Film

Koldus és királyfi

Celine Song: Többesélyes szerelem

Kritika

A közkeletű bölcsesség szerint a popdalok 90 százaléka a szerelemről szól, a maradék pedig semmiről.

Ennyire nem drasztikus a helyzet a filmek terén, de az biztos, hogy egy ezerszer megtárgyalt témáról van szó – azonban így sem született meg róla a végső bölcsesség. Míg a mozik többsége elsősorban arra keresi a választ, hogy mi is a szerelem – mi az értelme; többek vagyunk-e általa –, addig a Többesélyes szerelem látszólag cinikusabban áll a kérdéshez: mennyit is ér a dolog?

A film főhőse, Lucy (Dakota Johnson) kerítőnőként dolgozik New Yorkban. Ennél talán csak akkor végezne sztereotipikusabb romkom foglalkozást, ha újság­író lenne, aki persze mindent csinál, csak épp írni nem ír soha. Sikeres, ambiciózus, szingli és végtelenül anyagias, utóbbi vonásával pedig egyáltalán nincs egyedül a metropolisz randidzsungelében – erre utal a film eredeti címe (Materialists) is. Egyik kliensének összejött a jackpot és férjhez ment, ő pedig épp a kuncsaft esküvőjén találkozik Harryvel (Pedro Pascal úgy hozza sokadjára a szexi dandyt, mintha valamiféle kvótája lenne erre). Harry magas, okos és irtó gazdag, egy igazi unikornis, ahogy Lucy szakmájában az ilyeneket nevezik. Csakhogy ugyanezen az esküvőn Lucy összefut Johnnal (Chris Evanst hosszú évek óta először láthatjuk valóban színészkedni), egykori szívszerelmével is, aki szintén iszonyú jóképű, kedves és türelmes, csak épp küszködő színészként meglehetősen csóró – ezért is szakítottak annak idején. Hősnőnk olyan nehéz helyzetbe kerül, amelyben első látásra semmi nehéz nincs: ébredjen minden reggel egy penthouse-lakásban, egy emberméretű rózsacsokor mellett; vagy egy nyikorgó ágyon egy apró lakásban, ahol a fürdőt barátja három másik lakótársával kell megosztania, és bármikor előfordulhat, hogy a nappaliban a lábába gabalyodik egy ottfelejtett, ám kétségkívül használt állapotú óvszer.

Celine Song előző mozija valami egészen hasonló helyzetet mutatott be: annak főhőse boldog és kiegyensúlyozott életet élt, amikor betoppant hozzá gyerekkori szerelme. Az Oscar-jelölt és kritikuskedvenc Előző életek ügyesen játszott a gondolattal, hogy a nosztalgiára hajlamos főszereplője valójában egykori kedvesét, vagy inkább saját maga fiatalabb változatát hiányolja; mindezt pedig ennivalóan költői és melankolikus köntösbe csomagolta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.