Pauler Tamás

Megy, mendegél

Miért fog megbukni Orbán Viktor?

  • Pauler Tamás
  • 2012. január 2.

Publicisztika

Egy évvel ezelőtt e hasábokon (A vég kezdete, Magyar Narancs, 2010. december 16.) három okkal magyaráztam azt, miért nem lesz képes a rendszerváltás utáni társadalmi konszolidációra a második Orbán-kormány: a forradalmi retorika szükségszerű bukásával, a felelőtlen költségvetési politikával és a kormányzóképtelenséggel. E sejtések beigazolódni látszanak.

Három pont

A "forradalom" képzete egy ideig alkalmas volt arra, hogy Orbán egyben tartsa saját táborát; a kétkedőket meggyőzze, és megnyugtassa azok lelkét, akik egy-egy intézkedéssel, törvénnyel nem értettek egyet. Ez a szimbolika adta a Fidesz saját kormányzásába vetett hitét. Ám ha ez a meggyőződés megbicsaklik, a parlamenti többség a saját maga által adott értelmezési kereten belül válik sikertelenné, s annak messze ható következményei lehetnek. Az önmagát sikertelennek, vergődőnek érző párt aligha tudja elhitetni a szavazókkal, hogy a jövőképe érdemes a választói bizalomra.

Márpedig a forradalom retorikája három ponton is kudarcot vallott.

A "rendszeralapítás" szimbolikus gesztusai a Fidesz legszűkebb törzsközönségén kívül köznevetség tárgyává váltak. A "Nemzeti Együttműködés Nyilatkozata" immár a feledés jótékony homályába vész. Az új alkotmányt - hiába az "alaptörvény asztala" meg a díszkiadáshoz rendelt festmények - a józanabb jobboldali választók sem fogadták el politikai önazonosságuk részeként.

Az elszámoltatás lényegében kudarcba fulladt. Bár a kormánybiztos nap mint nap újabb feljelentéseket tesz, és új vizsgálatokat indít, eredmények híján a folyamat politikai izgalma elillant. Budai Gyula pedig a legjobb úton van afelé, hogy az egykori közpénzügyi államtitkár, Keller László sorsára jusson.

Az "unortodox" megoldások szabadságharcának kudarcát maga a kormányzat ismerte el azzal, hogy a korábban kiebrudalt Valutaalaphoz fordult. A miniszterelnök kabaréba fulladó szereplése az Európai Tanács ülésén pontosan megmutatta, hogy talaját vesztette a kurucos, szabadságharcos, forradalmi attitűd.

Vajon a kormánytöbbség fel tud-e építeni egy másik valóságértelmezési keretet a ciklus hátralevő részére? Ennek nem sok esélyét látom. A modern médiademokráciákban, a 15 másodperces hírek korában egy miniszterelnökre egy nagy történet jut, ami túl mélyen beleég a választók emlékezetébe ahhoz, hogy könnyedén egy másikat lehessen állítani a helyébe.

Az ország költségvetési pályája 2011-ben a józan, szakértői várakozások szerint alakult. A kiadások kontrolljának gyengeségei és a masszív bevételcsökkenést eredményező adóátalakítások kezelhetetlen méretű lyukat ütöttek a büdzsén. E kezelhetetlenség nem okvetlenül azonnal jelentkezik, hanem abban, hogy folyamatos, évről évre súlyosbodó megszorítási spirálba kergeti a központi költségvetést. A racionális politikai számítás azt követelte volna, hogy a kormányzat - kétharmados parlamenti többséggel, hatékony ellenzék hiányában, a hihetetlen választói támogatását kihasználva - középtávú megtakarításokat eredményező, akár jelentős társadalmi elégedetlenséggel járó lépéseket tegyen a ciklus elején. Ezek, illetve a nyomukban beinduló gazdasági növekedés érezhető reáljövedelem-növekedést eredményezhettek volna - akár már a 2014-es választások előestéjén.

Ehhez képest kezdetben a kormányzat a kiadáscsökkentést elvből elutasította, majd a Széll Kálmán Terv meghirdetésével beszélni kezdett róla - anélkül, hogy az érdemi megvalósításába akár csak belefogott volna. Nem csak gazdaságilag, politikailag is ez a legrosszabb kombináció. Az érdekeikben sértett csoportok elégedetlenségét már evvel a beszéddel is kivívta a kormánytöbbség - miközben a kiadáscsökkentés megvalósítása, ami a későbbi gazdasági növekedést megalapozta volna, elmaradt vagy akadozik. A legjobb példa erre a rokkantnyugdíj átalakítása. A kormányzati kommunikáció belelendülése után több százezer honfitársunk gondolta azt, hogy (amúgy sem főúri) megélhetése holnapután veszélybe kerül. Eközben a tényleges költségvetési megtakarítás az új szabályozás szerint elhanyagolható mértékű lesz; a végrehajtás, a kétszázezer érintett egészségügyi felülvizsgálata is csak jövőre kezdődik el (már ha egyáltalán), és 2013 végére fejeződik be.

Ezekben a napokban érkezik el a kormány az utolsó pillanathoz a ciklusban, amikor még a választások nyomása nélkül tud költségvetést alkotni. Ám a 2012-es büdzsé eleve fűnyíróelven készült, és a rosszabb makrogazdasági pályára adott reakció is ezen a nyomvonalon halad tovább. A kormánytöbbség a jelen állás szerint elmulasztja a lehetőséget, hogy megalapozza a sikeres újraválasztási kampányhoz szükséges, a 2013 második felére és 2014 elejére ütemezett érdemi gazdasági növekedést. Sőt, 2013-ra újabb jelentős megszorításokat lesz kénytelen tenni.

A kormányzás, a szakpolitikai döntéshozatal minősége az elmúlt egy évben minden várakozást alulmúlt. Az év első fele az alkotmányozás szimbolikus kérdéseinek tárgyalásával meg a Fidesz-hatalmat bebetonozó változtatások keresztülvitelével telt; a fontos kérdésekben nem folyt érdemi döntés-előkészítő munka. Aztán ősszel megérkezett a közoktatási és a felsőoktatási törvény tervezete, a rokkantellátások átalakítása vagy az új önkormányzati törvényjavaslat. Ezek közös jellemzője, hogy a kommunikációjuk sokkal nagyobb átalakításokat sejtet, mint amilyenek végül e törvények normaszövegeiben megfogalmazódnak. Az ideologikus átalakításokon túl e törvények legfeljebb a kormányzati centralizáció fokozásában hoznak érdemi változásokat.

Folyamatba tétetett

Mindennek a közoktatási törvényjavaslat az állatorvosi lova. A másfél évig húzódó előkészítés alatt a tervezet több alkalommal megfordult a kormány előtt, és a sajtóhírek szerint a miniszterelnök súlyos bírálatokat fogalmazott meg az épp aktuális változattal szemben. Az már önmagában a döntés-előkészítés kaotikusságát mutatja, ha csak a folyamat legvégén derül ki a miniszterelnök voltaképpeni szándéka, akkor, amikor a kormánynak a tervezetet már jóvá kéne hagynia. Nincs is mit csodálkozni azon, hogy kormánypárti oktatáspolitikusok a Torgyán Józseffel szembeni ellenállást idéző módon bombázzák szét módosító javaslatokkal a saját kormányuk tervezetét, nyilvánvalóvá téve, hogy a változtatási szándékok mögött távolról sincs politikai egyetértés. Ráadásul a törvénytervezetet úgy sikerült előkészíteni, hogy a kormányzat társadalmi szövetséges nélkül maradt: sok érdekcsoportot magára haragított, miközben nem tudta kijelölni a változtatás nyerteseit. Ezt persze nehéz is lenne megtennie, hisz azon kívül, hogy restaurálja a 70-es évek közoktatás-politikáját (amit minden mértékadó szakmai szereplő bírál), a tervezet egyetlen igazi újdonsággal szolgál. Jelesül: államosítja az iskolákat anélkül, hogy ennek finanszírozási hátterét akár csak felvázolná - és 300 milliárd forint körüli összegről beszélünk! A kormányzat tehát az egyik legfontosabb társadalmi alrendszer reformjába politikai, ágazati és szakmai szövetségesek nélkül vágott bele. Mi több, az átalakítás igazából csak 2013 szeptemberében indul majd el, vagyis azok a gyermekbetegségek, amelyek még egy alapos előkészítés mellett is előfordulnának, épp a választási kampány kezdetén jelentkeznek majd.

E pillanatban nem látszik, miként tudná megfordítani a Fidesz- KDNP-koalíció a kormányzóképességének visszahozhatatlan erodálásával fenyegető sodródást. A kormányzást keretbe foglaló, hihető narratíva és szakpolitikai kormányzati sikerek nélkül, a költségvetési kiigazítási spirálban vergődve szinte lehetetlen kiállni a választók elé, és bizalmat kérni tőlük a következő ciklusra.

Fennáll viszont annak a lehetősége, hogy a gyorsuló erózió megakadályozására a kormányzó koalíció pártjai jövő tavaszra általános időközi választásokat írnak ki. A koalíció ezzel két évet nyerhet - újragombolhatja a kabátot, a másodszor is megszerzett választói felhatalmazás birtokában megkísérelheti új vágányra állítani a kormányzást.

Nem hiszek az események eme kimenetében. Több okból.

Először is mert a tavaszig tartó időszak nem kedvez a Fidesz számára. A választások kitűzése esetén az IMF-tárgyalásokat minden bizonnyal felfüggesztenék, mert a valutaalap csak az új kormánnyal kötne megállapodást. Emiatt Magyarország épp a kampány alatt válna pénzügyileg rendkívül sebezhetővé - az öt nappal a szavazás előtt elszabaduló valutaválság pedig minden kampánystratéga rémálma.

Továbbá. Könnyen lehet, hogy e választásokon a Fidesz elveszítené a kétharmados többségét. Azaz: a totális hatalom harmadfél évét cserélné el a korlátozott hatalom négy évére. Nem biztos, hogy megérné az üzlet, és különösen nem biztos az, hogy a korlátokat nehezen viselő miniszterelnök úgy vélné, hogy megéri.

Harmadsorban pedig - bármennyire is biztosnak tűnik most a Fidesz győzelme az esetleges tavaszi választáson, valamekkora esély mégis van arra, hogy vesztesként kerüljön ki a csatából. Az előre hozott választások kitűzése kiszámíthatatlan folyamatokat indíthat el. Elképesztő módon felgyorsítja az idő folyását, és bármennyire nehéz ezt most elhinni, előfordulhat, hogy a kormánypártok egy baloldali választási szövetséggel találnák magukat szembe. Akkor pedig bármi megtörténhet a választás napján.

A másik menekülési út az lehetne, ha a hanyatlás megállítása érdekében a Fidesz kormányfőcserére szánja el magát. Minden bizonnyal egyre több kormánypárti alvezérre gyakorol hatást az, hogy a vezér tévedhetetlenségének mítosza éppen e hónapokban, hetekben enyészik el - még a saját táborán belül is. Felismerik azt, hogy a kormányzati politika érdemi korrekcióját Orbán Viktor aligha tudja hitelesen képviselni, a súlyos megszorítások politikája testidegen lenne a kormányfőtől.

Ám palotaforradalomtól a miniszterelnöknek egyelőre aligha kell tartania: a végletesen centralizált, autokratikus hatalmi szerkezet ezt ma még kizárja. ' maga viszont dönthet úgy, hogy fél lépést hátrébb lép, és tekintélyének mentése érdekében is másra hagyja a következő másfél év kemény költségvetési politikájának menedzselését.

Ezzel viszont hatalmának egészét elveszítheti. Ha egy autoriter vezető addig megkérdőjelezhetetlen tekintélye megrendül, az utódlás a legritkább esetben dől el csöndes, sima módon, a hatalom megosztásának zökkenőmentes és kölcsönös megelégedésre szolgáló menedzselésével. Ilyenkor a rendes menetrend szerint viharos gyorsasággal hull a mélybe a tegnap vezére. Ahogyan haladunk előre az időben, ahogy szűkül a miniszterelnök mozgástere, úgy csökken az esélye is arra, hogy egy "ügyvezető miniszterelnök" kijelölése mellett megtartsa befolyását.

Ha viszont sem előre hozott választás nem lesz, sem kormányfőt nem cserél a Fidesz, akkor menthetetlenül halad tovább a bukás felé vezető úton. A közvélemény-kutatások pártpreferencia-adatai még nem jelzik ezt a kudarcot, ám a kormánnyal való elégedettség mutatói és a "jó irányba megy-e az ország?" kérdésre adott válaszok már mutatják, mekkora bajban vannak a kormánypártok. Nem önmagában azért, mert most nehéz a helyzetük, hanem azért, mert semmi olyan körülmény nem látszik, ami ezt a folyamatot meg tudná fordítani, és sikerként eladhatóvá tenné a második Orbán-kormány tevékenységét.

A nyers hatalmi erőre épített lojalitások rendszere ráadásul a politikai erő gyengülésével párhuzamosan egyre inkább recsegni-ropogni fog. Ha a jogszolgáltatásban dolgozók vagy a független alkotmányos intézmények hosszú, évtizedes fideszes kormányzást látnak maguk előtt, akkor inkább hajlamosak beállni a sorba, és kiszolgálni a kormánypártok érdekeit. Ha viszont elképzelhetőnek látszik a jelenlegi kormánykoalíció bukása a következő választásokon, e szervezetek fellazulnak; elkezdődik az egyensúlyozás, fontossá válik a függetlenségnek legalább a látszata. Ez az öngerjesztő folyamat az autoriter rezsimek számára végzetes bír lenni.

*

Tavaly ilyenkor a bukás kezdeteként írtam le a kormányzat első évét. Akkor mindez távolinak és valószerűtlennek tűnhetett - pedig a kormányzás mélyrétegeiben már világosan látszottak azok a feloldhatatlan feszültségek, amelyek sikertelenségre kárhoztatják a Fidesz-KDNP-koalíciót. Az azóta eltelt egy év a legrosszabb várakozásokat igazolta. Bármennyire is hihetetlennek tűnik ez ma, 2014-ben le lehet majd győzni Orbán Viktort - meggyőzően, akár kétharmados többséggel is.

 

A szerző joghallgató.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."