Vár Kufstein

Publicisztika

Ha David Irving elsőfokú ítélete jogerőre emelkedik, gyászolhatnak az erre specializálódott bécsi szabók: a ká-európai nácibarátok kétszer is meggondolják majd, hogy a császárvárosban újítsák fel ruhatárukat.

Ha David Irving elsőfokú ítélete jogerőre emelkedik, gyászolhatnak az erre specializálódott bécsi szabók: a ká-európai nácibarátok kétszer is meggondolják majd, hogy a császárvárosban újítsák fel ruhatárukat. A hétfőn véget ért per a holokauszttagadó brit történész ellen alkalmasint az Auschwitz-Lügét, az Auschwitz tagadását terjesztő, de akár a soát "csakúgy" relativizáló szlovák, horvát, román stb. tettestársakat is elriasztja majd a Mozart-év élvezetétől. Beteszik a lábukat Hegyeshalomnál, aztán, sutty, már sittre is vágták őket. (Lenne ötletünk, hogy kit fizessünk be karintiai sítúrára honi közírásunk nagyjai közül.) David Irving, a Hitler háborúja című könyv szerzője a határozat szerint súlyos bűntettet követett el. Megszegte a "mi voltunk a nácizmus első áldozatai" mítoszába illő, közel fél évszázados Wiederbetätigungsgesetz, azaz az "újraelkövetési" törvény szigorú előírásait. E szerint üldözendő a nemzetiszocializmus "egysíkú, propagandisztikusan előnyös" ábrázolása is, nem pusztán a neonáci szervezkedés és a vele összefüggő fizikai erőszak. Az újraelkövetés Ausztriában nem visszaesést jelöl - elég egyszer is harcosan zsidózni, hitlerájt imádni, germánkodni, s lesújt(hat) a jogállam ökle.

Jörg Haider persze kitűnően tudta, hogyan kell "régi kor árnya felé visszamerengni", és az SS-veteránokat tisztes hadfiaknak, a náci foglalkoztatáspolitikát pedig rendesnek nevezni úgy, hogy a jog barátai hangosan öklendezzenek, ám az ököl veszteg maradjon. Miközben ő ügyesen kódolt, egy zöld politikus csaknem rajtavesztett a szókimondáson, mikor a Waldheim-ügy idején, 1987-ben a bécsi parlamentben horogkeresztes zászlót lengetve utalt a délceg Wehrmacht-főhadnagy balkáni kalandjaira. Végül őt sem perelték be, de a törvény nem alszik, szinte minden évben elítélnek egy-két náciszimpatizánst az Alpok túlalján.

De szégyellje-e magát a magyar, mert neki soványabb a bétékája? Mert szelíd rónáinkon még tisztességesen kódolni sem kell megtanulnia a tőrölmetszett antiszemitának? Ez a lap nem szokott folyvást rendőrért kiáltani, s szabadságjogi alapon aligha tapsolna a magyar gyűlöletbeszéd-törvénynek - de nehéz az elég-tétel érzése nélkül szemlélni az Irving-féle el-szántakat a dutyi küszöbén. Némi szuttyogatás ugyanis kijár annak, aki túlélők százezreinek méltóságát sérti (s ha a nácizmus apologétáit ők maguk perelnék be álmatlan éjszakáikért, szívrohamaikért, feltörő kényszerképzeteikért, nem pedig az osztrák állam, akár ennél több is).

Most úgy fest, a tavaly november óta vizsgálati fogságban tartott, 67 éves britet három esztendőre hűvösre teszik. Kaphatott volna akár tízet is, hisz Ausztriában járva már 1989-ben buzgón tagadta a gázkamrák létét. Ám nem is az ítélet számszerűsége volt e per legfontosabb mozzanata. A tárgyaláson hirtelen világosság gyúlt Irving agyában: valami Eichmann-iratok állítólagos tanulmányozása után rádöbbent, hogy tényleg létezett a holokauszt, a gázzal nemcsak kísérleteztek a haláltáborokban, sőt a kristályéjszaka gonosztetteit sem SA-legényeknek beöltöztetett bérencek követték el. E színjáték legalább annyira volt szánalmas, mint amennyire gyomorforgató: a holokauszttagadáshoz, mint piros karszalag a barna inghez, úgy passzol az, ha valaki egy utolsó, gyáva féreg is.

A bécsi bíróság mindenesetre merő hablatynak tartotta e védekezést, Irving eddigi igehirdetéseit pedig különösen veszélyesnek. "' korántsem szokásos Wiederbetätigung-vádlott - jelezte az ügyész. - Olyan ember ül itt, aki visszaélt azzal, hogy történészi szerepe okán példaképnek tekintik."

Példakép? Ízlelgessük egy kicsit ezt a szót.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)