Az M44-eshez kapcsolódva végre leaszfaltozhatják az évtizedek óta várt utat Békés megyében

Kis-Magyarország

A román határig meghosszabbítani tervezett M44-es autóúthoz kapcsolódva végre esély mutatkozik arra, hogy a határ menti falvak között leaszfaltozzák az utakat. Csakhogy nem tudni biztosan, pontosan mi fog megépülni, és mintha mást ígérne Lázár János miniszter és mást az államtitkára. 

Ellentmondások fedezhetők fel Lázár János közlekedési és építési idéni sarkadi fórumán a Békés megyei útfejlesztésről tett kijelentései, valamint saját minisztériumának az MSZP-s Gurmai Zita országgyűlési képviselő kérdéseire adott fél későbbi válaszai között.  

Az alaphelyzet a következő: Békéscsaba az utolsó megyeszékhelyek egyike, a rendszerváltás után 35 évvel később eléri a hazai gyorsforgalmi útrendszert. Több évtizednyi ígérgetés és több határidő-módosítás után idén április 15-én adták át a Békéscsaba és Kecskemét közötti M44-es gyorsforgalmi út utolsó, Kecskemét–Szentkirály közötti szakaszát, így már négysávos összeköttetés van az M5-ös autópályától egészen Békéscsabáig, 125 kilométeren át. Mert bár Békéscsabáról Kecskemét, pontosabban Nagykörős felé minden nehézség nélkül elérhető az M5-ös autópálya, visszafelé ez egyelőre még nem igaz, az M5-ösről nem lehet azonnal ráhajtani az M44-esre, azaz a sokat késett beruházás máig sem készült el teljesen. 

Máris felmerült azonban, hogy az M44-es gyorsforgalmi utat Békéscsabától meg kellene hosszabbítani a román határig , lehetőleg a szomszédos ország kormányával együttműködve úgy, hogy Romániában csatlakozzon a most készülő Temesvárról kiinduló gyorsforgalmi út Arad és Nagyvárad közötti szakaszához. Mindez kinyitná Békés megyét a tágabb környezete felé, még akkor is, ha a politikusok és gazdaságfejlesztési szakemberek véleménye különbözik is ennek területfejlesztési hatásáról.

Több lehetséges útvonal közül mára el is dőlt, melyik lesz az, amelyik Békéscsabától a magyar-román országhatárig vezetne. Az útszakasz 43 kilométeres lenne, és Méhkeréknél lépné át a határt. A nyomvonal az első 4 kilométeren Murony és Békéscsaba település határán haladna, majd Békést délről elkerülve keresztezné a 470-es számú utat, ezután Dobozt északról kerülné, elhaladna Sarkad és Sarkadkeresztúr között, végül Méhkerék települést északról megkerülve vezetne Magyarország és Románia határához. (A romániai útszakaszokról nemrég derült ki, hogy egyik részét egy román-török konzorcium, míg másik szakaszát egy török cég építi meg.)

 
Nyomvonalváltozatok az M44-es határig tartó szakaszára 
Fotó: Tarné Bana Beáta / Közlekedési és Építési Minisztérium/Utiber

Az M44-es határig való meghosszabbításával összefüggő tanulmányterv és a szükséges engedélyek beszerzése várható dátuma 2025 szeptembere, az engedélyes tervek 2027 nyarára, míg a kiviteli terv 2028 júniusára várható, ezekre a kormány 5,1 milliárd forintot különített el. Mindezek után lehet majd csak kiírni a közbeszerzést, amely akár el is húzódhat, így 2030-2031 előtt az M44-es gyorsforgalmi út jó eséllyel nem fog elmenni Romániáig.

Arról nem is beszélve, hogy abból kiindulva, hogy az utóbbi évek hasonló beruházásai esetén nem sikerült egyetlen esetben sem a kilométerenként költséget 5-6 milliárd forint alá szorítani, a kivitelezés várható minimális bekerülési költsége 215-260 milliárd forint is lehet, amely nagyjából a honi felsőoktatás egyéves teljes büdzséjével egyenlő. Az építendő alföldi útszakaszon ráadásul egy új Kettős-Körös hidat és öt csomópont építését is tervezik. A kormány által nemrégiben 2035-ig összeboronált összes fejlesztés között is szerepel az M44-es gyorsforgalmi út fejlesztése, a határig tartó szakaszra 2030-ig 190 milliárd forintot szánnak a központi költségvetésből. 

Az M44-es gyorsforgalmi út vázolt fejlesztése összefügghetne egyéb környékbeli útfejlesztésekkel is, így például a Mezőgyán és Újszalonta közötti 6 kilométeres földút leaszfaltozásával, valamint a Geszt és a romániai Nagyszalonta közötti út megépítésével. Mint ugyanis nemrég megírtuk, a két határmenti település, Mezőgyán és Újszalonta között évtizedek óta szeretnének egy aszfaltutat, de a sok évnyi tervezés és elhatározás ellenére itt ma is csak földút van, amely ősszel, télen és tavasz elején járhatatlan. 

 

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.