Megszavazták az egyházügyi törvényt

Újmódi jogtechnika

  • Fazekas Csaba
  • 2011. december 31.

Publicisztika

A címben jelölt „jogtechnika” kifejezés a törvényalkotás és jogalkalmazás gyakori, és jól indokolható, tartalmas szófordulata – bár meglehetősen szörnyen, hangzik. Mert ugyan miféle technikája lehet a jognak?

Karácsony előtt néhány nappal Lázár János Fidesz-frakcióvezető is ezt a terminust használta, amikor megindokolta, miért vonják vissza a júliusban elfogadott egyházügyi törvényt. Ebben szerepet játszhatott, hogy megneszelték: az Alkotmánybíróság a törvényalkotás szabálytalansága miatt megsemmisíti az amúgy a vallásszabadság és az egyházalapítás jogát súlyosan korlátozó „keresztény-nemzeti” szemléletű jogszabályt. Lázár akkor arról beszélt, hogy „kijavítják a formai hibákat”, viszont a jogszabály „tartalmi struktúráján” nem fognak változtatni.

És ezt komolyan is gondolták.

December 22-én az Országgyűlésben ugyanis kiderült, hogy változatlanul 14 vallásfelekezetet tekintenek egyháznak (a korábbi kritikák épp az önkényes privilegizálás, illetve a politikai hatalom által foganatosított egyházmeghatározás ellen irányultak), viszont száz évre emelnék az egyházzá nyilvánításhoz szükséges folyamatos működés feltételét, megnyitva egyúttal a kirekesztettek számára a lehetőséget a „vallási egyesületként” működésre 2012. február végéig. Mindennek tanulmányozására, illetve a módosító indítványok benyújtására mindössze pár óra maradt a képviselőknek, sőt még az a példátlan eset is előfordult, hogy a törvényjavaslatnak címe sem volt, amikor megkezdte gyors útját a „sarkalatos” törvénnyé válás felé.

Az index.hu ezzel kapcsolatban azt írta tudósításában: „Úgy tudjuk, hogy a kérdésben [ti. abban, hogy mely vallási közösségek legyenek egyházak és melyek nem] Orbán Viktor miniszterelnök álláspontja érvényesült.” Ha ez így lehetett, az a jelenlegi miniszterelnöknek az egykori főkegyúri joghoz hasonló, vagy tán annál is nagyobb hatalmát feltételezi. Engedelmes kétharmadára támaszkodva ő dönti el, melyik számít „jó” egyháznak, és melyiknek kell a kirekesztett vallási közösségek keserű kenyerét ennie a továbbiakban, ami akkor is elképesztő, ha végül a december 30-ai végszavazáskor az „évszázados” szabály kihagyásával próbálták kozmetikázni a vallásügyet új alapra helyező „sarkalatost”.

 


Fotó: MTI

 

Kitérőként megjegyezzük: a „száz éves” feltétel beemelése a privilegizált tizennégyek közé júliusban különös módon bekerült Hit Gyülekezetét hozhatta a korábbinál is kínosabb helyzetbe. A Fidesz által az utóbbi időben megkedvelt egyház így elég nehezen tudta volna kimagyarázni a hatalommal kötött (akár még csak kimondatlan) alku vádját, hiszen ők annak ellenére lettek volna kiváltságoltak, hogy a száz éves működés feltételének semmiképp nem felelnek meg. 2011 májusában még így fogalmazott közleményében a gyülekezet: az „egyházak régiség alapján történő hierarchizálása nem szerencsés, mert gyengítené a demokratikus jogállamiságot, és az egyházak közötti viszony megromlásához vezethet. Az ilyen kategorizálás során nehéz lenne elkerülni az önkényességet.” Utóbbi elkerülése nem is sikerült, a demokratikus jogállamiság gyengülése felgyorsult, az egyházak közötti viszony megromlása is megkezdődött (erősödhet is), függetlenül attól, hogy mindennek a hitesek végül is a haszonélvezői lettek.

Visszatérve az egyházügyi törvény „jogtechnikájára”: a december 30-án - az MSZP és az LMP távollétében - megszavazott törvény végül néhány eltéréssel ugyanaz, mint a júliusi, Alkotmánybíróság által megsemmisített változat. Így továbbra is ugyanazokat a kérdéseket veti fel, még ha a taláros testület nem tudja is majd elmeszelni, hiszen az immár jogtechnikailag is biztos lábakon áll. Újdonságként értelmezhető, hogy a törvény rendezte az egyházi státuszt elveszítő közösségek földtulajdonjoggal kapcsolatos kérdéseit, vagy az, hogy a közigazgatási tárca helyett (meghallgatva az MTA álláspontját is) az országgyűlés vallásügyi bizottsága fogja előzetesen bírálni az elismertetésre pályázó vallási közösségek kérelmeit.

Más azonban nem történt.

Még a „száz éves” ötletet is elvetették, alapfeltételként maradt a húsz éves működés, talán azért, mert a döntéshozók tudják, hogy nem kell ennyire látványosan diszkriminatív szabályozás, mivel más eszközökkel is meg lehet gátolni a nem szeretett vallási közösségek törvényesítését.

Mert hogy nemcsak a törvény szövege maradt csaknem teljességgel változatlan, hanem annak rossz üzenetei is. Például az, hogy a parlamenti „kétharmad” dönt (a független bíróság helyett) a vallási közösségek egyházzá nyilvánításáról. Éppen az idei parlamenti történések bizonyítják, hogy ez egyfelől a politikai pártokhoz való „dörgölőzésre” kényszeríti az egyházakat, másrészt eleve a hatalom szempontjából szimpatikus közösségeket hozza kiváltságos, míg másokat kirekesztett helyzetbe. Július óta lett volna ideje a fideszes döntéshozóknak, hogy legalább „kozmetikázási” okokból kiegészítsék a tizennégyes listát, hiszen számos olyan közösség tevékenykedik Magyarországon, amelyek nyilvánvalóan elsődlegesen vallási tevékenységet folytatnak, és a közjóért (a szegényekért vagy a hajléktalanokért) cselekszenek. Ennek ellenére nekik is végig kell csinálni a regisztrációs procedúrát, pedig az adventisták, metodisták vagy a pünkösdisták közösségei nemcsak arról tudnák könnyen meggyőzni az érdeklődőket, hogy ők nem számítanak „bizniszegyháznak”, de több évtizedes, esetenként évszázados működésükről is. A listára viszont olyan egyházak is felkerültek, amelyeknek semmiféle engedélyezési eljáráson nem kellett részt venniük, ugyanis a „hatalom” egyszerűen egyházzá nyilvánította őket. (Akkor is, ha mondjuk a „Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus” vagy az „Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség” mibenléte és egyházi tevékenysége jóval kevésbé közismert.)

A lényeg a megkülönböztetés. A parlamentnek meg lett volna a lehetősége, hogy ha már a vallásszabadság korlátozásának jogos vádját eloszlatni nem tudja, legalább tompítja a törvényre zúduló kritikák élét - de még ezt sem tették meg. Elfogadtak egy rossz, a magyarországi egyházpolitika történetében mélypontnak számító jogszabályt, amit most már toldozni-foldozni sem lehet.

Mindazonáltal úgy érezzük: a következő hónapokban az Országgyűlés nagy kegyesen hozzá fog járulni néhány közösségnek a „tizennégyek klubjához” csatolásához. Egyrészt nyilvánvaló, hogy így akarják majd demonstrálni a kisegyházak iránti nyitottságukat, a háttértárgyalásokon akarva-akaratlanul „meggyőzve” őket a „párt” iránti lojalitás hasznáról; másrészt pedig a már most sem gyenge külföldi kritikák elől lehetne ily módon megkísérelni a kitérést. (Nem is érthető, miért nem vették észre a Fideszben, hogy milyen a fogadtatása például az Egyesült Államokban a mormonok egyházi státusa megvonásának, az arab országokban a muszlim közösségekének, hogy más világvallást most ne említsünk.) Márpedig ez a későbbi egyházzá nyilvánításoknak is bizonyosan a nyolcvanas évekre emlékeztető „feelinget” kölcsönöz: a „párt” csak akkor hajlandó legalizálni egy egyházi közösség tevékenységét, ha ahhoz valamilyen (gazdasági vagy diplomáciai) érdeke fűződik, nem pedig azért, mert az adott vallási közösség jogi személyiséggé válása a demokrácia működésének természetes folyamata. Nagy különbség.

Ami pedig a magyarországi kisegyházak további sorsát illeti, félő, hogy a parlamenti döntéshozatal fideszes átalakítása nyomán újra „jogtechnológiai” alkalmazások kiszolgáltatottjaivá válnak. Attól pedig a Gondviselés óvjon meg minket. Ha már Orbán Viktor nem akar.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."