Dénes Ferenc

Mindent a vevőért

A veszprémi Himnusz-éneklésről

  • Dénes Ferenc
  • 2012. április 26.

Publicisztika

De a veszprémi eset lényege talán nem is ez. Tetszik vagy sem, a BL-sorozatok nem nemzeti csapatok (pláne nem nemzetek) "megmérettetése", hanem különböző országok bajnokságaiból nevezett klubok szórakoztatási céllal létrehozott versenyrendszerei.

Március 25-én az MKB Veszprém férfikézilabda-csapata az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) Bajnokok Ligája sorozat nyolcaddöntőjének visszavágó mérkőzésén a spanyol Ademar León alakulatát fogadta. A meccs előtt a veszprémi szurkolók, jó szokásuk szerint, el akarták énekelni a magyar Himnuszt. Ezt azonban az EHF beavatkozása megakadályozta. A magyar drukkerek egy csoportja ezek után szétfütyülte az EHF hivatalos BL-nótáját, és a teremből kivonulva, a folyosókon dalolta el az "Isten, áldd meg a magyart...".

Az ügy jócskán felzaklatta a magyar sport és a magyar közpolitika iránt érdeklődőket. Az egyik - végletes - álláspont hívei az újkori magyar szabadságharc részeként tekintenek a történtekre (e szereposztásban a veszprémiek lennének a kurucok, az EHF pedig az európai elnyomók), míg a másik nacionalista hőbörgést emleget. Pedig a történet, meglehet, sokkal egyszerűbb; és bár nem mentes a hazai ízektől, leginkább egy éppen csak formálódó sportliga gyengeségéről és sportmenedzselési hibáiról szól.

Az, aki olyan sportesemény szervezésére adja a fejét, ahol belépődíjat szedne, legjobban teszi, ha az észak-amerikai sportiparra veti tekintetét. Az Egyesült Államokban az 1860-as évek óta formálódnak a sportüzlet szervezeti keretei, csiszolódnak pénztermelő folyamatai, így nem csoda, hogy a látványsportpiac hatékony működésének ideáltipikus formái az amerikai nagy sportligák lettek. Ezt tekinti mintának minden olyan nemzetközi és nemzeti sportszövetség, amely a szórakoztatóipari sportot valóban üzletnek (is) tekinti. A hagyományok és a helyi sajátosságok miatt persze nem lehet az amerikai modellt egy az egyben átvenni - a kiesés és feljutás nélküli zárt bajnoki rendszer például életidegen az európai sportokban, viszont a Forma-1-ben már nem annyira -, de a "pénzcsinálás" eszközei tanulmányozhatók és alkalmazhatók. Sőt, bármely bajnoki sorozat (liga) piaci fejlettsége azon is mérhető, hogy mennyire képes felhasználni, netán továbbfejleszteni az amerikai sportipar módszereit. Európában a legalkotóbban az UEFA Bajnokok Ligája vette át a mintát. Az UEFA úgy formálta a saját képére ezt az üzleti modellt, hogy maga is mércévé vált, példává a többi csapatsportág európai nemzetközi kupasorozata számára. Az adaptáláson iparkodik a 90-es évek eleje óta az EHF is. A kézilabda Bajnokok Ligájának is lényeges elemei lettek a pontos ütemtervet, létesítményi feltételeket, szurkolói viselkedési normákat, biztonsági rendszereket megkövetelő rendezési előírások, a márkaépítés (a jól beazonosítható szimbólumok, a saját induló), illetve a televíziós jogok szigorú közvetítési szabályokkal dolgozó központosítása. Egy-egy bajnoki vagy kupasorozat komolyságát jól méri, hogy e normákat a szervező szövetségek mennyire képesek érvényesíteni.

De vajon összeegyeztethető-e a Himnusz-éneklés a profitorientált sportligák márkaépítésével?

Kórus, kuss?

Már miért ne lenne az? Az Egyesült Államokban a nemzeti himnusz a bajnoki mérkőzéseken nemhogy "engedélyezett", de lényeges része a show-nak. A nemzetközi sportipar egyik legnagyobb eseménye, a Super Bowl felvezető kampányának például egyik fontos eleme az a "titok", hogy melyik kitűnő előadóművész zendít majd rá a The Star-Spangled Bannerre. Az európai szórakoztatóipari sportokban még némiképp fontosabb is a közösségformáló elem; mint Amerikában. (Sőt, talán még magánál a látványnál is fontosabb.) Márpedig a mezek, sálak, csecsebecsék mellett a közösen énekelt buzdító dalok is formálják a közösséget. E nóták leginkább magáról a csapatról vagy a helyi daliák dicsőségéről szólnak (vö. "He goes by the name of Wayne Rooney"), s az valóban érdekes kérdés lehet, hogy Magyarországon miért a Himnusz tölti be ezt a szerepet, miért nem mondjuk a "Böde Dani, te vagy a mi atomunk" felütésű hősi énekek. De a hazai bajnokikon nincs evvel gond - sőt, némi öncsalással akár fontos biztonsági funkciót is tulajdoníthatunk e szokásnak, avval áltatva magunkat, hogy ha a Fradi és az Újpest szurkolói a derbi előtt együtt éneklik el nemzeti imánkat, kevesebb késztetést éreznek majd az utcai harcra a derbi után. És különben is: ha a szurkolók a himnuszt akarják énekelni, akkor jó és hasznos, ha a csapatok menedzsmentje ebben támogatja őket.

Nemzetközi klubmeccseken, különösen a BL-sorozatokban azonban kicsit bonyolultabb a helyzet. Már az is kérdés, hogy egy klubcsapat - melyben számos más ország állampolgárai is "küzdenek a klubszínekért" - vajon mennyiben képviseli az országot is. Ha az olvasó Liverpoolban körkérdést intézne az utca emberéhez arról, hogy ugyan kinek szurkolt a tavalyi Barcelona- Manchester United BL-döntőn, a legjobb esetben is lesajnáló pillantásokat kap válaszul. (Nem is nagyon ajánlom a faggatózást.) De ha e dilemmánkra a válasz mégis az lenne, hogy a klubcsapat igenis "képviseli" az országot is, azaz mondjuk az Oltchim Valcea és a Győri Audi ETO KC mérkőzésén "a magyar" csap össze "a románnal", akkor csak újabb kérdés merül fel. Vajon a tisztesség jegyében nem lenne helyesebb, ha mindkét himnusz eléneklésére, eljátszására mód nyílna? És ha nem nyílik - sportszerű-e ragaszkodni a sajátunkhoz? Mit szóltunk volna, ha a romániai elődöntőn csak a román himnusz csendül fel, nekünk meg kussolni kell? Vérig sértett nemzeti érzékenység, dühödt sajtókampány (mindkét oldalon), a (mindkét oldalon) jogos felháborodástól dúlt közvélemény, diplomáciai bonyodalmak, hadüzenet... pedig talán pont erre nem kéne a sportot használni.

De a veszprémi eset lényege talán nem is ez. Tetszik vagy sem, a BL-sorozatok nem nemzeti csapatok (pláne nem nemzetek) "megmérettetése", hanem különböző országok bajnokságaiból nevezett klubok szórakoztatási céllal létrehozott versenyrendszerei. Alapvető céljuk a profit, aminek nagy részét a versenyszervezők a csapatok között osztják szét. A profithoz pedig jól felépített márka kell - és ebben a vállalkozásban az EHF Bajnokok Ligája a valódi termék, nem pedig az MKB Veszprém-Ademar León-meccs.

A fontos márkaazonosítás egyik eszköze az EHF-induló - még ha a legvérmesebb drukkerek közül is kevesen tudják beazonosítani. De azért nem tudják, mert az EHF még gyenge szervezet; kezdő versenyző a sportüzletben. Ezért is kerekedhetett a veszprémi esetből ekkora gubanc. A Himnuszt ugyanis rendszeresen éneklik a magyar szurkolók a nemzetközi kupamérkőzéseken is, s ezt a nemzetközi szervezet mindeddig kicsit értetlenül, kicsit sunnyogva, de lenyelte. A baj a rájátszási szakasz televíziós közvetítése miatt lett. A szurkolók kórusa ugyanis nem szerepelt a televíziók igényeihez igazított lebonyolítási ütemtervben. Amikor a magyar rendezők a hivatalos menetrendbe "beleírták" a Himnuszt, felborulni látszott az adásrend - az EHF ezen sokallt be. Azaz: nem a lélektelen európai bürokraták mesterkedése, netán a magyart rabigába taszítani kívánó nemzetek összeesküvése vezetett a magyar himnusz "betiltásához". A magyar rendezőknek egy olyan szerződést kellett betartaniuk, amelynek feltételeit a nevezéssel elfogadták - és amely szerződés alapja és létoka az EHF, illetve nemzeti, köztük a spanyol és a magyar sportszervezetek gazdasági érdeke.

Ezzel együtt - ha nekünk, magyaroknak fontos, hogy a nézők a nemzetközi mérkőzéseken is elénekelhessék a Himnuszt, akkor az ő kiszolgálásuk imperatívusza okán helyes, ha lépéseket teszünk ennek érdekében. A kedvező megoldásra jók az esélyeink, csapataink és kézilabda-diplomáciánk ereje (meg az EHF gyengesége) miatt tárgyalási pozíciónk ígéretes. Az egyeztetéseket azonban a magyar klubok képviselőinek és a magyar szövetségnek kell lefolytatniuk. Ez az ő feladatuk, és nem - mondjuk - a magyar közigazgatási és igazságügyi miniszteré. Ezért is volt legalábbis szokatlan, hogy a törvényesség legfőbb magyar őre, a jogi normák betartatásának első felelőse tiltakozott a Himnusz-éneklés "betiltása" ellen - holott a botrány épp az EHF előírásainak megsértéséből pattant ki.

De a helyzet nem reménytelen. Alig két héttel a veszprémi botrány után a Győri Audi ETO KC- Oltchim Valcea női BL-elődöntő visszavágóján az EHF engedélyével hangozhatott fel a magyar Himnusz. Fog ez menni.

A szerző sportközgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.