Horvát Marcella

Lejtősítés

Mit hozhat a pártok finanszírozásáról szóló törvény?

  • Horvát Marcella
  • 2012. július 14.

Publicisztika

Orbán Viktor a minap a pártfinanszírozás "reformját" harangozta be: ez abban állna, hogy két évre felfüggesztenék a pártok állami támogatását (a költségvetés nehéz helyzetére tekintettel). A jobboldali elemzők "megfontolandónak" nevezték e demagóg javaslatot, az ellenzéki tiltakozásokat pedig e pártok társadalmi támogatottságának hiányával magyarázták.

(Az persze nem merült fel, hogy esetleg az egyházakat is eltarthatnák a híveik - ha már a költségvetés szörnyű helyzetben van.) Kisvártatva megjelentek a "belső információkra", "meg nem nevezett kormánypárti forrásokra" hivatkozó cikkek is: "a Viktor csak szondáztatni akarja a népet"; "nem kell aggódni, ezt úgysem hagyjuk"; "innen indul a licit" és hasonlók. Azt viszont egyetlen elemzés sem taglalta, hogy az Alkotmánybíróság (AB) több alkalommal is kimondta a közpénzekből történő párt- és kampányfinanszírozás alkotmányos jelentőségét - úgy tűnik, hiányzott a bátorság a következtetés levonásához, miszerint az állami támogatás akár átmeneti felfüggesztése is a demokrácia súlyos csorbulását, a választási verseny jelentős torzulását eredményezné. Márpedig ha ez a helyzet, a demokratikus ellenzéknek fontolóra kell vennie: vajon érdemes-e, szabad-e egyáltalán bármilyen egyeztetésen való részvétellel legitimálni a kormányzati akarat későbbi törvénybe foglalását?

Levele a nemzetnek

A választási törvényt 2011 végén fogadta el a parlament - és nyilvánvaló, hogy ezt a 2002-es és a 2006-os vereség tanulságai alapján készítették elő. De hogy milyen körülmények között zajlik majd a 2014-es (?) parlamenti választás, az még mindig nem világos - nincs sem választási eljárási, sem párt- és kampányfinanszírozási törvény. E két jogszabály arra hivatott, hogy a választások lebonyolítását teljeskörűen, a szereplők számára azonos feltételeket garantálva biztosítsa. Ám nem a vélt közjó és a közérdek írja őket, hanem a politikai akarat - vagyis naivitás lenne azt gondolni, hogy a választási törvénnyel ellentétben itt majd nem lejt a pálya. Lejteni fog: s hogy semmilyen skrupulusa nincs a kormánypártnak, azt nemcsak a választókerületek kialakítása meg a "nem finanszírozási" javaslat támasztja alá, hanem az is, amely a "vadbarmoknak" vélt választói rétegeket az előzetes regisztrációval tartaná távol az urnáktól.

Azt, hogy mekkora lesz a pálya lejtésszöge, még csak sejteni lehet - de érdemes megnézni, miket mondott a Fidesz az elmúlt hetekben, hónapokban. Már csak azért is, mert e törvényjavaslatot az eddigi gyakorlatnak megfelelően nyilván egy alaposan felkészült, szakértő képviselő nyújtja majd be - azért, hogy a kormánynak véletlenül se kelljen előzetes szakmai-társadalmi vitát tartani róla.

A 2006-2007-ben az Eötvös Károly Intézet szervezésében (később a Nézőpont betársulásával) megtartott ötpárti egyeztetéseken a megegyezést az utolsó pillanatban megtorpedózva üzente Orbán, hogy az audiovizuális hirdetéseket teljes egészében tiltatni kéne, hisz ez drágítja meg a kampányt; és ez más európai országokban is működik. Tény, hogy így van ez például Nagy-Britanniában is, ám ott a BBC valódi vitaműsorokat sugároz a kampányban, és a sajtószabadság sem deficites - a köztévében nem retusálnak, egynapos álblogból nem lesz hír, egyáltalán, a közmédia nem kormánypárti kézi vezérléssel működik. Nem lenne hát meglepetés, ha a készülő törvényjavaslatban valami hasonló bukkanna fel - talán az indoklásba még azt is beleírják, hogy a független és közpénzekkel elszámolni nem köteles médiahatóság felügyeli majd a rendet, és biztosítja az objektív tájékoztatást, ahogy azt már az elmúlt két évben megszokhattuk. Azon viszont ne lepődjünk majd meg, ha az ugyancsak a Fidesztől - nevezetesen Nyitrai Zsolttól - származó 2007-es ötlet, hogy ti. a kormánypártok, szintén angol mintára, jóval kevesebb támogatást kapjanak, hiszen nekik ott a teljes kormányzati apparátus és nyilvánosságbeli jelenlét, nem lesz benne a javaslatban.

Fontos kérdés a költési plafon szabályozása. Ez rendszerint a kevesebb forrással rendelkező pártok fegyvere a gazdagabbakkal szemben. A jelöltenkénti egymilliós összeghatár eltörlése üdvözlendő, ezzel két évtizednyi hazudozásnak mondunk búcsút. De a költési plafon csak akkor ér valamit, ha lehetségessé válik a tényleges ellenőrzése. E hatáskör feltehetőleg marad az ÁSZ-nál - amelynek függetlenségében bízhatunk ugyan, de ha a költségvetési véleményezés és felügyelet elmúlt kétévi, a kormányzat iránt igencsak elfogult gyakorlatát nézzük, van okunk aggodalomra.

Kellemetlen előérzetünk akkor sem múlik el, ha a fenti - nyilván rosszindulatú - feltételezések helyett csak a tényeket szemléljük. Egy nemrég elfogadott törvénymódosítás értelmében a kormány ingyen és bérmentve juthat hozzá az állampolgárok címlistájához, és kezelheti adatainkat. Ez önmagában hatalmas előnyhöz juttatja a kormányon lévőket. Fontos rögzíteni: ez a törvénymódosítás már önmagában megszünteti az egyenlő pályák, egyenlő esélyek elvét, hiszen az ellenzéki pártoknak továbbra is fizetniük kell, ha a választókat levélben akarják megkeresni, míg a kormánynak ez ingyen és bérmentve áll a rendelkezésére. A Fidesznek formálisan persze nem - de senki nem gondolhatja, hogy a választások előtt Orbán Viktor ne szólna népéhez a postaládákon keresztül is. Egy jelentős kampánykiadási tétellel máris kevesebb a kormányoldalon.

Nemzeti fügefalevél

Hogyan viselkedjék az ellenzék ebben a helyzetben?

Néhány hónapja Lázár János jelentette be, hogy az összes parlamenti pártot bevonják a törvény-előkészítésbe, egyeztetni szeretnének, és megfontolják az ellenzék érveit. De nagyon erősen kéne gondolkodnunk, ha az elmúlt két évből akár egyetlen olyan jogszabályt akarnánk felidézni, amelynek megszületésekor a kormánytöbbség tekintettel volt az ellenzékre. (A Jobbik bizonyos értelemben kivétel: az ő programpontjai rendre kormányzati döntésként jelennek meg.) Tudjuk viszont, hogy az Európa Tanács Velencei Bizottsága - több más nemzetközi szereplővel együtt - feszülten figyeli a választási reformot: azaz a Fidesznek nagyon nem mindegy, milyen jogalkotási folyamatot képes prezentálni.

Ha az ellenzék tárgyalóasztalhoz ül, a kormánytöbbség akaratát legitimálja. Ha nem, akkor a Fidesz azt mondhatja: lám, az ellenzék nem érdekelt a megegyezésben.Mi jót akarunk, de nekik csak a pénz kell. Az elmúlt két évtized ugyanakkor ékesen bizonyítja, hogy a magyar választókat nem különösebben érdekli, miből és hogyan gazdálkodnak a pártok. Ami nem helyes - de ennek alapján okkal feltételezhetjük, hogy a távolmaradással a demokratikus ellenzék nem veszít semmit. Már csak azért sem, mert mind az LMP, mind az MSZP már többször benyújtotta saját kampányfinanszírozási javaslatát, amely tulajdonképpen azonos a Transparency International 2009-es tervezetével. A szakmai szervezetek, szakértők segítségével elő lehet készíteni egy 21. századi pártfinanszírozási tervezetet is. Ezt követően, s a már benyújtott kormánypárti javaslatokat ízekre szedve az ellenzéki pártok meggyőzően léphetnének fel: ha a Fidesz valóban a közérdeket és a tisztességes szabályozást tartja fontosnak, íme a megoldások, amelyek egyik pártnak sem biztosítanak előnyöket. Csak meg kell őket szavazni.

A cinikus, a demokrácia megvetéséről árulkodó, a zsigeri pártellenes indulatokra játszó orbáni javaslat önmagában lehetetlenné teszi az egyeztetést. Világossá vált, hogy érdemi alkura, kompromisszumra nincs lehetőség. A kormányoldal bedobja a nulla forint összegű állami támogatást, majd kegyesen megadja az idei összeg bizonyos százalékát: és verheti a mellét, lám, indokolatlan volt a balliberális ijesztgetés, működik a demokrácia! Valami hasonló történt 2010 májusában is, amikor szinte a teljes parlament támogatásával fogadták el a könnyített állampolgárság-szerzés lehetőségét, hogy "begyógyítsák a nemzet testén 2004-ben esett sebet". Ekkoriban Répássy Róbert igazságügyi államtitkár hangsúlyozta, hogy ez az állampolgárság nem jár szavazati joggal. Miután a törvény - nagy nemzeti egyetértésben - megszületett, a kormányoldal hirtelen rádöbbent, hogy állampolgár és állampolgár között nincs különbség, vagyis a választójog a magyarországi lakóhellyel nem rendelkező állampolgároknak is jár. (Pedig ez nemzetközi kötelezettségeinkből sem következik, és a nemzetközi joggyakorlat szerint is elfogadható a választójog gyakorlásának a tényleges lakóhelyhez kötése.) E történet jól mutatja, hogy a döntéseket megelőző kormányzati ígéretek valójában mennyit érnek.

Akármit is kínál a párt- és kampányfinanszírozási jogszabály előkészítésekor a kormányoldal, az ellenzéki erőknek számolniuk kell azzal, hogy részvételükre kizárólag a nemzetközi érdeklődés megnyugtatására van szükség. Nem lennének több, mint a díszlet a kormánydemonstrációhoz: hisz ahogyan az alaptörvényhez, úgy ennek a törvénynek az elfogadásához sem lesz szükség rájuk. Az egyetlen ésszerű és helyeselhető magatartás ezért az, ha az ellenzék nem nyújt segítséget a pártok gazdálkodásáról és a kampányfinanszírozásról szóló sarkalatos törvény körüli színjátékhoz.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”