Tudja-e Tarlós, mi a különbség a metró és a busz között?
metro_top_story_lead.png

Tudja-e Tarlós, mi a különbség a metró és a busz között?

  • Király Dávid
  • 2018. január 5.

Liberális szemmel – Republikon

Mindent bevet a főpolgármester, hogy ne kelljen akadálymentesíteni a metrót.

„Hiába örvendezik annyira Horváth Csaba – inkább olvassa el a jogszabályt, s megtudja, hogy nemcsak lifttel biztosítható a metró akadálymentesítése, hanem például mozgójárdákkal vagy a felszínen, alacsonypadlós buszokkal is.”

A fenti mondatok Tarlós Istvántól származnak, a főpolgármester így kommentálta a Fővárosi Választási Bizottság decemberi döntését, amely jóváhagyta az MSZP fővárosi képviselőjének népszavazási kezdeményezését. Horváth Csaba novemberben a következő népszavazási kérdést nyújtotta be az FVB-nek:

Akarja-e Ön, hogy a 2017-2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?

A főpolgármester reakciója a tőle megszokott stílust képviseli, tartalmilag azonban két ponton is téved. Először is azért, mert abból indul ki, hogy Horváth Csaba népszavazási kezdeményezése liftek beépítéséről szól, noha – mint az fent is látható – a szocialista politikus kérdése a metró teljes értékű akadálymentesítésére vonatkozik, anélkül, hogy ennek eszközeit meghatározná.

Ezt azonban Tarlós nem vette figyelembe, hiszen egy interjúban, amelyben a népszavazást értelmetlennek nevezte, később hibásan újra azzal érvelt, hogy az „1997-es törvényből nem derül ki, hogy lifteket kellene építeni, ezért még ha érvényes és eredményes is lenne a referendum, akkor sem következne belőle, hogy ezt kell tenni”.

A főpolgármester téved azért is, mert az M3-as metrót összekeveri a metró útvonalával. Az MSZP fővárosi képviselője ugyanis nem az észak-déli metró útvonalának akadálymentesítését kezdeményezi, hanem konkrétan a metróét, mint közlekedési eszközét. Kicsit érthetőbben: nem az a cél, hogy Kőbánya-Kispestről Újpest-Központig akadálymentesen el lehessen jutni valahogy, hanem az, hogy ezen a szakaszon az akadálymentes közlekedés a metrón legyen elérhető.

A Horváth féle kérdésben hivatkozott jogszabály, tehát az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontja így szól:

„Akadálymentes: az épített környezet akkor, ha annak kényelmes, biztonságos, önálló használata minden ember számára biztosított, ideértve azokat az egészségkárosodott egyéneket vagy embercsoportokat is, akiknek ehhez speciális eszközökre, illetve műszaki megoldásokra van szükségük.”

Az épített környezet tehát itt nem Budapestet, hanem azon belül az M3-as metró infrastruktúráját jelenti, az pedig a Tarlós által oly sokszor hivatkozott józan ésszel is belátható, hogy az akadálymentes metró, ha a lifteken túl más eszközzel talán meg is valósítható, alacsonypadlós buszokkal biztosan nem. Azon egyszerű okból, hogy a metró az metró, a busz meg busz és a kettő aligha felcserélhető.

Ugyanakkor nem elhanyagolható, hogy Tarlósék korábban felkérték a Műegyetem szakembereit, hogy dolgozzanak ki olyan megoldásokat a metróállomások akadálymentesítésére, amelyek kiválthatják a kétségkívül költséges lifteket, ennek eredményéről azonban a városvezetés mélyen hallgat. Valószínűleg nem járunk messze a valóságtól, ha azt feltételezzük, hogy a felkért szakemberek nem jutottak semmire.

Az M3-as metró teljes akadálymentesítéséről szóló népszavazás tehát Tarlós állításával ellentétben nem értelmetlen, pusztán annak szükségessége méltatlan. Méltatlan az, hogy a kormány és a városvezetés számára egy ekkora beruházás esetén az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése nem automatikus, méltatlan az akadálymentesítés igényének bagatellizálása, ahogyan az FVB népszavazást jóváhagyó döntésének megfellebbezése is az.

Egy friss közvélemény-kutatás szerint az M3-as metró teljes akadálymentesítését a budapestiek 92 százaléka támogatja, az erről szóló népszavazás mögé pedig kilenc ellenzéki párt állt be. A fővárosiak ekkora tömegével szembe helyezkedni még egy Budapest ellenes politikát folytató kormány és egy a fővárosiak akaratát érvényre juttatni képtelen, gyenge városvezetés részéről is ostobaság lenne.

Liberális szemmel – A Republikon blogja a magyarnarancs.hu-n

Liberális szemmel – Republikon

Számok. Politika. Elemzés. Feminizmus. Mozgalmak. Liberalizmus.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.