Megszavazták az egyházügyi törvényt

Újmódi jogtechnika

  • Fazekas Csaba
  • 2011. december 31.

Publicisztika

A címben jelölt „jogtechnika” kifejezés a törvényalkotás és jogalkalmazás gyakori, és jól indokolható, tartalmas szófordulata – bár meglehetősen szörnyen, hangzik. Mert ugyan miféle technikája lehet a jognak?

Karácsony előtt néhány nappal Lázár János Fidesz-frakcióvezető is ezt a terminust használta, amikor megindokolta, miért vonják vissza a júliusban elfogadott egyházügyi törvényt. Ebben szerepet játszhatott, hogy megneszelték: az Alkotmánybíróság a törvényalkotás szabálytalansága miatt megsemmisíti az amúgy a vallásszabadság és az egyházalapítás jogát súlyosan korlátozó „keresztény-nemzeti” szemléletű jogszabályt. Lázár akkor arról beszélt, hogy „kijavítják a formai hibákat”, viszont a jogszabály „tartalmi struktúráján” nem fognak változtatni.

És ezt komolyan is gondolták.

December 22-én az Országgyűlésben ugyanis kiderült, hogy változatlanul 14 vallásfelekezetet tekintenek egyháznak (a korábbi kritikák épp az önkényes privilegizálás, illetve a politikai hatalom által foganatosított egyházmeghatározás ellen irányultak), viszont száz évre emelnék az egyházzá nyilvánításhoz szükséges folyamatos működés feltételét, megnyitva egyúttal a kirekesztettek számára a lehetőséget a „vallási egyesületként” működésre 2012. február végéig. Mindennek tanulmányozására, illetve a módosító indítványok benyújtására mindössze pár óra maradt a képviselőknek, sőt még az a példátlan eset is előfordult, hogy a törvényjavaslatnak címe sem volt, amikor megkezdte gyors útját a „sarkalatos” törvénnyé válás felé.

Az index.hu ezzel kapcsolatban azt írta tudósításában: „Úgy tudjuk, hogy a kérdésben [ti. abban, hogy mely vallási közösségek legyenek egyházak és melyek nem] Orbán Viktor miniszterelnök álláspontja érvényesült.” Ha ez így lehetett, az a jelenlegi miniszterelnöknek az egykori főkegyúri joghoz hasonló, vagy tán annál is nagyobb hatalmát feltételezi. Engedelmes kétharmadára támaszkodva ő dönti el, melyik számít „jó” egyháznak, és melyiknek kell a kirekesztett vallási közösségek keserű kenyerét ennie a továbbiakban, ami akkor is elképesztő, ha végül a december 30-ai végszavazáskor az „évszázados” szabály kihagyásával próbálták kozmetikázni a vallásügyet új alapra helyező „sarkalatost”.

 


Fotó: MTI

 

Kitérőként megjegyezzük: a „száz éves” feltétel beemelése a privilegizált tizennégyek közé júliusban különös módon bekerült Hit Gyülekezetét hozhatta a korábbinál is kínosabb helyzetbe. A Fidesz által az utóbbi időben megkedvelt egyház így elég nehezen tudta volna kimagyarázni a hatalommal kötött (akár még csak kimondatlan) alku vádját, hiszen ők annak ellenére lettek volna kiváltságoltak, hogy a száz éves működés feltételének semmiképp nem felelnek meg. 2011 májusában még így fogalmazott közleményében a gyülekezet: az „egyházak régiség alapján történő hierarchizálása nem szerencsés, mert gyengítené a demokratikus jogállamiságot, és az egyházak közötti viszony megromlásához vezethet. Az ilyen kategorizálás során nehéz lenne elkerülni az önkényességet.” Utóbbi elkerülése nem is sikerült, a demokratikus jogállamiság gyengülése felgyorsult, az egyházak közötti viszony megromlása is megkezdődött (erősödhet is), függetlenül attól, hogy mindennek a hitesek végül is a haszonélvezői lettek.

Visszatérve az egyházügyi törvény „jogtechnikájára”: a december 30-án - az MSZP és az LMP távollétében - megszavazott törvény végül néhány eltéréssel ugyanaz, mint a júliusi, Alkotmánybíróság által megsemmisített változat. Így továbbra is ugyanazokat a kérdéseket veti fel, még ha a taláros testület nem tudja is majd elmeszelni, hiszen az immár jogtechnikailag is biztos lábakon áll. Újdonságként értelmezhető, hogy a törvény rendezte az egyházi státuszt elveszítő közösségek földtulajdonjoggal kapcsolatos kérdéseit, vagy az, hogy a közigazgatási tárca helyett (meghallgatva az MTA álláspontját is) az országgyűlés vallásügyi bizottsága fogja előzetesen bírálni az elismertetésre pályázó vallási közösségek kérelmeit.

Más azonban nem történt.

Még a „száz éves” ötletet is elvetették, alapfeltételként maradt a húsz éves működés, talán azért, mert a döntéshozók tudják, hogy nem kell ennyire látványosan diszkriminatív szabályozás, mivel más eszközökkel is meg lehet gátolni a nem szeretett vallási közösségek törvényesítését.

Mert hogy nemcsak a törvény szövege maradt csaknem teljességgel változatlan, hanem annak rossz üzenetei is. Például az, hogy a parlamenti „kétharmad” dönt (a független bíróság helyett) a vallási közösségek egyházzá nyilvánításáról. Éppen az idei parlamenti történések bizonyítják, hogy ez egyfelől a politikai pártokhoz való „dörgölőzésre” kényszeríti az egyházakat, másrészt eleve a hatalom szempontjából szimpatikus közösségeket hozza kiváltságos, míg másokat kirekesztett helyzetbe. Július óta lett volna ideje a fideszes döntéshozóknak, hogy legalább „kozmetikázási” okokból kiegészítsék a tizennégyes listát, hiszen számos olyan közösség tevékenykedik Magyarországon, amelyek nyilvánvalóan elsődlegesen vallási tevékenységet folytatnak, és a közjóért (a szegényekért vagy a hajléktalanokért) cselekszenek. Ennek ellenére nekik is végig kell csinálni a regisztrációs procedúrát, pedig az adventisták, metodisták vagy a pünkösdisták közösségei nemcsak arról tudnák könnyen meggyőzni az érdeklődőket, hogy ők nem számítanak „bizniszegyháznak”, de több évtizedes, esetenként évszázados működésükről is. A listára viszont olyan egyházak is felkerültek, amelyeknek semmiféle engedélyezési eljáráson nem kellett részt venniük, ugyanis a „hatalom” egyszerűen egyházzá nyilvánította őket. (Akkor is, ha mondjuk a „Konstantinápolyi Egyetemes Patriarchátus – Magyarországi Ortodox Exarchátus” vagy az „Egységes Magyarországi Izraelita Hitközség” mibenléte és egyházi tevékenysége jóval kevésbé közismert.)

A lényeg a megkülönböztetés. A parlamentnek meg lett volna a lehetősége, hogy ha már a vallásszabadság korlátozásának jogos vádját eloszlatni nem tudja, legalább tompítja a törvényre zúduló kritikák élét - de még ezt sem tették meg. Elfogadtak egy rossz, a magyarországi egyházpolitika történetében mélypontnak számító jogszabályt, amit most már toldozni-foldozni sem lehet.

Mindazonáltal úgy érezzük: a következő hónapokban az Országgyűlés nagy kegyesen hozzá fog járulni néhány közösségnek a „tizennégyek klubjához” csatolásához. Egyrészt nyilvánvaló, hogy így akarják majd demonstrálni a kisegyházak iránti nyitottságukat, a háttértárgyalásokon akarva-akaratlanul „meggyőzve” őket a „párt” iránti lojalitás hasznáról; másrészt pedig a már most sem gyenge külföldi kritikák elől lehetne ily módon megkísérelni a kitérést. (Nem is érthető, miért nem vették észre a Fideszben, hogy milyen a fogadtatása például az Egyesült Államokban a mormonok egyházi státusa megvonásának, az arab országokban a muszlim közösségekének, hogy más világvallást most ne említsünk.) Márpedig ez a későbbi egyházzá nyilvánításoknak is bizonyosan a nyolcvanas évekre emlékeztető „feelinget” kölcsönöz: a „párt” csak akkor hajlandó legalizálni egy egyházi közösség tevékenységét, ha ahhoz valamilyen (gazdasági vagy diplomáciai) érdeke fűződik, nem pedig azért, mert az adott vallási közösség jogi személyiséggé válása a demokrácia működésének természetes folyamata. Nagy különbség.

Ami pedig a magyarországi kisegyházak további sorsát illeti, félő, hogy a parlamenti döntéshozatal fideszes átalakítása nyomán újra „jogtechnológiai” alkalmazások kiszolgáltatottjaivá válnak. Attól pedig a Gondviselés óvjon meg minket. Ha már Orbán Viktor nem akar.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.