Hegedűs Dániel

A nagy Orbán–Salvini-hack

A radikális nemzeti jobboldal elképzelt útja az európai hatalomhoz

Publicisztika

Közhely, hogy Magyarország és Olaszország stratégiai érdekei az európai menekültpolitikában különbözőbbek már nem is lehetnének. Olaszország stratégiai frontország a földközi-tengeri útvonal kellős közepén, és ezen érdemben az sem változtat, hogy a menekültek most inkább Spanyolország felé indulnak.

A mindenkori római kormány – függetlenül attól, hogy épp milyen pártok alkotják – alapvetően abban érdekelt, hogy a tagállamokra nézve kötelező mechanizmus ossza szét a menedékkérőket az Európai Unióban. Magyarország – jól ismert módon – e mechanizmusnak a távoli lehetőségét is vehemensen elutasítja.

Ám bármilyen kézenfekvő is e felismerés, az augusztus 28-i találkozójukon nagy barátságot mutató Orbán kormányfő és Matteo Salvini belügyminiszter politikai szándékainak megértéséhez sajnálatos módon nem visz közelebb, sőt, kifejezetten megnehezíti azt. Ennek oka, hogy szakpolitikai racionalitást feltételez abban a politikai viszonyban, amelyben efféle megfontolások semmifajta szerepet nem játszanak.

A nagyjából 2015 után erős irányzattá vált „post-truth” és „post-factual”, az igazságon és a tényeken túli politika sikere abból a felismerésből fakad, hogy a politikai események szubjektív észlelése és értékelése messze nagyobb jelentőséggel bír, mint a statisztikailag bizonyítható tények sora vagy a feltételezett szakpolitikai racionalitás. Vizsgált témánknál maradva: 2018 januárja és augusztusa között mintegy 20 ezer menedékkérő érte el Olaszország partjait, 2016 és 2017 hasonló időszakában nagyjából 100-100 ezer. Vagyis ma aligha beszélhetünk akut menekültválságról. Ennek ellenére populista és radikális jobboldali erők Európa-szerte, Magyarországtól Ausztrián át Franciaországig, Olaszországtól Németországig hirdetik teljes hangerővel, hogy az európai civilizáció sorsdöntő küzdelmet vív etnikai, kulturális és vallási önazonossága megtartásáért az illegális bevándorlással szemben.

 

Erős embereink

A híres ausztrál populizmuskutató, Benjamin Moffit performed crisis, azaz eljátszott válság elmélete szerint valóban szoros kapcsolat áll fenn a populista politikai erők támogatottsága és a politikai válság között, ám ez az összefüggés nem pont úgy működik, mint elsőre gondolnánk. Tény, hogy a politikai krízisek gyakran járnak kéz a kézben a populizmus rohamaival: az elbizonytalanodó választó fogékonyabbá válik az elitellenes, belső vagy külső ellenségképekkel operáló, de mindenképp radikális és egyszerű megoldásokat kínáló politikai üzenetekre. Csakhogy a válság nem pusztán külső tényező a populizmus számára, hanem az efféle politika elválaszthatatlan velejárója – nem (csak) oka, hanem okozata (is). A politikai válság ugyanis szintén nem objektív, hanem interpretációfüggő jelenség: a politikai beszélő vagy a társadalmi nyilvánosság percepciójától függ, hogy van-e „válság”. A populista aktorok pedig saját jól felfogott politikai érdekükben mindent megtesznek a válság, pontosabban a válság általános képzetének fenntartásáért és elmélyítésért. Így válhat az ellenségképzés, a válságért „felelős” csoportok megbélyegzése, a radikális politikai megoldások propagálása a politikai környezet természetes részévé – de ezt a környezetet ők, a populisták teremtik meg.

Az európai politika egy része most épp ezt műveli. A radikális jobboldali és populista erők együttműködésére irányuló lépések – és nyilván ebbe a sorba illeszkedik az Orbán–Salvini-találkozó is – elsődleges célja nem valamiféle menekültpolitikai vagy intézményi együttműködés kialakítása, hiszen ebben alapvető érdekkonfliktusok állnak fenn országaik között, hanem a válságperformance koordinálása.

Orbán és Salvini közös rövid távú stratégiai érdeke a jövő májusi európai parlamenti választások előtt a politikai helyzet kiélezése, a válságdiskurzus radikalizálása a menekültkérdésben. Hazai politikai támogatottságuk és népszerűségük is ezen alapul, és ezt kívánja meg az EP-választási stratégiájuk is. Minél tehetetlenebbnek, bénultabbnak mutatkoznak az uniós intézmények a populista erős embe­rek ultimátumai és normabontó húzásai által felkorbácsolt vizeken (s ilyen volt a kerítésépítés, a kvótanépszavazás, a menekültellenes törvényalkotás, a menedékkérők éheztetése, illetve a civil mentőhajók kitiltása az olasz kikötőkből), annál több EU-kritikus szavazatot gyűjthetnek majd be a jobboldali populista pártok jövő májusban. Az a tény, hogy Olaszország és Magyarország gyökeresen eltérő álláspontot képvisel az uniós menekültpolitikában, e kontextusban hátrányból előnnyé válik. Hiszen Orbán és Salvini így tudják fenntartani azt a politikai patthelyzetet, ami a fő muníciót szállítja a sikeres politikai mobilizációhoz. Így lehet hatékonyan és hitelesen riogatni Közép-Európában a „migránskvóta” rémével, Olaszországban pedig Brüsszelre, Párizsra és Berlinre mutogatni vádlón a szolidaritás hiánya miatt.

 

Minden egyes kérdésben

Rövid távú céljuk tehát világos, mint a nap: a szavazatmaximalizálás az EP-választáson. A középtávú cél pedig a meghatározó befolyás kiépítése az uniós intézményeken belül. Ehhez az út az EP működésképtelenné tételén át vezet – vagy a választások során megszülető jobboldali-radikális blokkoló kisebbség, vagy az EP-n belüli döntéshozatalhoz szükséges konszenzus ellehetetlenítése által. Az előbbihez a mandátumok közel egyharmadát kellene megszereznie az euroszkeptikus jobboldalnak. De az EP hatékony működésének akadályozása könnyebben is megvalósulhat. Ha a radikális jobboldali pártok összteljesítménye durván 20 százalék körüli lesz – és jelenleg ezzel számol a legtöbb elemzés –, az Európai Néppárt (EPP) és a Baloldal (S&D) várható erős visszaesése mellett már rendkívül bonyolulttá válik a kétharmados többség kialakítása. Márpedig az EP-ben gyakran van szükség kétharmadra fontos politikai kérdések eldöntéséhez. Eddig ehhez nagyjából elégséges volt a Néppárt és a Baloldal egyetértése; de más, alkalmi politikai többségek is születtek a liberálisok, a zöldek vagy a konzervatív-reformerek bevonásával.
A fenti esetben azonban szinte akár borítékolható lenne a Néppárt, az európai szocialisták, a liberálisok és a zöldek kompromisszumának a szükségessége minden egyes kérdésben, ami irreális politikai költségekkel járna mindegyik politikai csoport számára.

 

A kisebbik rossz

Orbán és Salvini nyilatkozatai ráadásul ennél távolabbra mutatnak, hiszen az Európai Bizottság „megregulázását” helyezték kilátásba, és a mérsékelt jobboldali pártcsalád, az Európai Néppárt (EPP) „bevételét” határozták meg ehhez szükséges eszközként. Érdekes, a projekció klasszikus freudi mechanizmusait idéző színfoltja volt közös sajtótájékoztatójuknak, amikor a néppárti renegát Orbán és a még csak nem is az EPP soraiban politizáló Salvini Emmanuel Macront vádolták azzal, hogy a Néppárt kettészakítására törekszik.

Nos, az Európai Néppárt valóban nem áll messze a pártszakadástól, de ez inkább köszönhető Orbánnak, mint a francia elnöknek. A sorsdöntő kihívás, amivel az EPP szembenézni kénytelen, kettős: az EP-n belüli vezető szerepe éppúgy késhegyen áll, mint hagyományos, integrációpárti értékei és irányultsága. Az Orbán sugalmazta nyitás az Európa-kritikus jobboldal felé, a Salvini-féle Liga, sőt, a lengyel PiS felvétele ugyan továbbra is garantálhatná a Néppárt számszerű többségét az új EP-ben – de ez a bővülés a kilépés felé taszíthatja a liberálisabb és az európai integráció iránt elkötelezettebb Benelux és skandináv tagpártokat. Ugyanakkor könnyen visszaüthet a nemzeti radikális iránnyal szembeni éles fellépés is: a Fidesz, a horvát HDZ, a szlovén SDS, netán az osztrák ÖVP távozása tovább gyengítené a jövő jobboldali-radikális frakciói javára az Európai Néppártot, miközben a bázisa Olaszországban és Franciaországban már össze is omlott. Manfred Weber, az EPP frakcióvezetőjének jelölése az Európai Bizottság elnöki posztjára azért tűnik racionális politikai döntésnek, mert a fenti dilemmát egyelőre nyitva hagyja. Weber megértő a renitens keletiekkel szemben, Orbánnal fenntartott szívélyes kapcsolata közismert, de még mindig kellően mérsékelt és elkötelezett européer, hogy ezekben a vészterhes időkben a párt liberális szárnya számára is, mint kisebbik rossz, elfogadható legyen. Az pedig aligha fog megtörténni, hogy az EPP vezetése az EP-választás eredményeinek befutása előtt tegye le a garast az egyik vagy a másik orientáció mellett, s döntsön a középre tartás vagy a jobbszélre húzás dilemmájában. De ha ezt nem is láthatjuk előre, azt biztosan kijelenthetjük, hogy a 2019-es EP-választások nagy téttel bírnak, s az európai választópolgárok kezében valóban az Európai Unió jövője nyugszik.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.