6. BIG Diákfilmfesztivál

  • 2012. március 12.

Snoblesse

Korhatáros filmek fesztiválja: 37 diákfilm a versenyben.


Hogy milyen messzire lehet jutni egy diákfilmmel, jól példázza annak a három amerikai diáknak az esete, akik 1982-ben saját zsebből (pontosabban: saját zsebpénzből) elkészítették Az elveszett frigyláda fosztogatói rajongói változatát. Jelenetről jelenetre újraforgatták Spielberg moziját, s az elkészült barkácsváltozattal Spielberg elismerését is kivívták. Szóval, semmi sem lehetetlen, csak zsebpénz és lelkesedés kell hozzá, s az utóbbiból alighanem nem lesz hiány a hatodik alkalommal megrendezésre kerülő BIG Diákfilmfesztiválon, ahol 37 diákstátuszban lévő filmes méri össze tehetségét. A versenyfilmeket Enyedi Ildikó és Török Ferenc filmrendezők, Erdély Mátyás és Kardos Sándor operatőrök, valamint Stekovics Anna, az 5. BIG Diákfilmfesztivál győztese fogja elbírálni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.