggeszti a menedékkérők regisztrációját – s így nemhogy kevesebb, de akár több menedékkérő érkezhetne Németországba, és még az európai menekültügyi rendszernek keretet adó ún. dublini szabályozás is összeomlana. (Emlékeztetőül: eszerint az unió területére érkező menedékkérőket az első országban kell regisztrálni, s ott kell lefolytatni menedékkérelmük elbírálását is. Ez a rend aránytalan terhet rak az EU külső határain elhelyezkedő államokra.)

A „mesterterv” nemzetközi következményeitől tartó Angela Merkel 62 és fél pont tekintetében messzemenő támogatásáról biztosította belügyminiszterét – ugyanakkor felhívta koalíciós partnerének figyelmét arra is, hogy a menedékkérők beutazásának automatikus és egyoldalú elutasítása nem kvadrál az európai szabályozással. A kitoloncolásoknak a dublini szabályokkal összhangban és az érintett célországokkal egyetértésben kell történniük.

E ponton talán még elkerülhető lett volna a CDU és CSU közti konfliktus (melynek egyik kellemetlen hatása természetesen a törékeny hárompárti kormánykoalíció felbomlása lehet). Mindössze annyit kellett volna belátnia a CSU vezetésének, hogy a párt abszolút többsége a bajor választáson nem őrizhető meg, s az AfD éppúgy be fog jutni a bajor tartományi gyűlésbe, ahogy eddig 14 másik tartományi választáson bejutott. A jobboldali-radikális szavazói szegmens a keleti tartományok mellett talán Bajoroszágban a legnagyobb; Franz-Josef Strauss híres mondása pedig, miszerint a CSU-tól jobbra csak a fal lehet, évtizedekkel ezelőtt érvényét vesztette. (A bajor törvényhozásban már a 80-as évektől jelen vannak jobboldali-radikális vagy populista pártok, napjainkban a Freie Wähler.)

Ám a CSU potentátjai a helyzet élezése mellett döntöttek. Seehofer bejelentette, hogy Merkel ellenében, saját miniszteri hatáskörében is kész az egyoldalú visszatoloncolásokra – s ezzel akarva-akaratlanul a német politika egyik meghatározó elvét vette semmibe, mely szerint a mindenkori kancellár teljes stratégiai irányítási hatáskörrel bír kormánya fölött (ez az ún. Richtlinienkompetenz). Seehofer, midőn ily félreérthetetlen kihívást intézett Merkel ellen, arra gondolhatott, hogy a CDU-n belül is erős az elégedetlenség a Merkel-féle menekültpolitikával szemben, s hogy szigorúbb határellenőrzést és visszatoloncolási gyakorlatot kíván a közvélemény is. De eszébe villanhatott a CSU elnökségén belüli hatalmi küzdelem is. Sem Markus Söder bajor miniszterelnök, sem Alexander Dobrindt, a CSU szövetségi parlamenti csoportjának vezetője nem rejti véka alá pártelnöki ambícióját – az pedig, ha a CSU várható októberi kudarca után Seehofer visszamenőleg még gyöngeséggel is megvádolható lenne (szövetségi belügyminiszterként!), akár a politikai karrierje végét is jelentheti.

A pártelnök mindenesetre azt remélte, hogy Merkel beadja a derekát: nem fogja megkockáztatni az elbocsátását, s ezzel a CDU és a CSU örök frakciószövetségének befuccsolását, netán a CDU-n belüli lázadást. Ám az ősz bajor elszámította magát. A Richtlinienkompetenz semmibe vétele és a CSU zsarolása miatt a CDU összezárt Merkel mögött, a kancellár pedig kitartott azon álláspontja mellett, hogy kétoldalú egyezményekben kell szabályozni Németország uniós partnereivel a visszatoloncolás kérdését.

Seehofer – aki a határ egyoldalú lezárásával járó botrányt azért nem vállalta – ezek után csak abban reménykedhetett, hogy Merkel üres kézzel érkezik haza a június végi brüsszeli csúcsról. Nem is tűnt elképzelhetetlennek, hogy a résztvevők nem jutnak konszenzusra a menekültpolitikában. Ám a péntek reggelig tartó tárgyalások mégis valamiféle megegyezéssel zárultak: minden tagállam hozzájárult a külső határvédelem megerősítéséhez, „ellenőrzött központok” létrehozásához a tengerből kimentettek elhelyezésére és a menekült­eljárások lefolytatására, valamint a „dublini rendszer” további reformálásához. Ráadásul Merkel előbb négy, majd tizennégy tagállam állítólagos politikai hozzájárulásával térhetett haza Berlinbe – ezek az országok készek lennének kétoldalú egyezményt kötni a náluk regisztrált menedékkérők visszafogadásáról. (Olaszországgal ugyan nem sikerült Merkelnek megállapodnia, de Görögországgal és Spanyolországgal igen, s ez nem kis fegyvertény.) A német sajtó Magyarországot az első négy állam között emlegette, ám Budapest erőteljesen cáfolta, hogy bármiféle megállapodás született volna Merkel és Orbán között a Magyarországon regisztrált menedékkérők visszafogadásáról. Végül a német kancellári hivatal korrigált, hogy nem jogi egyezményeket, hanem politikai szándéknyilatkozatokat kell érteni a „megállapodások” alatt.

 

A bécsi kapu

Az EiT-ülés után Söder és Dobrindt a Merkel által elért eredmények és a CDU–CSU-frakciószövetség fontosságát hangsúlyozták. Ám nyilvánvalóvá vált az is, hogy Merkel sem kiköpni, sem lenyelni nem tudja Seehofert. A bel­ügy-miniszter immár a lemondásával fenyegetőzött; s mivel ez is meg a menesztése is a frakciószövetséget kockáztatta volna, július 1-jén éjjel a CDU és a CSU elnöksége végül egyezségre jutott. Ez a megállapodás a menekültpolitikai konfliktus súlypontját az SPD és Ausztria irányába helyezte át.

Az alku szerint a másodlagos migráció korlátozása céljából a német határon tranzitközpontokban helyezik el azokat a menedékkérőket, akiket egy másik uniós tagállamban már regisztráltak, vagy akiknek a menedékkérelmét egyszer már elutasították. Innen a kétoldalú megállapodások alapján a regisztráló országba, vagy ilyen megállapodás hiányában Ausztriába toloncolják őket.

Ez a megoldás, kevéssé meglepő módon, nagy vihart keltett a német és európai politikában. Ausztria bejelentette, hogy mivel az 1998-ban megkötött német–osztrák egyezmény nem terjed ki más uniós tagállamokban regisztrált személyekre, Ausztria nem fogad vissza menedékkérőket Németországból. Bécs ezek után megkezdte az osztrák–olasz határ lezárásának előkészítését, s felmerült az osztrák–szlovén és az osztrák–magyar határzár lehetősége is. De a CDU–CSU-alku elfogadhatatlan a harmadik német kormánypárt, az SPD számára is. A szocdemek már 2015-ben is sikerrel álltak ellen a tranzitzónák ötletének, a június végi EiT-ülés után pedig azt mondták, hogy sem az EU-n belül, sem azon kívül nem támogatják zárt táborok létrehozását – márpedig ezeket most egyenesen Németországban állítanák fel. Ugyanakkor a szociáldemokraták sem utasíthatják el teljesen Seehofer javaslatát, hiszen akkor őket terhelné a felelősség a kormány bukásáért. Most időhúzó tárgyalásokra rendezkedtek be, két fő követelésük, hogy a tranzitközpontok nem lehetnek zártak, és maximum 48 órán át tarthatók ott a menedékkérők státuszuk ellenőrzése céljából.

Seehofer többé-kevésbé önmagára mért vesszőfutásának egyetlen eredménye pedig az lett, hogy még mindig ő a belügyminiszter. De nem biztos, hogy sok köszönet lesz benne. Merkel ugyanis egy mesteri politikai húzással épp őt tette meg a visszatoloncolásokat lehetővé tevő kétoldalú egyezmények felelősévé. A Seehofer-fenyegetést Merkel ezzel ügyesen pacifikálta – a fő törésvonal immár nem közte és belügyminisztere, hanem a CSU és az SPD, valamint Seehofer és Sebastian Kurz osztrák kancellár között feszül. De Seehofernek kell adott esetben Orbán Viktort is rábírnia a Magyarországon regisztrált menekültek visszafogadására. A július 5-i Merkel–Orbán-találkozóról Orbán értelmezhető nyereség nélkül utazott haza – Berlin nem a menedékkérők visszatoloncolásának szükségszerűségéről, hanem csak annak a módjáról vitázik. Orbán jelezte, hogy hajlandó tárgyalni a kérdésről, bár előbb Berlin és Budapest is Béccsel egyezkedik; a sajtótájékoztatón pedig nyilvánvalóvá vált az is, hogy a német–magyar viszony továbbra is konfliktusoktól terhelt.

 

*

Míg a német és az európai diplomácia a CDU és a CSU konfliktusának semlegesítésén munkálkodott, az Öt Csillag és a Liga alkotta olasz kormánykoalíció a szigorítás politikájához nyúlt. Az olasz kikötők lezárását, a civil mentőhajók tevékenységének kriminalizálását Róma nyomásgyakorló eszközként használja a szolidáris európai tehermegosztás érdekében. Egyelőre minimális sikerrel. Ám ez a magatartás némiképpen érthető is: Olaszország – a mediterrán útvonalon beáramló bevándorlók és menedékkérők természetes célpontja – már a menekültválság 2015-ös kirobbanása előtt aránytalanul sok terhet cipelt. S miközben a német és európai menekültpolitikát maga alá gyűrik a bajor tartományi párt politikai érdekei, konfliktusai és belső játszmái, a Róma által jogosan követelt szolidaritás elmaradása miatt valódi emberek halnak meg a Földközi-tengerben.

A szerző politológus, a berlini Humboldt Egyetem oktatója.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."

Kutyaharapást szőrivel

Néhány milliárd forint és a működő külföldi módszer átvétele kellene a kóborkutya-állomány felszámolásához. A kormány ehelyett szigorú szabályokat hozott, amelyek irreálisan nagy büntetést szabnak ki a vétkes gazdákra, az önkormányzatok pedig nem tudják az előírásokat betartatni.