Film

Koldus és királyfi

Celine Song: Többesélyes szerelem

Kritika

A közkeletű bölcsesség szerint a popdalok 90 százaléka a szerelemről szól, a maradék pedig semmiről.

Ennyire nem drasztikus a helyzet a filmek terén, de az biztos, hogy egy ezerszer megtárgyalt témáról van szó – azonban így sem született meg róla a végső bölcsesség. Míg a mozik többsége elsősorban arra keresi a választ, hogy mi is a szerelem – mi az értelme; többek vagyunk-e általa –, addig a Többesélyes szerelem látszólag cinikusabban áll a kérdéshez: mennyit is ér a dolog?

A film főhőse, Lucy (Dakota Johnson) kerítőnőként dolgozik New Yorkban. Ennél talán csak akkor végezne sztereotipikusabb romkom foglalkozást, ha újság­író lenne, aki persze mindent csinál, csak épp írni nem ír soha. Sikeres, ambiciózus, szingli és végtelenül anyagias, utóbbi vonásával pedig egyáltalán nincs egyedül a metropolisz randidzsungelében – erre utal a film eredeti címe (Materialists) is. Egyik kliensének összejött a jackpot és férjhez ment, ő pedig épp a kuncsaft esküvőjén találkozik Harryvel (Pedro Pascal úgy hozza sokadjára a szexi dandyt, mintha valamiféle kvótája lenne erre). Harry magas, okos és irtó gazdag, egy igazi unikornis, ahogy Lucy szakmájában az ilyeneket nevezik. Csakhogy ugyanezen az esküvőn Lucy összefut Johnnal (Chris Evanst hosszú évek óta először láthatjuk valóban színészkedni), egykori szívszerelmével is, aki szintén iszonyú jóképű, kedves és türelmes, csak épp küszködő színészként meglehetősen csóró – ezért is szakítottak annak idején. Hősnőnk olyan nehéz helyzetbe kerül, amelyben első látásra semmi nehéz nincs: ébredjen minden reggel egy penthouse-lakásban, egy emberméretű rózsacsokor mellett; vagy egy nyikorgó ágyon egy apró lakásban, ahol a fürdőt barátja három másik lakótársával kell megosztania, és bármikor előfordulhat, hogy a nappaliban a lábába gabalyodik egy ottfelejtett, ám kétségkívül használt állapotú óvszer.

Celine Song előző mozija valami egészen hasonló helyzetet mutatott be: annak főhőse boldog és kiegyensúlyozott életet élt, amikor betoppant hozzá gyerekkori szerelme. Az Oscar-jelölt és kritikuskedvenc Előző életek ügyesen játszott a gondolattal, hogy a nosztalgiára hajlamos főszereplője valójában egykori kedvesét, vagy inkább saját maga fiatalabb változatát hiányolja; mindezt pedig ennivalóan költői és melankolikus köntösbe csomagolta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.