Rövid és hasznos filozófiai útmutató

Publicisztika

(Kell-e nekünk filozófus?) Nem kell. "Hát mi az ördögnek?", kérdezte a miniszterelnök is - aki a Horn Gyula - a közönségét a vasárnapi lakossági fórumán.

(Kell-e nekünk filozófus?) Nem kell. "Hát mi az ördögnek?", kérdezte a miniszterelnök is - aki a Horn Gyula - a közönségét a vasárnapi lakossági fórumán, hát minek annyi filozófust képezni, ha úgyis munkanélküli lesz mind, a valamikori nagy állami vállalatoknak annyi, beszűkült ezáltal a filozófusok mozgástere is. Csak rontják a statisztikát, valamint felzabálják a téliszalámit és a friss péksüteményt feszt.

(Hogyan ismerjünk fel egy filozófust?) A lakótelepek és puszták népe a filozófust arról ismeri fel a legkönnyebben, hogy teljesen felesleges. Csak lézeng céltalanul, előfordul néha, hogy falkába verődik - esetenként egy egész filozófus-évfolyam, ők száz-százötvenen -, és filozofál. A filozófusnak ezenkívül vastag gyapjúból kötött zoknija és prémsapkája és autóstáskája van; egyedül öltözik, mint a felesleges emberek általában. Na jó, a hónap végén nem teljesen felesleges: tisztára nyalja a kukákat, rá lehet bízni a szemétlehordást, és tisztességes jutalék fejében felkeresi az üvegvisszaváltót - a magyar középosztály létét és ezáltal tudatát meghatározó intézményt -, elszállítandó az üres üvegeket; nincs választása egy filozófusnak, mert a hónap végére elfogy a munkanélküli-segély, amiből tengődik.

(Hogyan él egy filozófus?) A filozófus máról holnapra él. Mert jobbat nem ismer, nem is érdemel. A filozófus - különösen egy falka végzős filozófus - gyakran kísérletet tesz arra, hogy a társadalom élősködője legyen. Nem ritkán sikerül is neki, lévén a társadalom alapvetően jóindulatú, és nincs felkészülve a védekezésre. Könnyen elfelejti, hogy a filozófus károsabb, mint a kannásbor mértéktelen élvezete, és veszélyesebb, mint a szalmonella, ami döghúsban is tanyázik. (A döghúsból meg helyenként pörköltöt főznek, és néhol abba kisgyerek is belehal - de még senki, se egy tisztességes polgár, se egy őszinte miniszterelnök, aki a Horn Gyula, nem látott filozófust emiatt akár egy könnycseppet is elmorzsolni.)

(Mit tegyünk egy filozófussal?) A leghelyesebb, ha a közelünkben lebzselő - vagy minket becserkészni próbáló - filozófust jól szájba rúgjuk és "eriggyé dolgozni, mocskos tetű" nógatással bírjuk társadalmilag hasznos munkára. A filozófus a határozott "Kuss!" felszólításra rögtön abbahagyja a filozofálgatást, a "Tucc te esztergálni egyáltalán, te pattanásos?" kérdés hallatán pedig abbahaggya a lejmolást, és végképp elódalog. Ha a lakhelyünk közelében van kisebb-nagyobb gyapotföld, akkor nyugodtan kicsaphatjuk oda, a friss levegőn végzett munka még senkinek se ártott meg, nem fog a filozófusnak se. "Filozofálgassá´ itten, köcsög", mondjuk ilyenkor kedélyesen. Hálát ne várjunk az elvetemült gazembertől - aki filozófusnak képezi magát -, nem szent annak az emberélet se´. Sötétedés után ne merészkedjünk az utcára, de uszítsuk rá a kutyát, ha tehetjük.

(Bűn-e egy filozófust elégetni?) A tudomány mai állása szerint semmiképpen. Lehet, később kifejlesztenek egy hatékonyabb ellenszert, de nekünk védekeznünk most kell. Bizony, legjobb a lakossági fórum keretein belül - vagy közvetlenül azután - a főtéren egy máglyát rakni, és a falu filozófusát - előzőleg egy cölöphöz kötözve - azon elégetni. A közönség tapsolhat és örülhet, esetleg szórványos bekiabálásokkal - "Lettél volna hentes, baromarcú" -, vagy tréfásnak szánt "Na, most segít a sok filozófiád, kecskeszakáll?" és "Izzadsz, mi? Jönnél inkább kapálni most már, ugye?" kérdésekkel segíthet szinten tartani a hangulatot.

(És utána?) A filozófusok kiűzetése után a helyiek és a vendégek jóízűen megebédelhetnek, és közben esetleg szót ejthetnek a világ - és benne e kicsiny, véráztatta ország - dolgairól is. Meg lehet ígérni esetleg, hogy nem lesz több megszorítás, mert minek? A hangulat és a nyakkendőcsomó oldódik, egy gonddal kevesebb.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.