László Géza

Valaki ezért is fizetett

A vasárnapi zárvatartásról

Publicisztika

Magyarországon, mint tudjuk, megkezdődött a kereszténydemokrácia építése – s mikor máskor, mint az új kezdet emelkedett pillanataiban bukkant fel ismét a kiskereskedelmi egységek vasárnapi kötelező zárvatartásának gondolata.

Igaz, ezt most nem a kormány dobta be, hanem a szakszervezet, sőt, a kormány már finoman el is ugrott előle –, de mert az ördög nem alszik, talán nem haszontalan felidézni, milyen véget ért és mennyibe kerülhetett az első, 2015-ös kísérlet.

 

A család az első!

A merész ötletet a KDNP először még a régi, nem keresztény demokráciában hozta elő, egészen pontosan 2009-ben. A beterjesztők szeme előtt a családok közös, plázamentes hétvégéje és a hitélet támogatása lebegett, de végül nem került az Országgyűlés napirendjére a javaslat. Ahogy nem került oda 2010 és 2014 között sem – mígnem a 2014-es választási diadal után kevesebb mint egy évvel, talán a rezsicsökkentés sikerének mámorában már meg is szavazta a kétharmad.

Arról, hogy a reform mennyire volt keresztényi, ma is kétségek gyötörnek. Hiszen a kormánypárti politikusok sem leplezték: a multinacionális hipermarketek és diszkontok visszaszorítása és a magyar vállalkozások helyzetbe hozása volt a céljuk. Ám a helyzetbe hozás történetesen azt jelentette, hogy a támogatott csoport tagjai hétvégén nem pihenhettek, viszont sokat dolgozhattak. Talán a sarki kisboltban nagy harmóniában serénykedő családok képe lebegett a javaslattevő kereszténydemokrata politikusok szeme előtt? Ebben természetesen már akkoriban sem hittünk, különösen miután az Átlátszó nyilvánosságra hozta azt a – vélhetően a CBA-hoz köthető – korábbi lobbianyagot, amely részletesen érvelt a nagy kereskedelmi láncok ellen és több konkrét, diszkriminatív javaslatot is tett. Az ipar­űzési adó módosítása, az élelmiszerlánc-felügyeleti díj bevezetése, az építési korlátozások és sok más intézkedés mellett ebben vetették fel a vasárnapi nyitvatartás korlátozását is. Az irat és a mögötte álló érdekcsoportok súlyát illetően kevés kétségünk maradhatott: a kívánságlistáról szinte minden teljesült. Vagy legalábbis megpróbálták teljesíteni azokat.

A vasárnapi zárvatartás bevezetése már az indulásnál sem tűnt egyszerűnek. Még a Nemzetgazdasági Minisztérium is 10 ezer ember elbocsátásával és 20 milliárd forintos egyszeri forgalomcsökkenéssel számolt. A dolgozók a vasárnapi bérpótlék elvesztésén búsongtak, és az érdekképviseletek torkán is nehezen ment le a tervezet, pedig akkoriban a NER már olajozottan működött. Még a Fidesz-frakcióban sem volt összhang – ám a miniszterelnök beült a mindent eldöntő frakcióülésre, és lett is nyomban nagy egyetértés. „A kiskereskedelmi szektorban történő vasárnapi munkavégzés tilalmáról” szóló törvényt végül 2014 decemberében hirdették ki. A jogszabály kimondta, hogy az üzleteknek vasárnap zárva kell tartaniuk, kivéve a 200 négyzetméternél kisebb boltokat és azt az esetet, amikor a működtető cég legalább egyötöd tulajdonrésszel rendelkező tulajdonosa vagy családtagja személyesen viszi a boltot. Az új törvénynek – Gyulavári Tamás munkajogi szakértő szerint – már a címe sem stimmelt, mert nem a munkavégzést, hanem a kereskedelmi tevékenységeket szabályozta, és azt sem egységesen. Arra a kérdésre pedig, hogy miként függ össze az új törvény célja a boltmérettel és a kiszolgálók tulajdonosi és családjogi státuszával, a jogalkotó meg sem próbált válaszolni.

 

Megszoktuk, meg nem szerettük

A közös vasárnapi pihenés mellett persze erős érvek szólnak – de vannak, akiknek a vasárnapi munkája nélkül ez nehezen megy. A drasztikus magyar beavatkozás azért sem tűnt indokoltnak, mert a vasárnapi bérpótlék – írja Szalai Ákos a „vasárnapi paternalizmusról” szóló, figyelemre méltó dolgozatában (Iustum Aequum Salutare – a Pázmány Péter Katolikus Egyetem jogtudományi folyóirata, 2015/2.) – kellő ösztönzést ad a dolgozóknak a lemondásra a szabadnapról, és a kereskedőknek is arra, hogy csak indokolt esetben tartsanak nyitva. A bérpótlék emelése vagy épp a vasárnap délutáni nyitvatartás korlátozása nyilván megért volna egy vitát – de akkorra a társadalmi vita már kiment a divatból, és amúgy sem a megegyezés volt a cél.

A közvélemény nagy része nem lelkesedett. Az Ipsos szerint 2015 márciusában a felnőttek több mint kétharmada nem értett egyet a zárvatartás bevezetésével. Akkoriban a magyar lakosságnak csak 22 százalékánál merült fel, hogy valamit vásárol vasárnap: a nagy többség nyilván úgy érezte, valamit elvesznek tőle, ami addig járt. A vasárnapi nyitvatartás népszerűségében közrejátszhatott a szocializmus emléke is: a hiánygazdaságban leélt ifjúság okán a virágzó kiskereskedelem sokak számára többet jelent puszta szükségletkielégítésnél.

A közvetlen hatásokat még a piackutatók sem próbálták megbecsülni: az online pénztárgépek bevezetése és az általános fellendülés erősen torzított. A GfK szerint minden­esetre a fogyasztás a vártnál kisebb mértékben esett vissza. Valóban: az intézkedés utáni fél évben a háztartások napi költései éves szinten 1,3 százalékkal nőttek. A kiskereskedelemben 2015-ben mért 5,5 százalék körüli növekedést és a szezonalitást figyelembe véve a forgalmat visszafogó átmeneti hatás 1-2 százalék körül lehetett. A vásárlók tudatosabban időzítették a nagybevásárlásokat, és a költésben egy idő után nem fogták vissza magukat.

Az Ipsos 2015 decemberében is megmérte a változás népszerűségét. Nem meglepő módon a nyitvatartás híveinek száma nem csökkent, viszont 41 százalékról 33 százalékra esett azok aránya, akik egyáltalán nem értettek egyet a törvénnyel. Egy szűk évvel a bevezetése után már kevésbé utáltuk az intézkedést, mint a bevezetéskor, de ettől még nem szerettük meg.

De legalább a külföldi tulajdonú áruházláncok visszaszorításában sikeres lett-e a kormány?

Nemigen. A GfK adatai szerint 2015-ben 6,8 százalékkal csökkent a hazai boltláncok és közülük is elsősorban a CBA piaci részesedése: a korábbi trend folytatódott. A gyengébb hatékonyság, az innovativitás hiánya és a méretgazdaságosság kegyetlen, ám objektív törvényei miatt a vasárnapi tiltás sem tudott rajtuk segíteni. A multik erre az intézkedésre is jobban reagáltak: gyorsan változtattak a logisztikai és értékesítési gyakorlatukon, kitolták a nyitvatartási idejüket és spóroltak a vasárnapi pótlékokon is. Eközben az országban évente csak az élelmiszerboltok közül 800–1000 egység zárt be, többnyire a legkisebbek. Az életképes kisboltok természetesen profitáltak a nagyok hétvégi bezárásából, a GfK derék 3 százalékos forgalomnövekedést mért a körükben – de e boltok számának csökkenése is alig lassult 2015 januárja és 2016 júniusa között.

A kormány aztán 2016 tavaszán nagy meglepetésünkre visszavonta a tiltást. Az ok ismét merőben politikai volt. A Nemzeti Választási Iroda hitelesítette Nyakó István népszavazási kezdeményezését, ami minden bizonnyal a vasárnapi zárvatartás vereségét hozta volna el, és ezzel a kormány elbizonytalanodásának a látszatát. A visszavonáskor már végképp nem esett szó családi értékekről, hit­életről, jószerivel semmiről. A politikusok csak sunnyogtak – úgymond már egy évvel korábban is azt ígérték, hogy megnézik, működik-e a tiltás. Aha. Törvénybe foglalták a magas vasárnapi bérpótlékot és még pár látszatszabályt, de a nagy láncokat ez mit sem zavarta az újranyitásban. Néhány héten belül bevonulhattunk plázáinkba.

 

A plázacicázás ára

Az utókor talán akkor jár el a leghelyesebben, ha az egy évig érvényben lévő vasárnapi zárvatartásra nagymintás emberkísérletként gondol majd vissza. Már csak ezért is jó lenne többet tudni arról, mibe került a csiki-csuki. Sajnos, a kérdés jó eséllyel nem szerepel a támogatandó társadalomtudományi kutatások miniszteri listáján, s a NER természetéből fakadóan az érintettek adatközlésére és őszinteségére sem számíthatunk. A nagy láncok képviselői 2015-ben nem győztek elég mélyen hallgatni arról, hogy mi vár rájuk a tiltás után.

Mégis, érdemes legalább egy hevenyészett költségbecsléssel kísérletezni. A 2015-ös esetleges elbocsátások, majd a 2016-os újrafelvételek, tízezer ember munkájának átszervezése legalább tízmilliárdos nagyságrendű HR- és logisztikai kiadásokba verte a vállalatokat. Ha ehhez hozzácsapjuk a törvényalkotáshoz kapcsolódó kormányzati és vállalati adminisztratív és jogi költségeket, a lobbizás ki­adásait, már 20 milliárd körül járunk.

Dél-Koreában 2012-ben kötelezték a nagy kereskedelmi hálózatokat a vasárnapi zárvatartásra, jóllehet csak minden második héten. A dél-koreai vállalatok pár évvel az intézkedés után megbecsülték a kihasználatlan hétvégi kapacitásokkal – parkolás, logisztika, ingatlan, készlet, szakemberek stb. – összefüggő költségeket. Bár csak minden második vasárnapjuk esett ki, így is éves profitjuk harmadára rúgott a veszteségük – ez a forgalmuk 1-2 százaléka lehetett. Ha azt feltételezzük, hogy ez a fajta költség nálunk az érintettek éves nettó forgalmának 1 százaléka volt, akkor a korábban említett tételekkel együtt akár 80-100 milliárdos nagyságrendű veszteségről beszélhetünk. E mellett eltörpül a támogatott kisboltok többletnyeresége. S bár a becsukom-kinyitom játék költsége a vállalatoknál és a kormánynál keletkezett, kétlem, hogy ezt végül ne mi fizettük volna meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.